Segmenty motoryzacji – czym różnią się poszczególne klasy?

W ciągu całej swojej historii rynek motoryzacyjny bardzo się rozwinął. Wystarczy popatrzeć na dzisiejsze drogi aby zauważyć jak bardzo różnią się jeżdżące po nich samochody. Początkującego kierowcę może to przywrócić o duży ból głowy. Jak to wszystko ogarnąć aby kupić samochód dostosowany pod swoje potrzeby?

Aby ułatwić potencjalnemu kupcowi orientację na tym szybko zmieniającym się rynku wprowadzono swego rodzaju klasyfikację i podziały na segmenty.

Samochody jak wiadomo różnią się bardzo od siebie wymiarami, bezpieczeństwem, ceną i tym do czego są przeznaczone.

Segmenty, klasy

Nie ma żadnych przepisów, które mówiłyby o tym jakie auto powinno znaleźć się w jakim segmencie. Nie decyduje o tym ani wymiar nadwozia czy rozstaw osi. W wyniku tych nieprecyzyjnych przepisów wiele aut balansuje pomiędzy segmentami a ich producenci starają się aby ich auto było w jak najwyższej klasie, bowiem w Europie przyjął się podział samochodów ze względu na wielkość. Inaczej ma się sprawa w Ameryce, gdzie samochody sklasyfikowane są ze względu na cenę.

Na rynku europejskim wyróżniamy 10 podstawowych segmentów od A do K. Segment do którego przydzielono dany samochód jest umowny i w głównej mierze zależy od takich parametrów jak wymiar, rozstaw osi, liczby drzwi, rodzaju nadwozia, ceny czy modelu. Auta przydzielone do danego segmentu za pomocą tych parametrów oznaczone są literami alfabetu. Im wyższa litera, tym samochód wyższej klasy.

Segmenty samochodów w Europie

-Segment A to samochody małe, przeznaczone głównie do jazdy miejskiej. Ich główną cechą charakterystyczną, jest ich niewielki rozmiar, mały silnik, niskie spalanie. Samochody klasy A mają niewielkie bagażniki i raczej kiepskie wyposażenie. Są tanie. Przedstawiciele tego segmentu to Citroen C1, Kia Picanto, Fiat 500.

-Segment B zaliczymy do niego samochody nieco większe, które proponują pasażerom więcej miejsca w środku. Zastosowano w nich nieco większe silniki. Lepiej radzą sobie również w trasie. Charakteryzują się lepszym wyposażeniem i może nimi podróżować często nawet 5 osób. Przedstawiciele tego segmentu to Skoda Fabia, Seat Ibiza, Opel Corsa.

-Segment C auta tego typu są zazwyczaj dłuższe i szersze od tych z klasy B jednak dalej mieszczą się w skali miejskiej. Nadwozie to głównie hatchbacki, sedany ale również combi. Jest to jakby kompromis pomiędzy segmentem aut małych a segmentem aut klasy średniej. Charakteryzują się średnio ceną, spalaniem, wyposażeniem oraz komfortem jazdy. Przedstawiciele tego segmentu to Fiat Bravo, Honda Civic, Opel Astra.

-Segment D to auta klasy średniej, rodzinne. Są większe i szersze a najczęściej spotykane nadwozie to sedan i kombi. Auta super sprawdzają się na długich trasach a podróż nimi to prawdziwa przyjemność. Nienajgorzej radzą sobie również w mieście. Są dobrze wyposażone, ich minusem są większe koszty eksploatacji. Przedstawiciele tego segmentu to: Ford Mondeo, Honda Accord, Opel Insignia.

-Segment E, tzw. klasa wyższa to auta wyposażone w wysoko litrażowe silniki, bardzo wysokiej jakości nadwozie. Stworzone są do pokonywania dużych dystansów. Bogate wyposażenie takie jak klimatyzacja, skórzane fotele, kolorowy wyświetlacz to główne atuty tej klasy. Eksploatacja i utrzymanie takiego samochodu kosztuje jednak znacznie więcej. Przedstawiciele tego segmentu to Alfa Romeo 166, Peugeot 607, Audi a6.

-Segment F to samochody luksusowe, cechą charakterystyczną tej klasy jest wygoda i prestiż. Wysokiej jakości zawieszenie, moc silnika, wysokiej klasy systemy bezpieczeństwa. Wszystko to sprawia, że samochody są stworzone do pokonywania długich dystansów a podróż nimi to prawdziwy relaks. Przedstawiciele tego segmentu to: Audi A8, Mercedes klasy S, BMW serii 7.

-Segment G to samochody sportowe. Nie są one produkowane hurtowo. Dostosowane są  pod indywidualne potrzeby klienta. Przedstawiciele tej klasy to: Jaguar XK, Porsche 911.

-Segment H, to kabriolety. Ich cechą jest brak na stałe zamontowanego dachu. W razie potrzeby miękki lub sztywny dach można zamontować lub zdemontować. Przedstawicielami tego segmentu są : Suzuki Vitara, Honda S2000, Alfa Romeo Spider.

-Segment I, to samochody terenowe przeznaczone do poruszania się w terenie. Charakteryzują się mocnymi silnikami i twardym zawieszeniem. Do tego segmentu zaliczone są także bardzo popularne w ostatnich latach Suv’y. Przedstawiciele tego segmentu to: Jeep Wrangler, Land Rover Defender, Kia Sorento.

-Segment K to Vany, czyli auta które pomieszczą co najmniej 5 osób i bagaż. Ich wyborem są najczęściej duże rodziny. Są również idealne do podróży dla większej grupy ludzi czy do przewożenia do większej ilości sprzętu. Poruszanie się nimi po mieście jest trochę uciążliwe jednak wiele rodzin świetnie sobie z tym radzi. Przedstawiciele tego segmentu to: Chrysler Voyager, Renault Espace, Citroen Xara.

Podsumowanie

Powyżej przedstawione podziały na segmenty są w motoryzacji przedstawione jako orientacyjne i umowne. Nie ma bowiem stałego, sztywnego podziału na klasy. Oznacza to, że parametry decydujące o danym segmencie często się zazębiają i stawiają samochody , które mogą przynależeć do dwóch segmentów.

Jak widać wiedza z zakresu podziałów samochodów bardzo się przydaje i zapoznanie się z nią pozwala początkującemu kierowcy na dokonanie właściwego wyboru przy kupnie samochodu.

No Comments Yet.

Leave a comment