Zgodnie z kodeksem drogowym policjant w czasie kontroli drogowej może nałożyć na kierowcę mandat karny w przypadku zauważenia pęknięcia lub rysy na szybie. Uszkodzenia tego typu mogą bowiem wpływać na ograniczoną widoczność a co za tym idzie zagrażać bezpieczeństwu osób podróżujących pojazdem i bezpieczeństwo innych uczestników ruchu. Szacuje się, że jedna trzecia kierowców jeździ z porysowaną lub nieprzejrzystą szybą czołową.
Zrozumienie problemu złego stanu technicznego szyby przedniej jest ważne, gdyż jej zły stan może się okazać zgubny w skutkach. Wieczorem lub przy zmniejszonej przejrzystości powietrza wszelkie pęknięcia i zmatowienia znacznie ograniczają pole widzenia kierowcy. Dodatkowo powodują powstanie oślepiających refleksów świetlnych, a to jest już niedopuszczalne.
Szyba tylna i boczna bez wypadku najczęściej utrzymują w samochodzie cały okres jego żywotności. Znacznie bardziej na uszkodzenia narażona jest szyba przednia, która w czasie jazdy przyjmuje na siebie uderzenia kamieni, piasku, które strzelają spod kół jadących przed nami samochodów.
Rodzaje szyb w samochodach
Zanim zdecydujemy się na kosztowną wymianę szyby na nową warto zainteresować się czy nie kwalifikuje się ona do naprawy. O tym czy szybę da się naprawić decyduje rodzaj uszkodzenia, jego umiejscowienie, a także typ stłuczonej szyby.
Szyby samochodowe dzielimy na laminowane i hartowane, przy czym to ostatnie to głównie boczne i tylne. Szyby ze szkła laminowanego, czyli klejonego wyróżniają się większą wytrzymałością. Dzięki swoim właściwościom w razie wypadku szyba laminowana popęka w całości ale się nie rozsypie, będzie się trzymać mniej więcej w jednym kawałku. Delikatne uderzenia nie powinny jej zaszkodzić. Te o większej sile, zostawia miejscowe ślady. Takie, które da się naprawić. Szyby hartowane kiedy się w nie uderzy pękają w drobny mak. Nie jest to oczywiście przypadek. Chodzi o to, by podczas wypadku pasażerowie wypadku nie zostali uderzeni ostrą taflą szkła, ale co najwyżej oberwali drobinkami. Właśnie dlatego jak już pękną nie ma co ich naprawiać. Wiadomo, że z czasem trzeba będzie je wymienić na nowe.
Rodzaje uszkodzeń
Wymiana szyby na nową nie zawsze jest konieczna. Na szybie od uderzeń i naprężeń mogą pojawiać się tzw. „ pajączki”, „gwiazdki”, „rysy” czy „bycze oka”. Nawet każde niewielkie uszkodzenie jest w stanie uprzykrzyć życie kierowcy. „Pajączek” to niewielkie uszkodzenie z rozchodzącymi się, pojedynczymi, cienkimi pęknięciami. „Pajączek” nie zatrzyma się w miejscu, ponieważ karoseria auta nieustannie podlega drganiom, co powoduje poszerzanie się odprysku. Czynnikiem przyspieszającym ten proces jest także mróz, który sprawia, że woda wypełniająca nierówności zamarza i dodatkowo je rozsadza. „Bycze oko” to duży ubytek. Powstaje najczęściej po mocniejszym uderzeniu dużym kamieniem. Może mieć średnicę około 1 cm. W jego miejscu szyba wgnieciona jest do środka, uszkodzenie idzie w głąb a nie po tafli szyby.
Za jazdę z pęknięta szybą mandat może wynieść do 500 zł. Kierowca nie dostanie punktów karnych ale policjant zatrzyma mu dowód rejestracyjny. Warunkiem jego odzyskania jest naprawa uszkodzonej szyby.
Naprawa szyby u specjalisty
Najtańszym sposobem aby usunąć uszkodzenie jest wizyta w specjalistycznym warsztacie. Przyjmuje się, że do naprawy kwalifikują się odpryski nie przekraczające 24 cm, które znajdują się dalej niż 10 cm od krawędzi szyby. Spełnienie obu warunków jest konieczne. Pierwszym krokiem przy usuwaniu odprysków jest dokładne oczyszczenie powierzchni. Następnie pracownik serwisu montuje urządzenie, które osuszy dany punkt na szybie. Stworzy wokół niego próżnię i pompą podciśnieniem uzupełni ubytek żywicą. Następnie utwardzi substancję przy pomocy promieni UV. Trwa to około 3 minut. Po tym czasie można usunąć nadmiar żywicy i wypolerować miejsce naprawy. Naprawa trwa do godziny czasu, nie jesteśmy więc pozbawieni samochodu na dłużej. Usługa jest w stanie przywrócić szybie 95-100 procent wytrzymałości.
Naprawa szyby na własną rękę
Na rynku motoryzacyjnym możemy się równie zaopatrzyć w produkty dzięki którym możliwa jest samodzielna próba naprawy uszkodzonej szyby. Zestawy takie składają się ze specjalnego kleju, aplikatura z przyssawkami, żyletki z bezpiecznym uchwytem oraz folii. Za pomocą aplikatora w uszkodzenie wtłaczamy klej. Nadmiar kleju może wyciekać z uszkodzenia więc należy miejsce zabezpieczyć folią, aby do środka nie dostało się powietrze. Po kilku minutach odrywamy folię, nadmiar kleju usuwamy żyletką. W przypadku niedociągnięć proces powtarzamy.
Wymiana szyby na nową
Gdy uszkodzenie szyby w samochodzie okaże się na tyle poważne, że bez wątpienia będziemy musieli wymienić ją na nową, najlepszym rozwiązaniem będzie oddanie naszego pojazdu w ręce specjalistów, którzy dysponują wiedzą, doświadczeniem oraz profesjonalnym sprzętem. Wymiana szyby na nową trwa mniej więcej godzinę. O wymianie możemy wrócić autem do domu ale nie można go myć jeszcze przez 24 godziny.