Większość kierowców traktuje przegląd swojego samochodu jako formalność. Wbrew pozorom jest to moment bardzo stresujący dla właścicieli aut. Czy nasze auto przejdzie kontrolę? Co zrobić gdy się nie uda? Ile kosztuje badanie? Czy koronawirus spowoduje zmianę obowiązujących dotychczas procedur?
Tymczasem podczas takiej kontroli diagnosta sprawdza wiele części auta. Badanie techniczne nazywane również przeglądem rejestracyjnym trzeba wykonać koniecznie przed upływem terminu wpisanego w dowodzie rejestracyjnym. Przegląd techniczny samochodu używanego wykonuje się raz w roku a w przypadku nowych pojazdów badanie przeprowadza się nie później niż po trzech latach od dnia pierwszej rejestracji. Wyjątkiem są auta z instalacją LPG. One muszą przechodzić przegląd bez względu na swój wiek raz do roku. Do przeglądu należy przygotować następujące dokumenty:
- dowód rejestracyjny,
-ważny dokument legalizacji zbiornika LPG ( jeśli pojazd posiada instalację gazową).
Dlaczego tak ważne jest aby nie przegapić terminu ważności przeglądu? Zgodnie z prawem auto bez ważnego przeglądu technicznego, nie może poruszać się po drogach. Co ważne duża część ubezpieczalni, w przypadku braku ważnego badania technicznego, pozbawia nas automatycznie polisy OC.
Gdzie wykonać przegląd samochodu?
Badanie techniczne przeprowadza się tylko w certyfikowanych stacjach kontroli pojazdów, które dzielą się na podstawowe i okręgowe. Na podstawowych sprawdza się stan samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Z kolei pozostałe pojazdy przechodzą przegląd na stacjach okręgowych.
W przypadku badań technicznych nie działa rejonizacja. Stan techniczny samochodu zarejestrowanego np. w Rzeszowie, można sprawdzić na stacji diagnostycznej w Warszawie. W sytuacji gdy mamy do czynienia z autem po wypadku, przeznaczonym do przewozu materiałów niebezpiecznych, autem po zmianach konstrukcyjnych, wtedy takie pojazdy o masie do 2,5 tony muszą przejść przegląd w stacjach okręgowych.
Co sprawdza się podczas przeglądu?
Najważniejszym elementem jest sprawdzenie numeru VIN oraz jego zgodności z dowodem rejestracyjnym. Podczas badania technicznego diagnosta sprawdza również nadwozie ( wizualnie), podwozie ( luzy itp.), napęd auta oraz systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo.
- Nadwozie: diagnosta obejrzy bardzo dokładnie samochód zwracając szczególną uwagę na reflektory, przednie i boczne szyby. Jakiekolwiek poważne uszkodzenia ( pęknięcia, odpryski, brak przejrzystości na powierzchni szyby czy kloszy ) dyskwalifikują nasz pojazd. Nie działające oświetlenie nie stanowi problemu ale przepaloną żarówkę należy wymienić na miejscu. Auto nie przejdzie natomiast przeglądu jeśli karoseria jest poważnie zardzewiała.
-Podwozie i hamulce: diagnosta sprawdzi układ kierowniczy, ewentualne luzy, stan drążków kierowniczych, które testowane są na tzw. wytrząsarce, układ hamulcowy, który bada się na rolkach. Auto nie przejdzie badania, jeśli hamulce są zbyt słabe lub gdy poszczególne koła hamują nierówno ( rolki mierzą siłę hamowania na każdym kole- wyniki nie powinny się różnić o więcej niż 15 procent). Niesprawny hamulec ręczny, również dyskwalifikuje nasz samochód. Dodatkowo niedopuszczalne są zbyt duże luzy w maglownicy, przy końcówkach drążków kierowniczych, a także przy sworzeniach mocowania wahaczy i kolumn resorujących. Opony muszą mieć identyczny bieżnik ( te umieszczone na jednej osi).
-Silnik: badanie przeprowadzane jest pod kątem analizy spalin. Auto musi spełniać normę emisji obowiązująca w chwili jego produkcji. W przypadku diesla, sprawdza się również zadymienie. Ważnym elementem jest badanie kontroli wycieków i układu wydechowego. Auto dyskwalifikuje kapiący olej i nieszczelny lub za głośny wydech.
-Elementy bezpieczeństwa: diagnosta sprawdzi pasy bezpieczeństwa (auto musi mieć ich tyle ile zamontowano gdy opuszczało fabrykę), a wszystkie pozostałe aktywne systemy bezpieczeństwa ( poduszki powietrzne, napinacze pasów) nie mogą wykazywać widocznych błędów czy uszkodzeń. Do kategorii bezpieczeństwa zalicza się także wycieraczki, szyby przednie i klakson.
Co zrobić w razie wykrytej usterki?
Czasami zdarza się, że nasze auto niestety nie jest sprawne i że nie przejdzie przeglądu. Co wtedy? Po pierwsze zostaniemy poinformowani o wykrytych wadach. Po drugie będziemy mogli odstawić bez problemu nasze auto do warsztatu. Okres ważności badania zostaje nam wydłużony o 14 dni abyśmy mieli czas na naprawę wyszczególnionych usterek. Po 14 dniach należy ponownie zgłosić się na stację, najlepiej na ta, która wystawiła dokument tymczasowy.
Ile kosztuje przegląd ?
Wysokość opłat za przegląd pojazdów reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Od kilku lat ceny nie ulegają zmianom i na wszystkich stacjach diagnostycznych w Polsce zapłacimy tyle samo.
Przegląd samochodu osobowego o masie całkowitej do 3,5 tony, kosztuje niezmiennie 99 złotych. Nieco więcej trzeba zapłacić za auto z instalacją gazową ( która musi być przeprowadzona raz w roku, bez względu na wiek auta). W takim przypadku cena za przegląd wyniesie 162 złote. Oprócz dowodu rejestracyjnego kierowca musi okazać diagnoście świadectwo legalizacji montażu instalacji LPG oraz zbiornika gazowego.
Przegląd w czasach korona wirusa ( COVID-19)
W obecnych czasach gdy na świecie panuje wirus SARS COVID 19 i wiele osób boi się wychodzić z domu, dużym problemem stało się zrobienie przeglądu technicznego. Ministerstwo Infrastruktury we współpracy ze środowiskiem reprezentującym stację kontroli pojazdów przygotowało „ wykaz dobrych praktyk”, które rekomenduje do stosowania na stacjach. Zaleca się ograniczony kontakt z właścicielem lub posiadaczem pojazdu. Zgodnie z zaleceniem resortu klient nie powinien opuszczać samochodu w czasie badania i wykonywać polecenia diagnosty. Zaleca się zminimalizowanie kontaktu między diagnostą i kierowcą oraz wnoszenie opłat za przegląd w formie bezgotówkową ( płatność kartą, blikiem).