Piszczenie hamulców podczas hamowania jest niepokojące. Wielu kierowców jednak lekceważy piski, wydostające się z układu hamulcowego. Takie rozwiązanie problemu piszczących hamulców jest najgorszym możliwym wyborem, ponieważ to hamulce odpowiadają za nasze bezpieczeństwo. Nie wolno lekceważyć żadnych dźwięków wydostających się z układu hamulcowego, dlatego postaramy się przybliżyć podstawowe przyczyny piszczenia hamulców.
Dlaczego hamulce piszczą?
Jeżeli nasze hamulce zapiszczały raz, przez krótką chwilę, to najprawdopodobniej między hamulec a tarczę dostały się zabrudzenia. Zaciśnięcie się klocka hamulcowego na tarczy, na której jest piasek może spowodować krótkotrwały, głośny pisk. Jednak po kilku hamowaniach dźwięk powinien ustać, a hamowanie wrócić do normy. Oprócz zabrudzeń, najczęstszą przyczyną piszczenia hamulców jest mechaniczny czujnik zużycia klocka hamulcowego. Klocki hamulcowe często są wyposażone w takie czujniki, którymi są małe metalowe blaszki. W sytuacji, gdy warstwa cierna klocka hamulcowego jest bardzo starta, metalowa blaszka zaczyna trzeć o tarczę hamulcową, generując irytujący, metaliczny pisk. Dźwięk ten występuje za każdym razem, gdy naciśniemy pedał hamulca. Gdy dojdzie do tak mocnego zużycia klocków hamulcowych, należy je wymienić. Zwlekanie z wymianą klocków może doprowadzić do całkowitego zniszczenia warstwy ciernej, przez co metalowa część nośna zacznie trzeć o tarczę hamulcową, co doprowadzi do jej zniszczenia. W takiej sytuacji będzie trzeba wymienić klocki i tarcze.
Co powoduje pisk?
Irytujący, piszczący dźwięk jest zazwyczaj efektem zaburzeń występujących w układzie hamulcowym. W normalnie działającym układzie hamulcowym, klocki hamulcowe naciskają całą swoją powierzchnią na powierzchnię tarczy hamulcowej z równą siłą. Gdy powierzchnia styku przestaje być równa, a siła tarcia pomiędzy tarczą i klockiem jest nierównomierna, zespół hamulcowy zaczyna wpadać w drgania, które odczuwamy jako pisk. Dlaczego hamulce drżą? Zazwyczaj jest to efekt zużycia tarczy lub klocka, jednak czasami hamulce piszczą przez złe spasowanie klocków lub ich niewłaściwy montaż. Czasami zdarza się, że mechanik źle dobierze klocki do tarcz. Zbyt twarde klocki założone do miękkich tarcz także może wprawić tarcze w wibracje.
Hamulce bębnowe
Hamulce bębnowe są zespołem hamulcowym montowanym w małych, miejskich autach na tylnej osi. Ich piszczenie jest z reguły wynikiem zaniedbań eksploatacyjnych, które prowadzą do korodowania zespołu hamulcowego. Najczęstszym elementem, który powoduje piszczenie hamulca bębnowego jest uszkodzony mechanizm samoregulacji szczęk, który jest bardzo wrażliwy na korozję. W sytuacji uszkodzenia hamulca bębnowego, warto zakupić zestaw naprawczy i wymienić uszkodzone elementy, lub zakupić cały komplet hamulcowy.
Jak pozbyć się pisków?
Najlepszym rozwiązaniem w sytuacji gdy nasze hamulce piszczą jest rozebranie zespołu hamulcowego w celu zlokalizowania przyczyny pisków. Jeżeli problemem są zużyte klocki lub tarcze, należy zakupić zestaw pasujący do naszego pojazdu i wymienić zużyte elementy. Jeżeli wymieniliśmy hamulce, a te dalej piszczą, to najprawdopodobniej źle złożyliśmy zespół hamulca lub, gdzieś dostał się brud. Gdy piszczenie powstało po mocnym, awaryjnym hamowaniu, to na powierzchni klocka hamulcowego powstał cementyt. Jest to bardzo twarda substancja która uszkadza tarczę hamulcową podczas hamowania. W takiej sytuacji, warto wyjąć klocek hamulcowy i przetrzeć jego powierzchnię papierem ściernym. W ten sposób pozbędziemy się zapieczenia i przywrócimy użyteczność klocka. Czasami zdarza się, że nowy klocek hamulcowy piszczy. Dzieje się to zazwyczaj gdy nowy klocek jest wyborem budżetowym. Gdy porównamy nowe, drogie klocki hamulcowe z nowymi, tanimi klockami możemy zauważyć, że dobre, markowe klocki hamulcowe posiadają lekko starte krawędzie. Dzięki takiemu rozwiązaniu, klocek lepiej przywiera do tarczy, a także z czasem dopasowywuje się do niej. Klocki bez frezowania krawędzi bocznych mają tendencję do piszczenia podczas hamowania. Gdy trafimy na taki klocek to nie bójmy się użyć papieru ściernego. Gdy zetrzemy krawędź klocka, piszczenie powinno ustać.
Czy warto podjąć się takiej pracy samemu?
Jeżeli interesujemy się motoryzacją i sami potrafimy naprawić wiele rzeczy, to wymiana hamulców nie powinna dla nas stanowić problemu. Jeżeli jednak nie mamy czasu i umiejętności na takie zabawy, warto udać się do mechanika. Zawodowcy powinni szybko zdiagnozować miejsce pochodzenia pisków, a także pozbyć się ich.