Zawieszenie gwintowane – czy warto inwestować?

Zawieszenie samochodu jest elementem bez którego nie byłoby naszego auta. Modyfikacje naszego samochodu poprzez tuning silnika  dodadzą mu mocy i poprawią osiągi. Aby dopełnić to w całość należy również przeprowadzić tuning nadwozia. To właśnie odpowiednie zawieszenie spina te wszystkie modyfikacje w całość, by cieszyć się dobrze przygotowanym samochodem. Jednym z elementów, który możemy poddać tuningowi jest zawieszenie samochodu.  Jedną z najlepszych metod tego tuningu jest obniżenie i usztywnienie pojazdu za pomocą zawieszenia gwintowanego.

Zawieszenie samochodu

Zawieszenie pojazdu jest  częścią podwozia. Zbudowana jest ze sztywnych zespołów i sprężystych elementów łączących koła z pojazdem. Za zadanie ma zapewnić sterowność podczas jazdy, określoną wysokość nad jezdnią oraz komfort dla podróżujących poprzez niwelowanie wstrząsów. Przez lata rozwój zawieszenia przeszedł szerokie modernizację. Koncerny samochodowe prześcigają się aby spełnić wysokie wymagania klientów takie jak komfort, odpowiednie trzymanie się pojazdu na drodze. Zawieszenie bez wyjątku składa się z następujących elementów. Elementów wodzących, resorujących i tłumiących.

Zawieszenie gwintowane

Budowa zawieszenia gwintowanego nie jest jakoś bardzo skomplikowana. Składa się z czterech zestawów, każdy zestaw zawiera sprężynę i amortyzator, który znajduję się w jej środku. Nagwintowana obudowa daje nam możliwość regulacji prześwitu samochodu. Gwint wykonany jest na zewnętrznej obudowie amortyzatora. W zestawie znajdują się również nakrętki, które umożliwiają przesuwanie sprężyn i obniżanie samochodu. Zmiana prześwitu samochodu jest bardzo łatwa do wykonania. Auto wystarczy podnieść i ustawić nakrętki na odpowiedniej wysokości. Następnie skontrować je przy pomocy drugich nakrętek. Całość zajmie nam niewiele czasu.

Przy montowaniu tego typu zawieszenia warto również pomyśleć o założeniu tzw. rozpórek, bowiem podczas dynamicznej jazdy gdy poniesie nas fantazja często zapominam, że nasze auto narażone jest na duże naprężenia w karoserii. Konstrukcja podczas jazdy cały czas pracuje i wygina się. Jeśli usztywnimy tylko dolną część czyli podwozie a górną pozostawimy bez zmian może się to skończyć awarią np. włączeniach blachy. Dlatego właśnie tak ważne są rozpórki czyli metalowe rurki, które łączą ze sobą kielichy zapewniając jednocześnie dodatkowe wsparcie nadwozia. Można kupić rozpórki uniwersalne ( wyposażone w śrubę do regulacji) lub zaopatrzyć się w elementy dedykowane do danego modelu samochodu.

Zalety, wady

Zawieszenie gwintowane ma wiele, niepowtarzalnych zalet. Najważniejszą z nich jest usztywnienie auta. Montaż tego elementu poprawi także właściwości trakcyjne samochodu. Bardziej usztywniona konstrukcja pozwala na lepsze prowadzenie auta w czasie dynamicznej jazdy. Auto lepiej reaguje na ruchy kierownicą i lepiej pokonuje ostre zakręty. Ponadto nisko zawieszony samochód z oponami o niskim profilu i szerokimi felgami prezentuje się naprawdę okazale.  Niektóre nowsze modele samochodów wyposażone są w regulację tłumienia amortyzatorów. Dzięki temu rozwiązaniu można skroić pojazd pod indywidualne potrzeby danego kierowcy.

Niestety nie wszystko wygląda tak „różowo”. Stan naszych dróg nie do końca pozwala cieszyć się takim samochodem. Bowiem jazda po dziurawych drogach autem z gwintowanym podwoziem obniży znacznie komfort podróży i doprowadzi niejednego kierowcę do rozstroju nerwowego.

W jakich samochodach można montować?

Odbiorcami zawieszenia gwintowanego zazwyczaj są samochody o charakterze sportowym. Kierowcy wyścigu jący się w rajdach KJS lub na torach wyścigowych, chwalą sobie tego typu rozwiązania ze względu na sztywność oraz poprawienie trakcji pojazdu.

Zawieszenia cieszą się popularnością wśród kierowców, którzy chcą nadać swojemu samochodowi sportowego charakteru oraz skorzystać z zalet obniżenia środka ciężkości.

Zawieszenie tego typu ma również wielu fanów wśród felg o dużej średnicy, które nie mają większego sensu w standardowym zawieszeniu.

Koszty

Modyfikacje zawieszenia samochody, nie należą do najtańszych. Im nowszy  bardziej zaawansowany technicznie samochód tym usługa będzie droższa. Ceny renomowanych producentów oscylują w granicach do trzech tysięcy za zestaw. Do tego należy doliczyć koszty usługi montażu i wykonania zbieżności kół.

Na rynku możemy znaleźć również zawieszenia gwintowane produkcji chińskiej. Ceny zaczyna się już od 700 złotych za cały zestaw. Warto jednak postawić na renomowane i sprawdzone materiały. Najlepiej z gwarancją.

Można również kupić zestaw i zamontować zawieszenie samemu. Nie jest to czynność zbyt skomplikowana. W starszych modelach wymiana nie będzie stanowiła problemu, jednak w tych nowszych będzie się wiązała z utratą gwarancji.

Gwintowane zawieszenie ma wiele zalet lecz nie można zapominać również o wadach. Zamontowanie tego rozwiązania w aucie, którym poruszamy się na co dzień z czasem może się stać dla kierowcy uciążliwe ze względu na stan naszych dróg.

No Comments Yet.

Leave a comment