DPF to skrót od ang. gasoline particulate filter czyli filtr cząstek stałych. Montowany jest on w układzie wydechowym silnika, głównie w motorach wysokoprężnych a od niedawna także w benzynowych. Zadaniem jego jest oczyszczanie spalin z cząstek stałych, w których kumuluje się m.in. niespalony węgiel. Zasada działania filtra jest bardzo prosta. Filtr zatrzymuje na swoich ściankach oraz włóknach cząstki stałe. Wykonany jest z materiałów ceramicznych, metalu lub dedykowanego papieru.
Filtr cząstek stałych jest bez wątpienia bardzo kosztownym elementem układu wydechowego współczesnych samochodów. Zakup nowego waha się od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Są jednak inne sposoby rozwiązania tego problemu. Nowy filtr zwłaszcza w ASO jest bardzo drogi. Na szczęście na rynku pojawia się coraz więcej tańszych zamienników. Niestety oferta nie dotyczy póki co wszystkich modeli oraz wersji silnikowych. Dużo lepsza finansowo jest oferta firm zajmujących się regeneracją filtrów DPF. Wyspecjalizowane warsztaty oferują usługi regeneracji już od tysiąca do dwóch tysięcy złotych, w zależności od filtra. Jest to dwukrotnie niższa cena niż zamiennik i wielokrotnie niższa niż oryginał.
Filtr DPF, budowa, działanie
Filtr cząstek stałych (DPF) usuwa cząstki stałe ze spalin silników poprzez filtrację fizyczną. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów filtrów ale najczęściej spotykany jest monolit ceramiczny ( kordieryt lub węglik krzemu) o strukturze plastra miodu. Filtr cząstek stałych ma podobne wkłady jak w katalizatorach. Jednak kanaliki w układzie mają większą średnicę i porowate ścianki. Ponadto pokryte są powłoką katalityczną. Kanały po stronie wlotowej ( zatkane) nazywane są kanałami wlotowymi. To nimi spaliny wpadają do filtra. Natomiast kanały z zamkniętymi końcami po stronie dolotowej to kanały wylotowe, którymi wydostają się spaliny. Chcąc przejść przez tę przeszkodę spaliny muszą się przecisnąć przez pory pozostawiając większe cząsteczki uwięzione wewnątrz zaślepionych kanalików. Ściany wkładów filtra ( monolity) mają rozkład drobnych porów, które są dokładnie kontrolowane w procesie produkcyjnym. Monolit w filtrze DPF odpowiada za filtrację penetracyjną. Powłoka katalityczna zapewnia podłoże dla metali szlachetnych. Ponadto powłoka katalityczna może fizycznie oddzielać się i zapobiegać niepożądanym reakcjom między składnikami złożonego układu katalitycznego. Materiały powłoki katalitycznej obejmują nieograniczone tlenki metali nieszlachetnych takich jak tlenek glinu, krzemu, ceru, dwutlenek tytanu. Dobre materiały powłoki katalitycznej. Charakteryzują się wysoką stabilnością termiczną. Mata ceramiczna owinięta jest wokół monolitu. Zapewnia odpowiednią izolację termiczną, chroni przed wstrząsami i drganiami pojazdu.
Dlaczego filtr DPF się zapycha
Głównym problemem dla filtrów DPF są warunki miejskie. Jazda na krótkich dystansach często nie pozwala suchym filtrom DPF na osiągnięcie wymaganej temperatury dopalania. Zamiast spalać „ złe” cząstki stałe filtr zapycha się nimi przez co niezbędne jest jego czyszczenie lub wymiana.
Ponadto zapchany filtr negatywnie wpływa na osiągi samochodu i jego spalanie. Wyraźne zwiększenie zużycia paliwa to typowy objaw zapchania się filtra DPF. Aby regenerację filtra odwlec w czasie warto używać lepszych nisko- popiołowych olejów i częściej je też wymieniać.
Korzyści z regeneracji DPF
1. Całkowite usunięcie sadzy i popiołów- proces regeneracji filtra cząstek stałych po jego demontażu musi być przeprowadzony bardzo starannie i przez wyspecjalizowany personel wyposażony w odpowiedni sprzęt. Wstępne oczyszczenie monolitu pozwoli na ocenę stanu technicznego filtra DPF. Warunki nagrzewania filtra muszą być ściśle kontrolowane przez komputer sterujący. Nagrzany DPF jest oczyszczony ze znajdujących się w jego wnętrzu zanieczyszczeń. Ostatni etap to dokładne sprawdzenie filtra i przekazanie raportu o jego regeneracji klientowi.
2. Odpowiednie wypalenie filtra- zbyt szybkie nagrzanie filtra jak i zbyt szybkie jego ochłodzenie może doprowadzić do uszkodzenia monolitu. Czas przez jaki filtr DPF jest poddany maksymalnej, właściwej temperaturze jest niezmiernie istotny. Zbyt krótki spowoduje, że mocno skompresowana sadza w monolicie nie zostanie spopielona a filtr nie odzyska pełnej sprawności. Z drugiej strony zbyt długi czas nagrzewania doprowadzi do degradacji monolitu objawiający się utratą szlachetnych pierwiastków. Oznacza to znaczne skrócenie sprawności filtra DPF.
3. Diagnostyka- jak ze wszystkim tak i z filtrem cząstek stałych, diagnostyka jest najważniejsza. Prowadzi do tańszej i bardziej komfortowej eksploatacji pojazdu. Precyzyjne określenie parametrów filtra pozwala na efektywne wypalanie.
4. Rzetelny warsztat- regeneracja filtra nie zawsze jest możliwa lub po prostu nie ma sensu. W profesjonalnym zakładzie uzyskamy odpowiedź na to w jakim stanie znajduje się nasz filtr cząstek stałych. Mechanicy ocenia monolit czy nie jest wytopiony, popękany, ukruszony i czy nie jest zaklejony jakimiś substancjami chemicznym lub uszczelniającymi. Sprawdzą czy regeneracja naszego filtra jeszcze bardziej mu nie zaszkodzi. Czasem koniecznym może się okazać wymiana filtra na nowy.
5. Profilaktyka- rzetelny serwis nie tylko umożliwi regenerację filtra cząstek stałych ale także poinstruuje nas jak o niego dbać aby służył nam jak najdłużej. Profesjonalne warsztaty zapewniają ponadto dostęp do najwyższej jakości produktów niezbędnej do prawidłowego korzystania z pojazdu. Warto więc upewnić się, że w naszym serwisie znajdziemy także diagnostykę auta pod kątem filtra czy też usługę uzupełnienia płynu katalicznego.
Ile kosztuje regeneracja filtra?
Jedną z najważniejszych zalet regeneracji filtra cząstek stałych jest stosunkowo niski koszt takiego zabiegu. Zwłaszcza jeśli porównamy cenę tej usługi do kwoty niezbędnej do zakupu nowego filtra DPF i to bez względu na markę samochodu. Średnia cena nowego filtra waha się w przedziale od 5 do 7 tysięcy złotych. Natomiast cena regeneracji to kwota na poziomie 400-500 złotych co stanowi ułamek ceny kupna nowego oryginalnego filtra DPF.
image by Hatsukari715, Public domain, via Wikimedia Commons