Objawy uszkodzonego amortyzatora

Zawieszenie pojazdu jest kluczowym elementem odpowiadającym za bezpieczeństwo podróżnych. Poprawnie działające zawieszenia zapewnia doskonałą przyczepność, poprzez wymuszenie odpowiedniego przylegania opony do nawierzchni drogi. Zawieszenie, połączone z odpowiednimi oponami i sprawnymi hamulcami zapewnia możliwość skutecznego hamowania lub omijania przeszkód. Co się dzieje, gdy amortyzatory są zużyte lub uszkodzone? Na co mają wpływ? W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Znaczenie amortyzatorów

Amortyzator posiada jedną, podstawową funkcję: ma sprawiać, by koło nie odrywało się od ziemi. Dopóki koła pozostają na ziemi, dopóty możemy sterować pojazdem. Uszkodzenie amortyzatora posiada wiele negatywnych skutków, począwszy od zmniejszenia precyzji kierowania, przez zmniejszenie stabilności i skuteczności hamowania, na większym zużyciu elementów zawieszenia kończąc. Zużyte amortyzatory to prosta droga do nieprzewidywalnych zachowań samochodu. 

Oznaki zużycia amortyzatorów

Podstawową pierwszą oznaką zużycia jest nurkowanie samochodu podczas hamowania. Nurkowanie oznacza, że przód samochodu obniża się podczas próby zatrzymania. Nadmierny przechył auta do przodu może spowodować wydłużenie drogi hamowania nawet o połowę. Jest to pierwsza oznaka zużytych amortyzatorów, która powinna być dla nas sygnałem ostrzegawczym. Jeżeli przód auta mocno opada, to znak że trzeba sprawdzić amortyzatory

Kolejnym objawem zniszczonych amortyzatorów jest podskakiwanie auta na wybojach. Prawidłowo działająca kolumna powinna natychmiast niwelować wszelkie podskoki. Po wjechaniu w dziurę czy po przejechaniu po wybojach nasze auto powinno przestać podskakiwać. 

Następnym objawem, o jakim warto wspomnieć, jest kołysanie auta na boki. Kołysanie to jest szczególnie odczuwalne podczas pokonywania zakrętów lub po wyprzedzaniu ciągników siodłowych z naczepami. Odczucie przechylania się pojazdu jest bardzo niemiłe i pokazuje nam, że nie mamy takiej kontroli nad pojazdem, jaką powinniśmy mieć. Zużycie amortyzatorów łatwo zauważyć podczas wykonywania slalomu. Zużyty amortyzator nie będzie chciał łatwo przenieść środka masy z jednej strony na drugą, co oznaczać będzie późną reakcję na ruch kierownicy. Zużyty amortyzator będzie także generował większy nacisk na elementy układu kierowniczego, ponieważ do zmiany kierunku jazdy będzie potrzebna dużo większa siła. 

Ostatnim poważnym objawem, świadczącym o zużyciu amortyzatorów jest mocne przysiadanie auta na tyle podczas przyspieszania. Prawidłowo działające amortyzatory powodują stabilizację wychyłu nadwozia względem ziemi. Uszkodzone kolumny nie będą redukować przechyłu nadwozia, przez co podczas przyśpieszania auto będzie mocno podnosić przód. Przechyły nadwozia mogą generować dyskomfort u pasażerów pojazdu oraz doprowadzić do choroby lokomocyjnej.

Inne objawy zużycia

Objawem mogącym świadczyć o zużyciu amortyzatorów może być nierównomierne zużycie opon. Zużyty amortyzator nie będzie równomiernie dociskać koła do ziemi, przez co opony mogą ulec wypaczeniu lub wytarciu po jednej części. Warto nadmienić, że nierównomierne zużycie opon może być spowodowane złą geometrią zawieszenia.

Czasami zdarza się, że amortyzator straci cały czynnik amortyzujący. W takim wypadku często słychać głośne stukanie elementów zawieszenia, ponieważ tłok amortyzatora dobija do jego końca. Stukanie słychać zazwyczaj podczas mocnego hamowania lub przyspieszania, oraz podczas pokonywania mocnych skrętów. Stukanie to objawia się zazwyczaj jednym, głośnym stuknięciem. 

Czynnik amortyzujący to zazwyczaj gaz wymieszany z odrobiną oleju, lub sam olej. Jeżeli na naszych amortyzatorach widać zacieki z oleju, oznacza to że czynnik amortyzujący wypływa z kolumny. Jest to oznaka zużycia, która bezpośrednio kwalifikuje amortyzator do wymiany.

Ostatnim objawem, jaki może wystąpić, jest wibrowanie kierownicy. Jeżeli na prostej, gładkiej drodze kierownica wibruje, znaczy to że amortyzator dokonał żywota.

Jak często wymieniać amortyzator?

Amortyzatory są elementami eksploatacyjnymi, które wymagają wymiany co mniej więcej 70 tysięcy kilometrów. Oczywiście jest to uzależnione od naszego stylu jazdy oraz od jakości dróg, po których się poruszamy. Nie bez znaczenia jest także marka amortyzatora. Sprzęt od renomowanych producentów będzie lepiej wybierać nierówności, a ponadto powinien posłużyć dłużej. Nie warto kupować zamienników gorszych jakościowo od oryginalnych amortyzatorów, natomiast zawsze można iść w drugą stronę i kupić amortyzatory renomowanych producentów

No Comments Yet.

Leave a comment