Kiedy regenerować turbosprężarkę?

Miesięcznie w naszym kraju do napraw trafia około 30 tysięcy turbosprężarek.  Oznacza, że rocznie warsztaty zajmują się ponad 360 tysiącami tych podzespołów. Szacunki te opieramy na wiarygodnych danych renomowanych dostawców części potrzebnych do regeneracji turbosprężarek.

Fabrycznie zamontowana turbosprężarka powinna wystarczyć na całe życie samochodu. Nie jest to jednak takie oczywiste. Turbosprężarka bowiem jest wrażliwym elementem osprzętu silnika, który źle znosi niewłaściwe użytkowanie, traktowanie i często psuje się na skutek usterek innych podzespołów. Najczęstszą przyczyną awarii turbosprężarki od lat jest brak odpowiedniego smarowania. Nie jest to urządzenie wbrew pozorom skomplikowane. Składa się z turbiny i sprężarki osadzonej na wspólnym wale. Celem turbo jest zwiększenie mocy silnika. Świat motoryzacji bez turbosprężarek nie byłby w stanie funkcjonować.

Turbosprężarka, awaryjność, objawy

Turbosprężarka jest urządzeniem dosyć podatnym na awarie. Spełniając w pojeździe swoje funkcje pracuje w wysokich temperaturach i na szybkich obrotach ( ponad 100 000 obr/min). Siły te stale narażają turbosprężarkę na duże obciążenie. Nieodpowiednia obsługa samochodu również może zwiększyć ryzyko wystąpienia usterki. Istnieje kilka istotnych sygnałów, po których możemy rozpoznać, że turbosprężarka w naszym samochodzie powinna zostać zregenerowana. Obniżona moc,  zwiększenie zużycia oleju napędowego i szarpanie w trakcie przyspieszania. Niepokojące mogą być także metaliczne dźwięki w czasie pracy silnika:  gwizd lub szum. Objawem towarzyszącym podwyższonemu zużyciu oleju jest zwykle siwy dym z rury wydechowej. Czasem może się włączyć tryb awaryjny silnika w czasie dodawania gazu.

Aby turbosprężarka służyła nam jak najdłużej należy o nią odpowiednio dbać. Regularnie wymieniać olej i czyścić filtry. Widząc pierwsze niepokojące objawy pracy turbosprężarki  nie zwlekajmy z wizytą w warsztacie. Im szybciej  tam pojedziemy tym lepiej dla nas.

Regeneracja turbosprężarki

Zanim będziemy zastanawiać się nad zakupem nowej turbosprężarki rozważmy regenerację naszego urządzenia. Regeneracja turbosprężarki wyniesie nas zwykle o wiele wiele mniej niż zakup nowego urządzenia. Ponadto większość występujących awarii można naprawić. Z praktyki wynika, że regenerowane turbosprężarki mogą bezproblemowo pracować nawet przez kolejne  tysiące kilometrów. Najczęstszą usterką turbosprężarki jest  rozszczelnienie wirnika i zużycie się łożyska. Czasami zapieka się układ zmienny geometrii. Awarii mogą też ulec elementy przekazania napędu przy sterowaniu elektrycznym. Najczęściej turbosprężarka zaczyna dawać o sobie znać po przebiegu 150/200 tysięcy kilometrów. Regeneracja turbosprężarki to zadanie, które warto powierzyć profesjonalnemu warsztatowi. Naprawa turbosprężarki powinna zacząć się od analizy kondycji technicznej w jakiej się aktualnie znajduje. Pozwoli to określić dalsze czynności jakie powinny składać się na naprawę turbiny.

Koszty regeneracji

Kupno nowej turbiny wiąże się z wydatkiem od 1,5 do nawet 15 tysięcy złotych. Regeneracja turbosprężarki znacznie mniej obciąży nasz portfel niż jej wymiana na nową. Aby okazało się to faktycznie korzystne, należy stosować tylko oryginalne, nowe części posiadające  odpowiednie certyfikaty. Zdecydowanie tańsza jest regeneracja: od tysiąca do 2,5 tysięcy.

Aby odwlec w czasie naprawę warto wprowadzić do codziennej eksploatacji auta  kilka zwyczajów. Prawidłowo użytkowana turbosprężarka powinna bez większych trudności pokonać dystans rzędu 150/200 tysięcy kilometrów.

Zapobieganie napraw

Obecnie używane oleje syntetyczne są o wiele lepsze od tych sprzed dwóch dekad, ale nie są na tyle dobre by zapewnić optymalne warunki pracy silnikowi już od pierwszych chwil po rozruchu. Prawidłowa eksploatacja samochodu i dbanie o kondycję turbosprężarki jest ważna z dwóch powodów. Po pierwsze przedłuża bezawaryjne korzystanie z niej, po drugie dobry stan techniczny turbiny ułatwia ewentualną jej naprawę. Aby odpowiednio dbać o turbosprężarkę pierwsze kilometry należy pokonać jednostajnym tempem by dać środkom smarnym czas na rozgrzanie i możliwość krążenia w układzie bez większych trudności. Osiągniecie odpowiedniej temperatury zagwarantuje właściwe smarowanie turbosprężarki i efektywne odprowadzanie ciepła. Podobnie ma się rzecz z wyłączaniem silnika po dynamicznej jeździe. Wirnik potrzebuje chwili aby się schłodzić. Wyłączenie silnika zaraz po zatrzymaniu się skutkuje przerwaniem dopływu oleju i zatrzymaniem jego pozostałości w rozgrzanym samochodzie. W efekcie środek smarny zwęgla się i w formie osadu ogranicza drożność kanałów.

Najczęstsza przyczyna awarii

Przyczyną awarii turbosprężarki, jedną z najczęstszych jest brak smarowania, co powoduje zwiększone tarcie między łożyskiem a osią wirnika. Jeśli nie stawiamy na wysokiej jakości oleje, które rekomendowane są przez producenta silnika, to musimy się liczyć z faktem, że znacznie szybciej będziemy zmuszeni do wydania  dużo większej sumy pieniędzy na regenerację turbosprężarki.

No Comments Yet.

Leave a comment