Audi Q5 Sportback

Audi zaprezentowało swoje Q5 Sportback w ramach odświeżenia swojego pojazdu. Nowy Sportback jest droższy od klasycznego Q5 o ponad 15 tysięcy złotych, ale jest to uzasadnione gamą silnikową oraz standardowym poziomem wyposażenia. Sportback jest autem, które w swojej bazowej wersji, przewyższa bazowe Q5. Pytanie brzmi, czy warto dopłacić?

Suv - coupe?

Suvy o stylistyce nawiązującej do sportowych aut coupe zapoczątkowało BMW ze swoim modelem X6. Trzeba przyznać, że w 2008 roku był to mocny powiew świeżości w tej klasie pojazdów. Mimo to, wielu dziennikarzy motoryzacyjnych uważało SUVy coupe za coś, co nie zawojuje rynku. Tymczasem, rzeczywistość zweryfikowała ich opinie. Klienci chętnie kupowali takie usportowione suvy, przez co zarówno BMW, jak i Mercedes, wprowadzali na rynek nowe pojazdy, utrzymane w stylistyce sportowego SUVa. Obecnie, największe kawałki rynku należą wciąż do BMW, które posiada w swojej ofercie X4. Mercedes tymczasem proponuje swoim klientom GLC Coupe. Do tej grupy próbuje dołączyć AUDI, przerabiając swoje klasyczne Q5 na Q5 Sportback. Trzeba przyznać, że projektanci Audi znają się na swojej pracy, ponieważ nowy samochód od stajni z Ingolstadt wygląda bardzo dobrze. 

audi suv

Pakiety wyposażenia

Audi Q5 Sportback posiada dwa główne pakiety wyposażenia. Pakiet Advanced jest pakietem podstawowym dla tego pojazdu, przy czym jest on pakietem rozszerzonym dla podstawowej Q5tki. Pakiet advanced zawiera w sobie wiele elementów zewnętrznych, które definiują ten pojazd. W tym rozwiązaniu mamy dostępne felgi ze stopów lekkich, usportowioną osłonę chłodnicy, karbonowe wloty powietrza, listwy na progach oraz osłony podwozia w kolorze srebra Selenit, spojler dachowy a także karbowany dyfuzor. Drugim pakietem jest S line, który posiada wiele dodatków, których zadaniem jest usportowienie pojazdu. Najważniejszą zmianą względem pakietu advanced jest wybór dostępnych silników a także obecność sportowego zawieszenia, które nie jest dostępne w pakiecie advanced. S line wyróżnia się także inną osłoną chłodnicy, spojlerem w wersji S, a także emblematami S na błotnikach, listwach progowych oraz na osłonie chłodnicy. Wersja ta posiada także chromowane końcówki rur wydechowych. Sportback posiada mało zróżnicowaną gamę silnikową, w której znajduje się 3 propozycje. 2 silniki diesla oraz jedna jednostka benzynowa zapewniają mały wybór. Jeżeli chcemy, aby nasze Q5 posiadało napęd quattro, to gama silnikowa zawęża się do 2 silników - 45 TFSI oraz 40 TDI. W tym miejscu należy skarcić koncern AUDI - ich strona internetowa sugeruje możliwość wyboru jednego z 6 silników, przy czym wybór ten określa pakiet wyposażenia pojazdu. Całe szczęście, że wyposażenie wewnętrzne nie różni się od siebie - niezależnie od pakietu mamy ten sam bardzo dobry zestaw infotainmentu.

audi q5 sportback

Wyposażenie kabiny i udogodnienia

Audi zadbało o to, by ich auto było w pełni funkcjonalne, nawet bez dokupienia dodatkowych “bajerów”. Lusterka zewnętrzne są sterowane elektrycznie, a także są ogrzewane. Za dopłatą można kupić lusterka, które będą się same składać oraz przyciemniać. Będą one posiadać również funkcję pamięci ustawień, co jest niezwykle przydatne gdy z danego samochodu korzysta więcej niż jedna osoba. Q5 posiada w standardzie elektryczne otwieranie i zamykanie klapy bagażnika, a także automatyczną klimatyzację. Trochę szkoda, że w standardzie nie jest ona 3 strefowa, a za takie udogodnienie trzeba dopłacić. Standardowe wyposażenie to także komputer pokładowy z ekranem, który ma całkiem dobrą czytelność. Ekran nie jest kolorowy - za wyświetlacz z takimi “bajerami” należy dopłacić. Dobrze wiedzieć, że chociażby nowa Corolla posiada w pełni kolorowy ekran, a jest tańsza o ponad połowę. W standardzie nie uświadczymy również systemu nawigacyjnego. Instalacja nawigacji to kolejna rzecz, za którą trzeba dopłacić, a która jest bardzo droga (11 tysięcy złotych za nawigację!). Całe szczęście, że auto posiada dobry system nagłośnienia w cenie. 8 głośników zapewnia całkiem przyjemne doświadczenia. 

wyposażenie kabiny audi q5
Interior

Bezpieczeństwo

Nowe Audi Q5 Sportback wyposażone jest w system wspomagający parkowanie, tempomat oraz elektromechaniczny hamulec ręczny. Auto posiada także zestaw czujników, które ostrzegają przed kolizjami w mieście. Inżynierowie Audi postanowili również dać kierowcy możliwość dostosowania auta do swojego stylu jazdy, za pomocą wyboru typu jazdy. Drive select jest w standardowym wyposażeniu. Auto posiada również pełen zestaw poduszek powietrznych, kurtyny powietrzne oraz czujnik zapięcia pasów. Auto posiada w standardzie system start-stop, który jest sprzężony z układem mild hybrid. Oznacza to, że silnik nie posiada klasycznego rozrusznika, a w jego miejsce jest włożony mały silnik elektryczny. Silnik ten potrafi delikatnie wspierać silnik spalinowy za pomocą energii elektrycznej z akumulatorów. 

audi q5 wnętrze

Czy warto dopłacać?

Jako że najtańsza wersja Sportbacka jest droższa od standardowego Q5 o około 14 tysięcy złotych, w moim odczuciu nie warto dopłacać. “Zwykłe” Q5 posiada dokładnie takie samo wyposażenie wewnątrz, a dodatkowe pakiety dodają do auta dodatki wizualne. Jedyną różnicą, która ma wpływ na zachowanie auta jest zawieszenie z wersji S. Czy jest więc sens dopłacać te 15 tysięcy złotych by mieć mniej miejsca w bagażniku? Moim zdaniem, lepszym rozwiązaniem będzie wydanie tych pieniędzy na dodatki takie jak nawigacja czy system dźwiękowy Bang&Olufsen. Ewentualnie można unowocześnić wygląd swojego Audi poprzez wybór lamp Matrix LED. Trzeba przyznać, że Audi zadbało o to aby nawet standardowe Q5 Sportback posiadało wyposażenie, które zadba o nasze potrzeby. 

Źródło zdjęć: Materiały prasowe Audi Q5 Sportback

No Comments Yet.

Leave a comment