Porting głowicy jest obecnie coraz bardziej popularny i wiele osób coraz częściej myśli o jego wykonaniu w swoim samochodzie. Kierowcy szukają różnych możliwości zwiększenia mocy silnika swojego auta, sięgając po różne metody modyfikacji. Jedną z nich jest Porting. Jest on bezpośrednią modyfikacją głowicy silnika poprzez obróbkę materiałową. Modyfikacja głowicy silnika i osprzętu, który jest do niej zamontowany możemy upatrywać sporego przyrostu mocy i momentu obrotowego silnika.
Dzięki takim innowacjom jak porting znacznie poprawi się wykorzystywanie pulsacji ciśnienia, jakie występują w silniku, co jednocześnie usprawni dostarczanie świeżego powietrza do cylindrów.
Na czy polega Porting głowicy?
Porting głowicy to m.in. dopasowywanie kanałów ssących i wydechowych do współpracujących z nimi kolektorów. Porting wykonujemy przeważnie wtedy, gdy kupujemy kolektory o większej średnicy kanałów. Kanały w głowicy doszlifowuje się do wymiaru otworu w kolektorze. Porting wykonuje się nie tylko w przypadku wymiany kolektorów. Obróbka powierzchni może przynieść także rezultaty w połączeniu ze standardowym osprzętem. Jednak w takim przypadku rezultaty mogą być niewspółmiernie małe do poniesionych kosztów. Remont głowicy to czasochłonny zabieg, a sam porting wymaga precyzji i poświęcenia wielu godzin na kilkukrotną obróbkę.
Czasem mówi się, że porting jest po prostu poprawieniem producenta, który chce wykonać element jak najtaniej, dlatego nie traci czasu na zbędne detale.
Co możemy zyskać dzięki portingowi?
Rozpatrując samo zagadnienie głowicy silnika, należy zwrócić uwagę na fakt, że wykonanie głowicy bez obróbki wewnętrznej jest operacją o wiele tańszą niż wykonanie głowicy z tą obróbką.
Producenci samochodów dla mas muszą brać pod uwagę koszta wyprodukowania podzespołów, więc wykonują je na tyle dokładnie na ile muszą aby tylko działały.
W samochodach w obróbce poddawane są jedynie płaszczyzny łączące się z innymi podzespołami ( przyleganie kolektorów, bloku, pokryw, gniazda zaworowe). Takie wykonanie głowicy zapewnia około 90% jej sprawności. Pozostałe 10% jest pomijane w fabryce. Właśnie ten potencjał mocy ukryty w brakach sprawności głowicy, możemy uzyskać wykonując porting. Sposób ten podnosi osiągi i moc samochodu, bez utraty żywotności silnika. Porting głowicy możemy więc nazwać na dobrą sprawę naprawą silnika, który wychodzi z fabryki nie do końca sprawny.
Porting głowicy pomoże nam w polepszeniu parametrów silnika, przede wszystkim jego momentu obrotowego, co jest bardzo ważne w jego prawidłowej i stabilnej pracy. Również można dzięki tej przeróbce zyskać nieco więcej mocy, co jest bardzo ważne np. podczas wyprzedzania. Porting głowicy można wykonać praktycznie na każdym silniku, ale prace będą różniły się ze względu na różny wygląd i budowy silników.
Porting- w czym tkwi problem?
Pozostawiając kanały głowicy w stanie surowym po odlewniczym ich pojemność względem siebie zasadniczo się różni. Ze względu na wylewki odlewnicze, strukturę po formie odlewniczej ( chropowatość) i niedoskonałości wykonania formy. Chropowata powierzchnia i różnego rodzaju wypustki, zatrzymają przepływ mieszanki, powodując niepożądane zawirowania mieszanki. Kolejny problem to chropowata i nierówna powierzchnia głowicy. Do takiej powierzchni łatwiej przylega i przykleja się nagar (osad), który zmniejsza światło kanału. Dlatego właśnie zmniejsza się chropowatość kanałów przelotowych, a niektóre powierzchnie się poleruje. Poza zmniejszeniem oporów przepływu oraz tendencji do osadzania się nagaru, polerowanie zwiększa odporność materiału na pękanie.
Modyfikacje głowicy
Na obróbkę głowicy, składa się szereg operacji, które muszą być wykonane w określonej kolejności. Pierwszą czynnością jest demontaż głowicy z silnika oraz jej rozbiórka. Drugim krokiem będzie umycie i oczyszczenie głowicy. Osad oczyszczamy przy pomocy szczotki drucianej lub myjki ultradźwiękowej.
Mając już tak przygotowaną głowicę, możemy ocenić ile pracy nas czeka. Niektóre silniki nie wymagają obróbki skrawaniem, a jedynie przepolerowanie powierzchni. Inne wymagają użycia nawet frezów.
Obróbka głowicy polega na wygładzeniu i wypolerowaniu interesujących nas powierzchni. Modyfikacje głowicy sięgają jednak dalej. Podczas portingu poprawia się także gniazda zaworowe oraz powierzchnie spalania.
Gniazda zaworowe
Najłatwiej wykonać ich obróbkę wiertarką. Na początku należy się pozbyć nagaru, robimy to mocując wiertarkę w uchwycie pionowym pod którym stawiamy pojemnik z wodą. Wiertarkę ustawiamy max obroty z blokadą, ręcznie trzymając kawałek papieru ściernego z wodą ( całą operację wykonujemy pod powierzchnią wody) usuwamy z zaworów nagar oraz korozję, następnie przy pomocy papieru 240 na wodę wygładzamy powierzchnię zaworów od strony komory spalania oraz stożki prowadzące do wysokości prowadnic przy zaworze wysuniętym. Następnie powtarzamy operację papierem 500 także na wodę do całkowitego wyrównania powierzchni. Na koniec osuszamy zawór i przy pomocy pasty polerskiej oraz kawałku filcu polerujemy przygotowane powierzchnie.
Obróbka gniazd zaworowych polepsza przepływ zasysanych i usuwanych z cylindrów gazów. Jednak musimy pamiętać, że nieprawidłowe wykonanie rozszczelni cylinder.
Komora spalania
Ingerencja w komorę spalania, może spowodować zmianę zawirowań mieszanki. Zamiast podniesienia mocy, błędy w obróbce mogą doprowadzić do jej obniżenia. Dlatego modyfikację komory spalania często musimy zlecić już osobie, która ma duże doświadczenie w portingu głowic lub czerpać wiedzę od osób, które już wykonały ten zabieg na własnym samochodzie i faktycznie udało im się polepszyć parametry pracy silnika.
Porting głowicy- czy warto wykonać?
Porting najlepiej wykonać u sprawdzonego mechanika, który będzie wiedział jak zrobić to aby uzyskać wymierne skutki. Jeśli źle wykonany porting głowicy może doprowadzić do rozszczelnienia się cylindra, co może być bardzo dla nas kosztowne. Wymiana cylindrów wynosi od 500 do nawet 3000 zł, w zależności od silnika. Nie czując się na siłach, nie wykonujmy więc samodzielnej obróbki gniazd zaworowych.