Regeneracja przekładni kierowniczej – kiedy ma sens?

Podobnie jak każdy element naszego samochodu również przekładnia kierownicza zwana maglownicą ma ograniczoną żywotność i prędzej czy później pojawią się pierwsze sygnały końca jej żywotności.

Maglownica jest elementem, który wpływa na nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zapewnia prawidłową pracę kierownicy poprzez przełożenie siły kierowcy na siłę osiową powodującą skręcanie. Bardzo ważne jest abyśmy zwracali uwagę na to w jakim stanie technicznym jest nasza przekładnia kierownicza. Cenne jest również regularne serwisowanie tego elementu.

Czym jest przekładnia kierownicza?

Przekładnia kierownicza jest to element mechanizmu kierowniczego. Jeden z najważniejszych. Zapewnia odpowiednią realizację sprzężenia pomiędzy kierownicą a kołami pojazdu. Zamienia  ruch obrotowy kierownicy na ruch drążków mechanizmy zwrotniczego. Przekładnia kierownicza jako bardzo ważny element całego mechanizmu kierowniczego musi odznaczać się dużą niezawodnością i odpornością na uszkodzenia. Jej konstrukcja musi być elastyczna na regulację luzów powstających wskutek zużywania się współpracujących powierzchni.

Innym słowem przekładnia służy do przełożenia siły rąk poprzez kierownicę na siłę osiową, która skręca kołami. Przekładnia jest elementem, w który musi być wyposażony każdy samochód. Bez niej  nie moglibyśmy obrać właściwego kierunku jazdy. Umożliwia prowadzenie samochodu w sposób bezpieczny, stabilny a skręcanie kołami przy zastosowaniu wspomagania kierownicy to sama przyjemność. Zwłaszcza gdy musimy nasz samochód zaparkować.

Trwałość przekładni

Producenci samochodów co do zasady przewidują eksploatację przekładni samochodowej na cały okres żywotności auta czyli na około 250/350  tysięcy km. Czasami zdarza się, że dobra konstrukcja przetrzyma nawet 400 tysięcy km i więcej. Są jednak znane przypadki całkiem odwrotne do tych opisanych wyżej. W niektórych samochodach można zauważyć zużycie maglownic już po przejechaniu 50/70 tysięcy km. Dotyczy to jednak samochodów z fabrycznymi wadami konstrukcyjnymi, które często były wymieniane ( przy niższych przebiegach) w ramach napraw gwarancyjnych.

Sygnały wskazujące na awarię i potrzebę wymiany maglownicy ( regenerację)

Zazwyczaj przekładnia kierownicza nie psuje się w jednym momencie. Często dzieje się to powoli dzień po dniu i uchodzi uwadze kierowcy. Awaria następuje powoli. Kierowca poprzez codzienna jazdę, przyzwyczaja się do luzów, przestaje je zauważać, pomimo tego, że coraz gorzej panuje nad pojazdem. Jeśli w naszym samochodzie zauważymy i usłyszymy stukanie dochodzące z okolic kół zazwyczaj podczas jazdy po nierównościach lub przy manewrach kierownicą, wycieki płynów z przekładni kierowniczej, luzy na kierownicy, problemy z utrzymaniem kierunku ruchu jazdy, powinniśmy od razu umówić wizytę w warsztacie samochodowym.

Specjaliści sprawdzą jaka jest przyczyna wyżej wymienionych sygnałów za pomocą tzw. szarpaków i wychwycą wszelkie usterki. Jazda z niesprawną maglownica jest niedopuszczalna. Jeżdżąc z niesprawnym elementem ciężko będzie ominąć dziurę w drodze a co dopiero uniknąć wypadku.

Wymiana na nową czy regeneracja?

Wymiana maglownicy na nową to niestety spory koszt dla naszej kieszeni. Nowa zazwyczaj kosztuje od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Aby uniknąć tak dużego, jednorazowego wydatku, warto zastanowić się nad regeneracją naszej maglownicy. Czy ma to sens?

Teoretycznie maglownica powinna działać bez zarzutu na dystansie nawet do 100 tysięcy km. Jednak często wygląda to zupełnie inaczej i do awarii dochodzi po przejechaniu zaledwie 40-50 tysięcy km.

Regeneracja naszej przekładni kierowniczej jak najbardziej ma sens. Dzięki temu zabiegowi unikniemy sporych kosztów związanych z zakupem nowej maglownicy. Profesjonalne serwisy zajmujące się tego typu usługami , są w stanie przy użyciu nowoczesnego sprzętu zregenerować cały układ i przywrócić mu początkową sprawność. Ponadto niektóre warsztaty, posiadają na stanie już zregenerowane układy przekładni kierowniczej, które mogą kupić w korzystnej cenie a przy okazji wymiany zostawić u klienta naszą zużytą część. Regeneracja  będzie na pewno dla nas lepsza opcją niż kupno tańszych np. chińskich zamienników niskiej jakości. W ramach regeneracji powinny zostać również zlikwidowane wszelkie luzy i wymienione uszczelki jak również końcówki drążków, drążki kierownicze. Po wykonaniu całej usługi powinna ustawiona być również na nowo geometria zawieszenia pojazdu.

Koszty regeneracji

Ceny nowych przekładni wahają się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, często osiągają wręcz horrendalne ceny. Nie  masz się więc co dziwić , że większość kierowców gdy tylko stan ich maglownic na to pozwala decydują się na ich regenerację. Warto przed ich wykonaniem upewnić się, że dany warsztat ma doświadczenie w tego typu zabiegach. Tym bardziej, że dobrze zregenerowana maglownica przywraca pełną jej sprawność. Koszt regeneracji wraz z całym osprzętem waha się od 1500 do 2000 złotych. Dobrze zrobiona regeneracja, wykonana przy użyciu wysokiej jakości sprzętu oznacza bezproblemową eksploatację naszego pojazdu.

Image by English: CZmarlin — Christopher Ziemnowicz, releases all rights but a photo credit would be appreciated if this image is used anywhere other than Wikipedia. Please leave a note at Wikipedia here. Thank you!, Public domain, via Wikimedia Commons

No Comments Yet.

Leave a comment