Przy odrobinie umiejętności i samozaparcia będziemy w stanie wymienić klocki hamulcowe samodzielnie. Jak się do tego zabrać i jakie narzędzia przygotować?
Klocki hamulcowe podlegają naturalnemu zużyciu, więc przed ich wymianą nie zdołamy uciec. Zaniedbane klocki hamulcowe, mogą doprowadzić do poważnych usterek układu hamulcowego, co bezpośrednio będzie miało wpływ na nasze bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego. W klockach hamulcowych ścieraniu ulega część robocza czyli okładzina. Gdy jej grubość osiągnięć minimalny poziom, metalowa część klocka zacznie trzeć o tarczę, przyspieszając jej zużycie.
Konieczność wymiany klocków hamulcowych, zasygnalizuje nam charakterystyczny odgłos( zgrzyty i metaliczne odgłosy), dobiegający z okolicy kół. W samochodach nowoczesnych z czujnikiem zużycia klocków zapali się odpowiednia kontrolka na desce rozdzielczej. Zużycie tych części układu hamulcowego, warto okresowo sprawdzać, np. przy okazji odstawienia auta do warsztatu.
Wymiana klocków- co warto wiedzieć?
Klocki hamulcowe wysyłają wyraźne sygnały w momencie, gdy należy je wymienić. Większość klocków wyposażonych jest w blaszki, które podczas hamowania, wydają charakterystyczny dźwięk. Same domagają się wymiany na nowe. Jeżeli klocki nie posiadają blaszek, będą piszczeć podczas hamowania. W nowszych autach, montowane są specjalne czujniki, które poprzez zapalenie się kontrolki, poinformują nas o zużyciu się klocków hamulcowych.
Wymiany klocków hamulcowych, powinniśmy dokonać gdy ich grubość będzie na minimalnym poziomie ( klocki posiadają specjalne rowki, które sprawują stopień starcia okładziny, przy mocno zużytych klockach jest on niewidoczny). Graniczna grubość okładziny wynosi 1,5mm. Wymiana klocków uzależniona jest również od przejechanych kilometrów. Ma na to również wpływ jak eksploatujemy nasz samochód. Przy spokojnej jeździe, głównie po mieście, zaleca się wymianę co 30-50 tysięcy kilometrów. Jeśli jeździmy po mieście ale bardziej dynamicznie ( ciężka noga) zaleca się wymianę co 10-20 kilometrów. Spokojna, codzienna jazda w trasie, wymusi wymianę klocków hamulcowych po przejechaniu od 50 do 80 tysięcy kilometrów. Nie bez znaczenia jest również jakość klocków hamulcowych. Te firmowe, zalecane przez producentów to wyższa trwałość.
Wymiana klocków- na co zwrócić uwagę?
Jeśli podczas jazdy naszym samochodem, słyszymy piszczenie hamulców lub czujemy drgania na kierownicy, powinniśmy zainteresować się stanem naszych hamulców. Na klockach hamulcowych, nie warto oszczędzać, postawmy na produkty sprawdzone i wysokiej jakości. Jeśli posiadamy klocki hamulcowe z wyższej półki, dobierzmy do nich odpowiednie tarcze. Tarcze słabe, mało odporne, nie będą wystarczająco skuteczne, nawet w połączeniu z wysokiej jakości klockami. Używajmy klocków polecanych przez producenta, danego modelu samochodu.
Zużyte klocki hamulcowe- objawy
Objawami zużytych klocków jest oczywiście niska skuteczność hamowania, ściąganie podczas hamowania oraz wszelaki hałas podczas jazdy i zatrzymywania się. Powodują go specjalne blaszki ( metalowe wkładki), których zadaniem jest ostrzeganie o zbyt małej grubości warstwy ściernej. W nowoczesnych samochodach stosowane są elektroniczne czujniki grubości klocków. Ostrzegają o zbyt małej grubości klocka za pomocą małej kontrolki. Klocki wymienia się gdy grubość okładziny ściernej jest mniejsza niż 3 mm. Również wtedy gdy okładzina ulegnie pęknięciu, wykruszy się albo zużywa się nierównomiernie ( np. ścięta z jednej strony).
Co przygotować by samemu wymienić klocki hamulcowe?
Za wymianę klocków hamulcowych mechanicy liczą sobie dosyć sporo ( około 100 zł), wiąże się to również z pozostawieniem samochodu w warsztacie na cały dzień. Wbrew pozorom wymiana klocków hamulcowych nie jest bardzo skomplikowaną czynnością. Jeśli mamy choć trochę smykałki do majsterkowania jesteśmy w stanie zrobić to sami we własnym garażu.
Klocki hamulcowe wybrać należy uwzględniając typ samochodu i układu hamulcowego. Możemy skorzystać z informacji zawartych w numerze VIN. Klocki sprzedawane są w kompletach i tak też trzeba je wymieniać. Aby samodzielnie wykonać wymianę klocków hamulcowych potrzebny będzie: zestaw kluczy, podnośnik, druciana szczotka, smary, ściągacz, preparat penetrujący. Do najczęściej używanych klocków hamulcowych należą te wykonane z mieszanek mineralnych. Najdroższe będą klocki ceramiczne przeznaczone do aut klasy Premium. Sama procedura wymiany klocków jest podobna dla większości aut. Układy hamulcowe bowiem wytwarzane są tylko przez kilku producentów na świecie.
Samodzielna wymiana klocków- można to zrobić samemu
Samochód należy ustawić na utwardzonej, płaskiej powierzchni. Następnie należy odkręcić korek w zbiorniczku płynu hamulcowego, bowiem wyciskanie tłoczków powoduje wzrost poziomu płynu. Jeśli płynu jest za dużo trzeba go odessać strzykawką. Następnie luzujemy śruby i podnosimy auto podnośnikiem aby odkręcić koła. Po zdjęciu koła cofamy tłoczek. Można to zrobić odsuwając zacisk przy użyciu opartego o wewnętrzną krawędź tarczy śrubokręta. Demontujemy metalową zawleczkę, potem odkręcamy śruby prowadników podważając je śrubokrętem. Do ich odkręcenia potrzebny będzie klucz ampulowy lub nasadowy. Następnie prowadniki wyciągamy z gniazda, zdejmujemy zacisk. Usuwamy stare klocki z jarzma zacisku, czyścimy okolicę jarzma pilnikiem oraz szczotką drucianą. Z prowadników usuwamy resztki starego smaru. Zakładamy nowe klocki hamulcowe, montujemy zaciski ( zacisk powinien bez oporu nasunąć się na klocki). Wkręcamy, posmarowane smarem prowadniki, nakładamy drut zabezpieczający. Po zamontowaniu wszystkich elementów myjemy tarczę, zmywaczem do hamulców bądź przecieramy szmatką nasączoną benzyną ekstrakcyjną. Na koniec montujemy koła.
Ile kosztuje wymiana klocków?
Wymiana klocków to koszt nie tylko samych części ale również praca fachowca ( jeśli mu to zlecimy). Za klocki hamulcowe średniej klasy zapłacimy od 100 do 120 złotych. Jest to koszt kompletu za przednią i tylną oś. Ceny za wymianę klocków hamulcowych wahają się od 70 do 100 złotych w zależności od oferty konkretnego warsztatu samochodowego.