Aby nasze auto poruszało się po drogach w sposób zapewniający dobrą przyczepność i bezpieczeństwo pasażerów wymaga sprawnego układu zawieszenia i układu kierowniczego. Te dwa podzespoły muszą razem współdziałać, przede wszystkim muszą być sprawne. Uszkodzenie jednego rzutuje na pracę pozostałych elementów. Aby auto utrzymywało prawidłową przyczepność do podłoża w czasie jazdy, potrzebne jest sprawne zawieszenie. Składa się ono z wielu elementów, z których najważniejszymi są wahacze, przeguby oraz tuleje metalowo – gumowe i gumowe.
Tuleje jako jedna z najważniejszych elementów zawieszenia wykonane są z metalu i gumy. Dzięki swojej budowie są w stanie likwidować wszelkie wibracje, z którymi nie radzą sobie opony i amortyzatory. Są tzw. izolatorem drgań.
Charakteryzują się one jednak słabą trwałością i dużą bezwładnością. Dlatego też część aut prowadzi się niekomfortowo. Na rynku coraz większą popularnością cieszą się trwalsze tuleje poliuretanowe. Charakteryzują się one bowiem większa trwałością, odpornością a co za tym idzie i żywotnością.
Czym są tuleje poliuretanowe?
Poliuretan jest materiałem twardszym od gumy. Sprawdził się on w szczególności w samochodach rajdowych. Jednak doceniają go także użytkownicy jeżdzący w normalnych warunkach drogowych. Materiał wytrzyma znacznie więcej obciążeń i dłużej będzie nam służył. Musi być jednak wykonany z dużą precyzją, nie ma mowy o żadnych luzach itp. Tuleje poliuretanowe mają jednak wpływ na gorszy komfort jazdy, ponieważ utwardzają zawieszenie. Powoduje to jednak, że auto prowadzi się dużo lepiej i precyzyjniej. Zależy kto co lubi. Sztywne zawieszenie to odczuwanie niemal każdej dziury w drodze, każdej nierówności oraz brak tłumienia wybojów.
Montaż tulei w całym zawieszeniu nie jest jednak dobrym rozwiązaniem. W samochodach codziennego użytku, zaleca się wymianę tulei na poliuretanowe tylko w przypadkach ciężko uszkadzających się elementów. Wymiana tulei klasycznych na Polibiusze w całym zawieszeniu ma sens tylko w przypadku samochodów wyczynowych i używanych w rajdach.
W jakich pojazdach wymienić tuleje na poliuretanowe?
Większość znawców tematu uważa, że wymiana tulei w samochodach osobowych nie ma większego sensu. Wymiana może przynieść więcej przykrych konsekwencji niż korzyści. Może osłabić inne podzespoły. Duże znaczenie ma tu konkretny model samochodu.
Inaczej sytuacja ma się z samochodami po modyfikacjach. W autach sportowych zmiana ma jak najbardziej uzasadnienie. Z pewnością poprawi sztywność a więc jakość prowadzenia naszej „ Formuły”.
Tuleje poliuretanowe sprawdzą się również w autach do jazdy terenowej. Tej bardziej profesjonalnej. Ze względu na swą trwałość lepiej poradzą sobie z większymi siłami i obciążeniami. Poza tym komfort jazdy w takich warunkach schodzi na dalszy plan. Pamiętajmy , że chodzi tutaj o typowe samochody terenowe a nie o SUV’y.
Tuleje- jakie wybrać?
Znaczenie ma przede wszystkim jakim autem się poruszamy, ponieważ oba elementy mają swoje plusy i minusy. Jeśli chcemy się ścigać, pojeździć np. w rajdach KJS, warto wybrać tuleje poliuretanowe, które doskonale sprawdzą się w tego typu jazdach. Są bardziej trwałe na ekstremalne przeciążenia. Zawieszenie jest bardziej sztywne a tym samym na drogach mniej komfortowe. Tuleje poliuretanowe składają się z dwóch osobnych elementów, mają taką samą szerokość co pozwala na większe przeciążenie, lecz nie pomaga przy elastycznej pracy zawieszenia. Dyskomfortem stosowania tulei poliuretanowych jest potrzeba ich okresowej konserwacji, czyli smarowania. Brak środka smarującego charakteryzuje się odgłosami piszczenia z okolic zawieszenia.
Tuleje poliuretanowe dostępne są w różnych poziomach twardości. Dzięki ich elastycznej konstrukcji niektóre mogą być stosowane w samochodach osobowych jako alternatywa dla tulei gumowo-metalowych. Jednak najbardziej elastyczne Polibiusze i tak będą elementem twardszym od klasycznych tulei gumowo metalowych więc komfort jazdy samochodem wyraźnie się obniży.
Zazwyczaj w sklepach z częściami samochodowymi znajdziemy tuleje poliuretanowe oferowane w dwóch poziomach twardości. Czerwone o twardości 80 ShA są dedykowane do samochodów osobowych, codziennego użytku. Zbliżone są do tulei standardowych gumowo- metalowych. Żółte o twardości 90 ShA zapewniają bardzo wysoką sztywność pogarszając jednocześnie tłumienie. Ich przeznaczeniem są samochody po modyfikacji, wyczynowe. Są bardzo trwałym elementem.
Koszty
Tuleje poliuretanowe są dosyć powszechnie używanym podzespołem zawieszenia więc ich cena nie będzie wysoka. Za pojedyncze sztuki zapłacimy od 70 złotych a cały zestaw już od 350 złotych. Zaleca się wybieranie produktów renomowanych producentów, którzy mają wieloletnie doświadczenie na rynku motoryzacyjnym. Tuleje poliuretanowe muszą być wykonane solidnie, ponieważ zamontowane są dosyć ciasno bez żadnych luzów.
Toolsmach, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons