Najważniejszym zespołem mechanizmu kierowniczego jest przekładnia kierownicza. Jest to element, który znajduje się w każdym samochodzie. Dzięki niemu mamy możliwość poruszania się samochodem w kierunku w którym aktualnie chcemy podążać. Ma także duży wpływ na bezpieczeństwo. Dzięki temu, że samochód posiada silnik, ma napęd a dzięki kierownicy decydujemy w którą stronę pojedziemy. Przekładnia kierownicza jest niczym innym jak przedłużeniem rąk kierowcy, wprawia koła w ruch zgodnie z jego życzeniem.
Co to jest przekładnia kierownicza?
Przekładnia kierownicza jest to element mechanizmu kierowniczego. Jeden z najważniejszych. Zapewnia odpowiednią realizację sprzężenia pomiędzy kierownicą a kołami pojazdu. Zamienia ruch obrotowy kierownicy na ruch drążków mechanizmy zwrotniczego. Przekładnia kierownicza jako bardzo ważny element całego mechanizmu kierowniczego musi odznaczać się dużą niezawodnością i odpornością na uszkodzenia. Jej konstrukcja musi być elastyczna na regulację luzów powstających wskutek zużywania się współpracujących powierzchni.
Innym słowem przekładnia służy do przełożenia siły rąk poprzez kierownicę na siłę osiową, która skręca kołami. Przekładnia jest elementem, w który musi być wyposażony każdy samochód. Bez niej nie moglibyśmy obrać właściwego kierunku jazdy. Umożliwia prowadzenie samochodu w sposób bezpieczny, stabilny a skręcanie kołami przy zastosowaniu wspomagania kierownicy to sama przyjemność. Zwłaszcza gdy musimy nasz samochód zaparkować.
Typy przekładni
Wyróżniamy kilka rodzajów przekładni kierowniczych. Chociaż różnią się budową. Działają w sposób bardzo podobny. Każdy typ przekładni składa się z kilku niezmiennych elementów. Najważniejszym jest koło kierownicy umieszczone na kolumnie kierownicy. Ten element rozpoczyna tak naprawdę całą pracę maglownicy. Następnym ważnym elementem jest wał kolumny kierownicy. Za jego przyczyną moment obrotowy, który kierowca wytwarza rękami przenoszony jest na pozostałe części przekładni. Kolejne działanie uzależnione jest od typu przekładni.
Typ przekładni kierowniczej zależy od tego czy nasze auto wyposażone jest w napęd na przednie czy tylne koła. Przekładnie zębatkowe będą na wyposażeniu samochodów z napędem na przednie osie, przekładnie ślimakowe to domena samochodów z tylnym napędem.
Przekładnia zębatkowa
Przekładnia zębatkowa zwana maglownicą jest to element najczęściej spotykany i stosowany jeśli chodzi o przenoszenie ruchu kierownicy na kola skrętne w obecnych typach samochodów. Jej działanie oparte jest na mechanizmach zębatych. Muszą być one ze sobą spójnie połączone tak aby możliwy był ich wzajemny ruch i współoddziaływanie. Zaczynając kręcić kierownicą wprawiamy układ w ruch. Zębatki powodują przesunięcie się listwy w prawo lub w lewo. Przesuwanie następuje o określoną długość a nie o kąt. Jest to cecha charakterystyczna przekładni zębatkowej, która odróżnia je od innych typów. Drążki kierownicze, które połączone są z kołami zmieniają położenie zwrotnic i kół auta. Ta niemal prosta w budowie przekładnia jest na wyposażeniu większości samochodów osobowych jak i dostawczych.
Przekładnia ślimakowa (globoidalna)
W tym typie przekładni wałek kierowniczy zakończony jest ślimakiem czyli zazębionym gwintem z kołem zębatym. Zasada działania opiera się na ruchu obrotowym ślimaka. Wprawia on w ruch ślimacznicę i ramię przekładni kierowniczej wraz z układem zwrotnym. W układzie tym dochodzi do ruchu kątowego. Typ ten częściej stosowany jest w samochodach ciężarowych, ma opinię mniej precyzyjnego. Przekładnie tego typu stosowane były od dawna, ale po zmodernizowaniu wyparte zostały przez ich nowocześniejszą wersję czyli przekładnię globoidalną. Poprawia ona działanie przekładni ślimakowej, wzmacnia jej pracę. Elementy układu ściślej przylegają do siebie dzięki czemu możliwe jest bardziej precyzyjne kierowanie ich ruchem w płaszczyźnie kątowej.
Przekładnia śrubowo kulkowa
Przekładnia charakteryzuje się tym, że wałek kolumny kierowniczej połączony jest z ramieniem kierowniczym za pomocą nakrętki z gwintem o przekroju kulowym. Kulki łożyskowe wprowadzane są na gwint w obiegu zamkniętym. Przemieszczają się swobodnie, nie ma mowy że wypadną. Ruch wałka kolumny przesuwa nakrętkę z zębami co wprawia w ruch ramię kierownicze. Przekładnia ta działa również w oparciu o ruch kątowy. Nie jest uznawana za zbyt precyzyjną.
Awarie przekładni
Podobnie jak każda część w naszym samochodzie awarii może ulec również przekładnia kierownicza. Objawy zużycia lub awarii charakteryzują się trzaskami, zgrzytami, luzami lub oporami na kierownicy, drganiami jak również awariami systemu wspomagania kierownicy. Przemilczenie tych objawów może skutkować poważnymi objawami w przyszłości. Najlepiej skontaktować się z profesjonalnym serwisem samochodowym i w razie słyszalnych stuków udać się na przegląd naszego samochodu. Naprawa maglownicy we własnym zakresie może skończyć się niepowodzeniem lub jej całkowitym zniszczeniem.
W przypadku wykrycia usterki, dobrym rozwiązaniem będzie regeneracja maglownicy, oczywiście pod okiem fachowca. Koszt będzie znacznie mniejszy niż cena za nowy element a stan zregenerowanej przekładni w zasadzie nie różni się niczym od nowej.