Jak czytać oznaczenia na oponach?

Właściwy dobór opony samochodowej ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Opony to niezwykle istotny element eksploatacyjny samochodu. Każda opona, która opuszcza fabrykę, opisana jest przez producenta wieloma oznaczeniami. Prawidłowe odczytanie oznaczeń umożliwia najlepszy dobór opon i późniejszą bezproblemową eksploatację.

Wiedza wielu kierowców na temat opon w ich samochodach ogranicza się do znajomości marki i tego czy dana „guma” jest letnia czy zimowa. Tymczasem wcale nie trzeba dużo wysiłku aby poznać wiele przydatnych informacji na temat opon. Wystarczy jedynie spojrzeć na jej boczną ściankę, na której jest zapisane wszystko co powinniśmy wiedzieć.

Podstawowe oznaczenia opon- to musimy wiedzieć

Oznaczenia opon są standardowe. Można je znaleźć na każdej oponie samochodowej. Niezależnie od tego, w jakim kraju została wyprodukowana i do jakiego samochodu jest przeznaczona. Jest to też ułatwienie dla producentów opon. Wielu z nich ma fabryki na całym świecie, a produkowane w nich opony mogą trafić nawet do kilkudziesięciu innych krajów. Oznaczenia opon letnich, zimowych i całorocznych są takie same. Podstawowym parametrem opony, który każdy z nas powinien znać jest jej rozmiar. Jest on umieszczony na ściance bocznej opony i opisany trzema wartościami ujętymi w ciągu np. 195/65/R15. Wartości te oznaczają kolejno: szerokość, profil oraz średnicę opony.

-Szerokość opony (195/65/R15)

Szerokość opony to wyrażona w milimetrach szerokość przekroju opony mierzonego między jej ściankami bocznymi po zamontowaniu na obręcz i napompowaniu do wskazanego ciśnienia. Przykładowe „195” oznacza, że opona ma 195 mm szerokości. Najwęższe opony w przypadku małych aut miejskich lub samochodów elektrycznych mogą mieć jedynie 135mm. Samochody sportowe, w których stosowane jest najszersze ogumienie mogą mieć szerokość nawet do 355mm.

-Profil opony (195/65/R15)

Profil czyli wysokość ściany bocznej wyrażona w procentach z szerokości, oznacza stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Przykładowe „65” oznacza, że wysokość opony stanowi 65 % jej szerokości. Im wartość ta jest mniejsza ( niższy profil opony), tym mniej gumy znajduje się między asfaltem a felgą. W przypadku samochodów sportowych możemy spotkać opony o profilu 25.

-Średnica osadzenia i rodzaj konstrukcji (195/65/R15)

Jest to informacja o rodzaju konstrukcji opony i średnicy felgi na jaki może być założona. Najczęściej spotykanym rodzajem budowy opony jest konstrukcja radialna oznaczona literą R. Jeśli oprawa nosi oznaczenie R15 to oznacza to, że jest to opona radialna, która może być montowana tylko na kołach o średnicy 15 cali.

Nie przez przypadek te trzy wartości ujęte są w jeden ciąg. Szerokość, profil, średnica są ze sobą powiązane. Zazwyczaj im szersza opona tym mniejszy jest jej profil co przekłada się na większy rozmiar  felgi. I na odwrót. Węższe opony posiadają zazwyczaj wyższy profil i potrzebują felgi o mniejszej średnicy.

Ważne oznaczenia montażowe opony- indeks prędkości i nośności

Oprócz rozmiaru istotnymi wartościami charakteryzującymi oponę są indeksy prędkości i nośności. Znajdują się one zazwyczaj zaraz po rozmiarze jako ciąg liczb i liter. Np.94h.Producent samochodu określa jakie opony powinny być stosowane w danym pojeździe. Warto się do tego stosować dla własnego bezpieczeństwa i dla bezpieczeństwa innych użytkowników drogi. W przypadku odczytywania konkretnych wartości dla indeksu prędkości i nośności musimy odnieść się do specjalnej tabeli, którą bez trudu znajdziemy w Internecie.

