Metody czyszczenia układu klimatyzacji

Układ klimatyzacji działa w naszym samochodzie na okrągło w samochodzie cały rok. Zimą ogrzewa wnętrze naszej kabiny, latem zapewnia komfort szczególnie w ciepłe dni. Jeśli jednak nie będziemy systematycznie dbali o nasz układ klimatyzacji, zamiast komfortu otrzymamy nieprzyjemny zapach, powtarzający się katar czy łzawienie z oczu.

Podstawowym błędem większości kierowców jest to, że przypominają sobie o klimatyzacji dopiero na wiosnę, gdy temperatura na zewnątrz wyraźnie wzrasta. W przypadku gdy nie używamy klimatyzacji na co dzień wskazane jest jej uruchomienie przynajmniej raz w tygodniu na 5-10 minut. Chodzi o to aby w układzie odbywał się obieg czynnika chłodzącego wraz z olejem smarującym kompresor. Po dłuższym czasie nieużywania kompresora może się on zapiec i przestać działać. Pierwszym symptomem nie używania klimatyzacji jest jednak to, że na parowniku osadzają się zanieczyszczenia, które po pewnym czasie zaczynają się rozkładać. Sprzyja to rozmnażaniu się grzybów i bakterii.

Czyszczenie klimatyzacji. Jak często?

Serwis układu klimatyzacji powinno się przeprowadzać przynajmniej raz na dwanaście miesięcy. Najlepiej  wczesną wiosną , ponieważ jesienią i zimą unosi się w powietrzu spora ilość wilgoci. Również zawsze wtedy gdy w powietrzu poczujemy nieprzyjemny zapach. Jest to znak, że w kanałach wentylacji pojawiają się groźne dla zdrowia kultury bakterii.

Przegląd klimatyzacji samochodowe powinien obejmować sprawdzenie wydajności klimatyzacji, czyli czasu osiągnięcia przez powietrze określonej temperatury, po włączeniu maksymalnego chłodzenia. Sprawdzeniu należy również poddać  szczelność, wymianę odczynnika chłodzenia oraz montaż filtra kabinowego, Cały proces jednak powinien się zacząć od odgrzybienia i dezynfekcji.

Odgrzybianie klimatyzacji, sposoby, metody

Gdy podczas podróży samochodem z nawiewów wentylacyjnych wydobywa się nieprzyjemny zapach oznacza to, że należy niezwłocznie dokonać przeglądu i czyszczenia naszej klimatyzacji. W układzie chłodzenia rozwijają się bowiem grzyby , które są szkodliwe dla zdrowia człowieka. Przyczyniają się do takich dolegliwości jak: katar, napady kichania czy łzawienie oczu. Pleśnie i grzyby najczęściej gromadzą się wokół parownika, który jest nie tylko wilgotny ale również umieszczony w ciemnym miejscu, idealnym do rozwoju dla różnych ustrojów.

Do odgrzybiania klimatyzacji najpopularniejsze są trzy metody:

-piankowa

-ozonowa,

-ultradźwiękowa

Metoda piankowa

Aby przeprowadzić serwis  klimatyzacji metodą piankową, nie musimy udawać się do serwisu klimatyzacji. Możemy to zrobić we własnym zakresie. Wystarczy nam, że zakupimy piankę dezynfekującą w aerozolu, do której dołączona jest elastyczna rurka. Rurkę wprowadza się do kanałów wentylacyjnych a następnie rozprowadza piankę czyszczącą. Warto pamiętać o tym aby środek dezynfekujący dostał się jak najgłębiej i według instrukcji zamieszczonej na opakowaniu. Metoda piankowa jest metodą najtańsza ale nie do końca efektowną. Pianka by dobrze oczyścić układ musi być dokładnie rozprowadzona. Kierowca jednak nie ma wglądu w kanały wentylacyjne i trudno jest stwierdzić czy pianka została dość głęboko i dość dobrze rozprowadzona. Poza tym rurki dołączone do zestawu są zwykle za krótkie aby dotrzeć do samego parownika  i pokryć jego żeberka pianką. Niedokładne odgrzybienie klimatyzacji sprawi, że w układzie mimo wszystko zostaną bakterie.

Metoda ozonowa

Jest to metoda bardzo skuteczna ale jednocześnie stosunkowo droga. Tzw. odgrzybiacz ozonowy to urządzenie które wytwarza ozon wykorzystując promienie UV oraz wysokie napięcie. Ozon skutecznie  usuwa  i niszczy bakterie oraz grzyby a także niweluje nieprzyjemne zapachy. Urządzenie umieszczamy na desce rozdzielczej w pobliżu nawiewu powietrza. Następnie podłączamy do gniazdka. Po włączeniu zapłonu oraz klimatyzacji ustawiamy czas działania. Zamykamy pojazd i go opuszczamy. Po upływie czasu urządzenie automatycznie się wyłączy. Na koniec samochód należy dokładnie przewietrzyć.

Metoda ultradźwiękowa

Czyszczenie ultradźwiękowe opiera się na zastosowaniu specjalnego rozpylacza, który wpuszcza do kanałów wentylacyjnych substancję czynną. Krąży ona w układzie zamkniętym i w pierwszej kolejności dezynfekuje. Następnie można dodać środek zabijający nieprzyjemne zapachy, który jest w stanie oczyścić wnętrze nawet z woni tytoniowej.  Po ustawieniu urządzenia w aucie uruchamiamy klimatyzację z włączona funkcją cyklu obiegu wewnętrznego. Należy ja zostawić na około 30 minut a następnie dokładnie wywietrzyć samochód. Co ważne w tym przypadku metoda jest bardzo skuteczna ze względu na fakt, że para środka grzybobójczego ma mikroskopijne cząsteczki, które doskonale penetrują parownik i wszystkie zakamarki kanałów nawiewnych.

Zapach po oczyszczeniu klimatyzacji

Po odgrzybieniu klimatyzacji metodą ultradźwiękowa, która odbywa się za pomocą gazu, który pachnie chemicznie, samochód wystarczy przewietrzyć i nie odczujemy żadnych złych zapachów. Podobnie po ozonowaniu. Zapach zniknie sam. Inaczej jest z pianką. We wnętrzu kanałów może pozostać nawet kilkanaście dni. Odgrzybianie klimatyzacji metoda piankową, najtańszą niesie dla pasażerów niebezpieczeństwo wdychania substancji chemicznych nawet przez kilkanaście dni po zabiegu.

Koszty czyszczenia klimatyzacji

Czyszczenie klimatyzacji pianką jest metodą najtańszą. Ceny zaczynają się już od 30-40 złotych za preparat. Ozonowanie przeprowadzone w warsztacie to koszt rzędu 70-100 złotych. Metoda ultradźwiękowa jest najdroższa i będzie nas kosztowała co najmniej 150 złotych.

Warto pamiętać, ze samo  odgrzybianie nie załatwia sprawy corocznego przeglądu klimatyzacji. Ważne jest również przejrzenie stanu szczelności układu, uzupełnienie poziomu czynnika chłodzącego. Pamiętajmy, że nieprzyjemny zapach wydobywający się z klimatyzacji nie jest najgorszym problemem, da się z nim żyć. Główny problem jest niewidoczny i dotyczy bakterii a te potrafią być niebezpieczne dla organizmu. Poza tym brak serwisowania układu to krótsza trwałość urządzenia.

No Comments Yet.

Leave a comment