Uszkodzona maglownica w samochodzie

Najważniejszym elementem, który wpływa na bezpieczeństwo i komfort podróżowania jest przekładnia kierownicza zwana potocznie maglownicą. Jest elementem który odpowiada za zmianę kierunku ruchu. Każdy właściciel samochodu raz na jakiś czas boryka się z większymi lub mniejszymi awariami samochodu. Często słabo słyszalne stuki czy też luzy i gwizdy mogą być symptomem dużych problemów.

Jak każdy element naszego samochodu również maglownica ma ograniczoną żywotność i prędzej czy później pojawią się objawy jej zużycia. Przekładnia kierownicza to podzespół, który rzadko kiedy nie daje znać o objawach awarii. Często są one jednak słabo słyszalne i nie zwracamy na nie większej uwagi. Jednak to kierowca powinien być pierwszym, który zareaguje na objawy uszkodzeń przekładni kierowniczej. W takiej sytuacji niezwłocznie musimy udać się do warsztatu samochodowego aby dokonać przeglądów i prac naprawczych.

Czasem bywa, że usterkę maglownicy dostrzeże dopiero mechanik w czasie rutynowego przeglądu. Najlepiej jednak gdy sami zlokalizujemy i pierwsi wykryjemy nieprawidłowości.

Co to jest przekładnia kierownicza?

Przekładnia kierownicza jest to element mechanizmu kierowniczego. Jeden z najważniejszych. Zapewnia odpowiednią realizację sprzężenia pomiędzy kierownicą a kołami pojazdu. Zamienia  ruch obrotowy kierownicy na ruch drążków mechanizmy zwrotniczego. Przekładnia kierownicza jako bardzo ważny element całego mechanizmu kierowniczego musi odznaczać się dużą niezawodnością i odpornością na uszkodzenia. Jej konstrukcja musi być elastyczna na regulację luzów powstających wskutek zużywania się współpracujących powierzchni.

Innym słowem przekładnia służy do przełożenia siły rąk poprzez kierownicę na siłę osiową, która skręca kołami. Przekładnia jest elementem, w który musi być wyposażony każdy samochód. Bez niej  nie moglibyśmy obrać właściwego kierunku jazdy. Umożliwia prowadzenie samochodu w sposób bezpieczny, stabilny a skręcanie kołami przy zastosowaniu wspomagania kierownicy to sama przyjemność. Zwłaszcza gdy musimy nasz samochód zaparkować.

 

Żywotność maglownicy

Żywotność maglownicy jak i innych podzespołów w naszym aucie zależy od bardzo wielu czynników takich jak na przykład: jakości użytych przez producenta części jak i co najważniejsze stylu jazdy kierowcy. Przeciętnie nasza przekładnia powinna spokojnie wytrzymać od 150 do 250 tysięcy kilometrów. Są jednak mechanicy, którzy dają naszym maglownicom maksymalnie do 100 tysięcy kilometrów sprawności.

Ważne w całym cyklu jest to aby w porę zareagować w przypadku usterki i nie jeździć ze zużytą maglownicą. Jest to bowiem realne zagrożenie naszego bezpieczeństwa jak i innych uczestników ruchu drogowego. Aby jednak mieć świadomość i wychwycić awarię przekładni trzeba wiedzieć jakie mogą wystąpić problemy i jakie sygnały świadczą o zepsutej maglownicy.

Awaria – objawy

Awarii maglownicy jest dosyć sporo. Jednak pojawiają się ono stopniowo w miarę  jak nasz element się zużywa. Często przyzwyczajamy się do słabo słyszalnych dźwięków czy też gorszego działania układu kierowniczego  nadal jeździmy naszym samochodem. Bagatelizujemy objawy i w pewnym sensie przyzwyczajamy się do nich. Jest to duży błąd. Tego typu objawy nie znikną same. W trosce o bezpieczeństwo nasze i naszych bliskich, musimy zareagować.

Typowym sygnałem w przypadku maglownicy bez wspomagania są trzaski, stukania oraz wydobywanie się metalicznych dźwięków. Również jazda z uszkodzona maglownica jest inna, auto zachowuje się inaczej, ciężej utrzymać nad nim kontrolę, łatwiej wpaść w poślizg , szczególnie w okresie zimowym. Trajektoria ruchu jest nie do przewidzenia, ruch kierownicą nie wywołuje takich efektów jakich byśmy oczekiwali. W przypadku maglownicy ze wspomaganiem, objawem jest duży opór przy obracaniu kierownicy. Wyczuć można drgania a podczas wkręcania zgrzyt i stukanie. Mogą się też pojawić luzy na kierownicy. Na awarię przekładni kierowniczej wskazują także nieszczelności na obudowie przekładni, nierównomierna, skokowa praca wspomagania układu kierownicy a także cały repertuar różnych dźwięków. Koszt nowej maglownicy jest spory, lepiej zaoszczędzić i poddać ja regeneracji.

Co psuje się najczęściej?

Po wykryciu usterki nie jest powiedziane, że nasza maglownica będzie wymagała całkowitej wymiany. Najczęstszym objawem zużycia się elementu są wszelkie luzy w układzie kierowniczym. Są one efektem intensywnej i długiej eksploatacji. Prędzej czy później na pewno się pojawią. Problemy ze wspomaganiem, wycieki płynu, mokra maglownica. Większość tych awarii doświadczony kierowca wysłucha lub wypatrzy.

Wycieki płynu

Objawem awarii, którego nie da się nie zauważyć jest wyciek płynu wspomagania. Nie można  go w żadnym wypadku bagatelizować. Pierwszym krokiem jaki zrobimy będzie zlokalizowanie źródła wycieku. Zazwyczaj dotyczy on pompy wspomagania lub samej maglownicy. Bagatelizowanie usterki wiąże się ze sporymi wydatkami. Szczególnie gdy w grę wchodzi wymiana pompy.

Luzy, stuki

Usłyszane powinny skłonić nas do najszybszego umówienia wizyty u mechanika. Objawy te są niemożliwe do przeoczenia. Skutki są efektem wyrobienia się zębatek, tulejek, luzów w krzyżakach. Skutki słyszalne są najczęściej podczas jazdy po wszelkiego rodzajach nierównościach. Luzy uniemożliwiają prawidłowy ruchu kół. Mimo, że wykonujemy manewr skrętu auto nie reaguje.

Problemy ze wspomaganiem

Całkowity brak wspomagania lub wspomaganie działające tylko w jedną stronę to objawy, przy których należy się zatrzymać. Mogą one bowiem świadczyć o innych problemach układu takich jak: uszkodzenie pompy wspomagania, uszczelniaczy, czujnika, wałka atakującego.

Przedstawione wyżej awarię, pokazują nam, że przekładnia kierownicza jest elementem który dosyć szybko ulega zużyciu. Wiele zależy od eksploatacji pojazdu i jak szybko uda nam się wychwycić usterkę. Usunięcie szybko wykrytej awarii nie wymaga dużych kosztów.

Image by No machine-readable author provided. Birdseed~commonswiki assumed (based on copyright claims)., CC BY-SA 3.0 http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/, via Wikimedia Commons

No Comments Yet.

Leave a comment