W nowoczesnych samochodach świece i przewody zapłonowe wymagają coraz rzadszej interwencji mechaników. Dawniej podczas corocznego przeglądu technicznego, niemal pewne było, że trzeba będzie wymienić i zamontować nowe świece zapłonowe tak jak i wymienić olej i filtry. Obecnie świece zapłonowe wytrzymują nawet od 30 do 100 tyś. km. Wszystko to sprawia, że łatwo zapomnieć o ich przeglądzie. Tymczasem w nowoczesnych silnikach są nawet ważniejsze, niż w starszych modelach. Brak zapłonu choćby w jednym cylindrze powoduje ni tylko zakłócenie pracy silnika, lecz także to, że do katalizatora dostaje się niespalone paliwo, które niszczy ten element.
Niewielkie rozmiary i stosunkowo niska cena, nie oddają tego jak ważnym elementem w silnikach benzynowych, są świece zapłonowe. Wpływają one bowiem nie tylko na sprawne działanie jednostki napędowej ale również na jej moc oraz zużycie paliwa.
Świece zapłonowe- budowa i zasady działania
Świeca zapłonowa pomimo swych niewielkich rozmiarów, jest elementem bardzo złożonym konstrukcyjnie. Nie bez powodu nosi też swoja nazwę, gdyż podobnie jak świece woskowe ma wydłużony kształt i wytwarza iskrę, która inicjuje zapłon paliwa. Ten ważny dla sprawnego funkcjonowania samochodu element, składa się, aż z dziewięciu części z których każda jest bardzo ważna:
-nakrętka kontaktowa- umożliwiająca umocowanie świecy do przewodu wysokiego napięcia i przesyłania energii do kółka kontaktowego,
-kołek kontaktowy- odpowiada za przesyłanie napięcia w obszar szklano-hermetyku,
- izolator ceramiczny- ochrania świecę przed skutkami działania prądów pełzających i zmian temperatury. Charakteryzuje się wysoką wytrzymałością mechaniczną,
-korpus- pozwala na zamontowanie głowicy w gnieździe oraz odpowiada za odprowadzanie ciepła,
-uszczelniacz- jest niezbędny w celu zachowania szczelności pomiędzy kołkiem kontaktowym a elektrodą wewnętrzną i izolatorem. Wyróżnia się wysoką przewodnością elektryczną, bardzo dobrym odprowadzaniem ciepła,
-uszczelka wewnętrzna i zewnętrzna- doszczelniają połączenia świeca głowica silnika oraz izolator- korpus,
-elektroda środkowa- ma miedziany rdzeń, dzięki któremu szybko odprowadza ciepło eliminując ryzyko samozapłonu,
-elektroda boczna- jest wykonana ze stopu NI-CR i ma kształt litery „U”, wykazuje odporność na zużycie elektroerozyjne i obciążenia cieplne.
Działania świecy zapłonowej jest bardzo proste. Podłączona do przewodu wysokiego napięcia i umieszczona w ceramicznym izolatorze elektroda przekazuje iskrę na elektrodę boczną. A ona jest połączona z masą gwintowanym korpusem. W silnikach, które pracują z prędkością obrotową 4.000 obr/min. Iskra jest generowana około 25 razy w ciągu każdej sekundy.
Objawy zużytych świec
Najlepszym sposobem na ocenę pracy świec jest ich obserwacja. Dlatego czasami warto tę część dokładnie obejrzeć. Najczęstsze sygnały świadczące o zużyciu się świec zapłonowych to między innymi zaolejenie, które wskazuje na zawartość oleju w mieszance i jest oznaką zużycia silnika, osad z sadzy, który świadczy o zbyt małym dogrzaniu silnika, długiej pracy na niskich obrotach, częstym pokonywaniu krótkich dystansów, osad z popiołu, który jest następstwem stosowania dodatków do oleju i paliwa, odkształcenia elektrody środkowej jest objawem nadmiernego rozgrzania silnika, którego konsekwencją jest samozapłon, zużycie elektrody środkowej oznacza przekroczenie zalecanego czasu użytkowania świecy, mechaniczne uszkodzenie elektrody środkowej, zazwyczaj jest następstwem błędnego montażu.
Wykręcenie i wymiana świec zapłonowych nie należy do trudnych zadań. Warto jednak pamiętać aby świece zawsze wymieniać kompletami wyłącznie na zimnym silniku.
Co daje wymiana świec?
Zużycie świec można bardzo odczuć poprzez słabsze osiągi naszego samochodu. Zauważyć możemy także znaczny wzrost zużycia paliwa oraz problemy z zapalaniem silnika. Wymiana świec w istotny sposób wpływa na wydolność jednostki napędowej. Niweluje tzw. wypadanie zapłonów, czyli przypadek w którym silnik pracuje nierówno. Pozwala także zapobiec sytuacji, gdy świeca zapłonowa przestanie działać całkowicie. Zdarza się to bardzo rzadko ale może doprowadzić do poważnych awarii silnika. Bardzo często kawałek świecy może ulec uszkodzeniu i wpaść bezpośrednio do cylindra.
Jak i kiedy wymienić świece zapłonowe?
Chcąc uniknąć kosztów często wiele osób decyduje się na własnoręczną wymianę świec zapłonowych. Nie jest to tak do końca łatwy zabieg. Decydując się na samodzielną wymianę świec zapłonowych, możemy przypadkiem doprowadzić do uszkodzeń takich jak chociażby złamanie izolatora ceramicznego, uszkodzenie korony tłoka lub poluzowanie pierścieni. Do wykręcenia świec z reguły wystarczy zestaw kluczy w którym będą nasadki do świec. W niektórych typach samochodu aby móc wymienić świecę, trzeba zdemontować elementy osprzętu silnika.
Pamiętajmy, że świece należy wymienić całym kompletem, nie pojedynczo i zawsze na zimnym silniku. Podczas tego zabiegu trzeba również zwrócić uwagę na stan kabli wysokiego napięcia. Warto dokonać również ich wymiany. W ofertach sklepów motoryzacyjnych, znajdziemy świece już od 10-15 złotych. Droższe modele mogą kosztować nawet do 100 złotych. Na wymianie świec zapłonowych nie należy przesadnie oszczędzać. Wszystko zależy od modelu samochodu i zaleceń producenta.
Wymiana świec u mechanika. Czy warto?
Koszt wymiany świec zapłonowych w serwisie samochodowym to koszt około stu złotych. Cena niewielka a pozwala uniknąć wielu błędów, wynikających z braku doświadczenia lub podstawowej wiedzy. Nieumiejętne wkręcenie świecy z reguły może doprowadzić do złamania izolatora ceramicznego, zbyt słabe wkręcenie świecy zapłonowej może spowodować uszkodzenie głowicy i wysokie koszty naprawy. Przekręcenie świecy uniemożliwia odprowadzenie ciepła, co skutkuje przegrzaniem się stożka a w konsekwencji uszkodzeniem korony tłoka.
W trakcie samodzielnej wymiany, łatwo można też uszkodzić gwint. Przez to nie będzie możliwe zamontowanie nowych świec. Naprawa uszkodzonego gwintu t spory wydatek, który wymaga demontażu głowicy.