Jednym z najważniejszych parametrów na który zwracają uwagę kierowcy przy zakupie auta są jego osiągi, Kupując samochód często decydujemy się na te ze słabszym silnikiem licząc, że zaoszczędzimy na paliwie. Jednak z czasem okazuje się, że moc posiadanego auta przestaje nam wystarczać. Zastanawiając się nad możliwością „ podkręcenia „ osiągów naszego auta poprzez modyfikację parametrów silnika musimy pamiętać, że zewnętrzna ingerencja w jego funkcjonowanie może przynieść oprócz satysfakcji z dynamicznej jazdy, także trudne do oszacowania skutki negatywne.
Silnik samochodowy
Bez wątpienia silnik każdego auta jest jego najważniejszym elementem, sercem bez którego nie może się poruszać. Czy to silnik benzynowy czy silnik diesla. Dzięki pracy silnika samochód może się poruszać po drodze, ponieważ ma on wkład w pracę wszystkich jego układów. Ważnym elementem silnika są tłoki, które poruszają się w cylindrach. W górę i w dół realizując proces tłoczenia. Energia, która powstaje w tym procesie wykorzystywana jest do napędzania pojazdu. Tłok w cylindrze najpierw zasysa powietrze lub mieszankę przez otwarty zawór ssący, zsuwając się na dół cylindra, wówczas zawór się zatyka a tłok podnosi się do góry. Sprężone powietrze przez wtryskiwacz od góry miesza się z paliwem. Tłok spada w dół i proces się powtarza. Energia wybuchu jest zamieniona na pracę a tłoki połączone są z korbowodem. Powoduje on skręcenia wału korbowego, który wprawia w ruch zespół napędowy, poruszający kołami samochodu.
Zwiększenie mocy silnika
Osiągi silnika można poprawić w niemal każdym samochodzie z wykorzystaniem dwóch rodzajów tuningu :
- mechanicznego, ingerującego fizycznie w silnik pomagający poprawić osiągi nawet o 30%,
- elektronicznego, mniej kosztownego, zwanego chiptuningiem, który w sposób prosty poprawia podniesienie mocy i momentu obrotowego w niemal każdym silniku.
Metoda mechaniczna
Metodą mechaniczną można poprawić osiągi niemal każdego samochodu nawet o 30%. Tuning tego rodzaju obejmuje zwykle zastosowanie sportowego wałka rozrządu, który zmienia charakterystykę pracy silnika. Przy metodzie mechanicznej zalecana będzie wymiana układu wylotowego i wykonanie przy tym strojenia elektronicznego. Poprawę dolotu powietrza możemy uzyskać montując wydajniejszy układ intercoolera. Przeskok mechaniczny w układzie korbowo-tłokowym i rozrządu, także przyczyniają się do zwiększenia mocy silnika, podobnie jak wymiana wtrysków i pompy silnika, co wpływa na zwiększenie wydajności układu zasilania. Montuje się również dodatkowe czujniki, które pozwalają na kontrolowanie w przyszłości pracy silnika. Tuning mechaniczny zalecany jest do zrobienia w przypadku aut wyposażonych w silniki turbodoładowane.
Metoda elektroniczna
Metoda elektroniczna jest prosta i mniej kosztowna. Wykonuje się ją na dwa sposoby, modyfikuje się już istniejący program w komputerze silnika, bądź wykorzystuje moduł zewnętrzny tzw. box. Box instaluje się pomiędzy jednostką sterującą a pompą wtryskową. Ewentualnie pomiędzy zespół pompowtryskiwaczy lub zawór sterujący.Istotą tych modyfikacji, jest zmiana sygnałów sterujących i sygnałów z czujników poza obszarem komputera silnika, co powoduje zwiększenie się dawki paliwa. Dochodzi do pozornego wzrostu ciśnienia doładowania, zwiększenia dynamiki, gazów wylotowych oraz do wzrostu obrotów wirnika sprężarki i ciśnienia. Wszystko to doprowadza do zwiększenia momentu obrotowego i mocy silnika poprzez wykorzystanie nadwyżki powietrza w komorze spalania. Można też przeprowadzić chiptuning elektroniczny, wykorzystując do tego celu specjalny program, który wgrywamy w miejsce oryginalnego sterownika. Dzięki temu możemy regulować takie wskaźniki silnika jak dawka paliwa, kąt wtrysku, ciśnienie turbodoładowania, limiter obrotów, ciśnienie wtrysku paliwa. W nowych modelach samochodów można skorzystać ze sterowników pamięci typu flash, które odczytuje się poprzez złącze diagnostyczne OBD bezpośrednio na samochodzie. W tym przypadku możemy indywidualnie dostosować parametry mocy silnika do potrzeb właściciela. Tuning elektroniczny w seryjnych, benzynowych silnikach wolnossących, daje przyrost mocy na poziomie od 3 do 5%, co staje się kompletnie nie opłacalne.
Jaki przyrost mocy można uzyskać ?
Nie ma czegoś takiego jak uniwersalny wzór, który określi nam ile mocy i momentu obrotowego da się uzyskać z konkretnego silnika. Nawet dwa podobne auta mogą dać nam inny przyrost mocy. Spowodowane to może być stopniem zużycia silnika, trapiącymi go awariami, jakością montażu itp.
Do silników podatnych na przyrost mocy zaliczyć możemy niewysilone silniki turbo diesel i turbo benzynowe. Silniki takie zazwyczaj wzmocnione mogą być bezpiecznie o około 20-30% mocy i 20% momentu obrotowego. Można pójść dalej i jeszcze zwiększyć moc ale prawdopodobnie odbije się to na szybszym zużyciu auta. Układ napędowy, sprzęgło czy skrzynia biegów, mogą nie być w stanie przynosić takich sił i mocy. Mocniejsze silniki turbo diesel i turbo benzynowe, również są podatne na doładowanie, jednak do takich aut trzeba podejść indywidualnie, obserwując reakcję silnika i samochodu. Są też silniki zaprojektowane tak , że nie mają żadnego marginesu osiągów lub został on już przez producenta wykorzystany.
Czy warto?
Kiedy już zdecydowaliśmy się na kupno urządzenia lub oprogramowania, które podniesie w znaczny sposób parametry silnika naszego auta, trzeba się porządnie zastanowić czy na pewno warto. Musimy pamiętać, że każda ingerencja w pracę jednostki napędowej, może pociągnąć za sobą ryzyko wystąpienia nieprzewidzianych komplikacji. Poprzez złe wprowadzenie danych do oprogramowania, silnik może zacząć się przegrzewać. W konsekwencji awarii może ulec układ wtryskowy, wał napędowy czy przekładnie. Należy również pamiętać, że źle przeprowadzona operacja doładowania może skutkować zwiększonym spalaniem, pogorszyć wyniki emisji spalin, doprowadzając do osadzania się szkodliwej sadzy.