- Indeks prędkości informuje jaka jest maksymalna prędkość z jaką można się poruszać na danej oponie. W swoim samochodzie możemy zastosować również opony o wyższym indeksie prędkości niż zalecany przez producenta samochodu. Powinno to wpłynąć pozytywnie na zachowania auta w trakcie jazdy ale jednocześnie może wpłynąć negatywnie na komfort jazdy. Dlatego warto sprawdzić jaki indeks prędkości opon zaleca producent samochodu i dostosować się do jego wskazówek. Czy można stosować opony o niższym indeksie prędkości? Można ale tylko w przypadku opon zimowych. Nie zaleca się tego w przypadku opon letnich, ponieważ grozi to pogorszeniem ważnych parametrów jazdy np. wydłużeniem drogi hamowania.

-Indeks nośności informuje o maksymalnym, dozwolonym obciążeniu dla jednej opony przy jeździe z maksymalną , dozwoloną dla niej prędkością. Zamontowanie opon o wyższym indeksie nośności powinno wpłynąć na poprawę reakcji na ruchy kierownicą, a także na lepsze pokonywanie zakrętów. Równocześnie musimy się liczyć z pogorszeniem komfortu jazdy i większym zużyciem paliwa.

Inne przydatne oznaczenia na ściance bocznej opony

Symboli na bokach opon jest znacznie więcej. Oprócz przedstawionych dotąd sekwencji elementów na oponie mogą być umieszczone także inne litery i symbole takie jak: data i miejsce produkcji opony ( DOT), wskaźnik zużycia opony (TWI), oznaczenie opony zimowej( 3PMSF).

Data produkcji i miejsce produkcji

Datę produkcji opony znaleźć możemy na końcu numeru identyfikacyjnego opony, rozpoczynającego się od liter DOT. Na numer DOT składa się ciąg 7-12 znaków informujących o całej partii opon wyprodukowanych w określonej fabryce. DOT to rozwinięcie skrótu DEPARTMENT OF TRANSPORTATION potwierdzającego, że dana opona spełnia normy bezpieczeństwa zgodnie z wymogami amerykańskiego Departamentu Transportu. Datę produkcji można rozszyfrować za pomocą czterech ostatnich cyfr kodu. Pierwsze dwie oznaczają kolejny tydzień roku, a dwie kolejne to dwie ostatnie cyfry danego roku produkcji. Np. 3319 to 33 tydzień 2019 roku.

Wskaźnik zużycia opony

TWI - wskaźnik zużycia bieżnika, czyli coś co podpowiada, że opona jest łysa albo nie. Aby opona była bezpieczna, powinniśmy regularnie sprawdzać stan bieżnika. Najprostszym sposobem będzie zakup elektrycznego miernika, który posiada ekran LCD. Do sprawdzenia posłużyć może również zwykła moneta lub zapałka. Koło z bieżnikiem poniżej 1.6 mm wyklucza oponę  z dalszego użytku.

Oznaczenie opon zimowych 3PMSF

Oznaczenie 3PMSF czyli symbol śnieżynki wpisanej w górę o trzech szczytach zdradza, że mamy do czynienia z oponą zapewniającą odpowiednią przyczepność, a co za tym idzie bezpieczną jazdę w warunkach zimowych. Została wprowadzona w 2012 roku na mocy regulacji Unii Europejskiej i ONZ. Symbol alpejski umieszczany jest nie tylko na oponach zimowych ale również w całorocznych.

Pozostałe oznaczenia opon

 C- oznaczenie opony dostawczej,

 MAX – maksymalna wartość ciśnienia w oponie

RIM PROTECTOR – opona posiada elementy chroniące felgę przed uszkodzeniami

XL – opona  o wzmocnionej konstrukcji i podwyższonej nośności.

No Comments Yet.

Leave a comment