Tuningowy układ wydechowy – czym różni się od zwykłego?

Układ wydechowy, czyli układ, którym spaliny wydostają się z naszego samochodu zamontowany jest w każdym pojeździe. Na początku jego zadaniem było ograniczenie hałasu i odprowadzenie spalin z auta. Obecnie jego równie ważną funkcją jest spełnianie bardzo rygorystycznych norm emisji spalin. Producenci pojazdów zmuszeni są tak budować obecne układy wydechowe aby emitowały one do atmosfery jak najmniej szkodliwych spalin. Tak więc wraz z rozwojem układu wydechowego, pojawiły się katalizatory, różne sondy ( czujniki tlenu, sadzy, temperatury), filtry cząstek stałych i przepustnice wydechu. Obecny układ wydechowy daje także takie możliwości jak: tuning mechaniczny, akustyczny czy wizualny.

Układ wydechowy budowa

Podstawowy układ wydechowy składa się z kilku elementów. Pierwszym elementem jest kolektor. Wykonany on jest najczęściej z żeliwa. Ma kilka otworów wlotowym, które połączone są z cylindrami silnika oraz jeden kanał wylotowy. Kolektor narażony jest na pracę w bardzo wysokich temperaturach. Następnym elementem jest katalizator, który odpowiada za redukcję toksycznych i szkodliwych związków w spalinach. Aby zachodziły reakcje katalityczne, katalizator musi być rozgrzany do temperatury 300 stopni Celsjusza. Obecnie katalizatory montuje się jak najbliżej kolektora wydechowego.

Najważniejszym podzespołem układu wydechowego jest tłumik. Zadaniem jego jest redukcja hałasu wywołanego falą ciśnienia spalin. Musi spełnić rygorystyczne normy głośności. Aby tłumić dźwięki, tłumik zbudowany jest z różnych konstrukcji.

Elementy układu wydechowego montowane są do podwozia za pomocą specjalnych, gumowych wieszaków, które zapewniają tłumienie drgań wywołanych przez pracę silnika.

Sonda Lambda

Przy modyfikacji gdy zwiększa się przepływ spalin następuje problem z dokładnym badaniem ich składu. Jest ich po prostu zbyt dużo do przerobienia. Sonda Lambda może nie nadążyć. W ramach przeprowadzanego tuningu jest ona często zastępowana odmianami szerokopasmowymi, które mają tą cechę, że są bardziej dokładne. Jeśli sami przeprowadzimy modyfikację naszego samochodu pamiętajmy, że ma być ona umieszczona w analogicznym miejscu jak Sonda Lambda.

Układ wydechowy- tuning

Modyfikacje, które przeprowadzane są w układzie wydechowym mają za zadanie przyśpieszyć tempo opróżnienia z gazów komory spalania. Da się to osiągnąć przerabiając poszczególne elementy układu wydechowego takie jak: kolektor wydechowy, tłumik czy katalizator. Modyfikacje przyspieszają znacznie wydobywanie się spalin. Możliwą zmianą jest również zmiana średnicy rur w naszym układzie wydechowym.

Średnica rur

Aby uzyskać przyrost osiągów właściciele samochodów często decydują się na modyfikację układu wydechowego, zwiększając średnicę jego rur. Zwiększenie średnicy uzależnione jest od typu jednostki napędowej. Nie ma bowiem uniwersalnej reguły, która mówi o typowym rozmiarze tego elementu. Należy jednak jak w każdej modyfikacji zachować umiar. Często zbyt duża średnica rur może zmniejszyć ciśnienie panujące w układzie, a więc ilość energii wyprodukowanej ze spalin. Uzyskamy więc efekt całkiem odwrotny od oczekiwanego. Jak widać modyfikacja musi być dobrze zaplanowana i przemyślana. Czasami warto skorzystać z gotowych elementów, które dadzą nam pewność i przyrost mocy.

Tuning układu wydechowego

Jednym z powodów dla którego kierowcy decydują się na przeróbkę układu wydechowego jest chęć uzyskania wzrostu mocy i momentu obrotowego. Podstawowa modyfikacją jest wymiana tłumika końcowego ze zwykłego na sportowy. Jeśli chcemy uzyskać efekt tak zwanego basowego brzmienia, musimy usunąć tłumiki refleksyjne, które mają za zadanie tłumienie dźwięku i wstawić tzw. tłumik przelotowy. Podobnie ma się sytuacja z tłumikiem środkowym, choć nie każdy poleca jego usuwanie.

Modyfikacji powinien też ulec katalizator. Należy zamontować katalizator o wkładzie metalowym, który posiada o wiele więcej węższych ścianek niż katalizator z wkładem ceramicznym. Wersje sportowe są bardzo drogie ale posiadają, co ważne większe odległości między ściankami. Jak każdą z modyfikacją tak też z modyfikacją układu wydechowego, należy uważać aby nie przesadzić i aby wszystkie modyfikowane podzespoły, spełniały podstawowe normy techniczne i emisyjne. Przeróbki robione często na własną rękę, mogą się zakończyć utratą dowodu rejestracyjnego.

Polecane podzespoły

Poza lepszą mocą i dynamiką dla każdego kierowcy, który jest fanem tuningu znaczenie ma także basowe brzmienie zmodyfikowanego układu wydechowego. Jeśli już zatem zdecydujemy się na modyfikacje naszego układu wydechowego, warto wybierać podzespoły droższe renomowanych i sprawdzonych producentów oraz korzystać z usług warsztatów, które mają doświadczenie w tego typu zabiegach. Tuningowy układ wydechowy to dość spory wydatek ale dobrze wykonany zagwarantuje nam spory przyrost osiągów i mocy oraz satysfakcję z wykonanej pracy.

No Comments Yet.

Leave a comment