Tuleje wahacza są jednym z podstawowych elementów każdego samochodu. Są to niewielkie gumowo – metalowe elementy zawieszenia. Bez nich nasze auto nie miało by prawa dobrze funkcjonować. Odpowiadają za bezpieczeństwo i komfort jazdy kierującego i pasażerów. Sprawne tuleje wahacza odpowiadają również za przyczepność naszego pojazdu do drogi. Głównym zadaniem tulei jest niwelowanie drgań i ich tłumienie. Niestety jako element stale pracujący bardzo szybko ulegają zużyciu i wymagają wymiany często po przejechaniu już kilkunastu tysięcy kilometrów. Ich żywotność w uzależnione jest często od stylu jazdy kierowcy jak i od jakości zastosowanych elementów.
Tuleje budowa
Tuleje wahacza są jednym z najmniejszych elementów całego zawieszenia. Jednak bardzo ważnym. Ze względu na charakter pracy umożliwiają pracę wahaczy i łączników. Dzięki nim wahacz osadzony jest dobrze w konstrukcji auta. Główną rolą jaką wykonują tuleje standardowe metalowo-gumowe jest tłumienie wszelkich drgań, wstrząsów występujących podczas jazdy samochodem. Szczególnie po nierównościach. Zaraz po oponie wahacz jest najważniejszym elementem, który wytłumi wszelkie drgania. Ich ważną rolą jest również niwelowanie naprężeń w elementach zawieszenia. Bowiem gdyby wszystkie elementy zawieszenia (wahacze, tuleje, łączniki) były zamontowane na sztywno nasz samochód poddany byłby bardzo dużym obciążeniem aż z czasem mógłby po prostu pęknąć lub się wygiąć.
Jednak jako element narażony na tak duże obciążenia podczas wykonywanej pracy, tuleje szybko się zużywają, łapią luzy i pogarszają kierowanie pojazdem ( auto płynie). Zużyte powodują hałas i charakterystyczne pukanie.
Objawy zużycia
Tuleje wahacza są elementem , który podczas jazdy jest ciągle „ w ruchu”. Jego żywotność jest przez to znacznie ograniczona. Waha się od 20 do 30 tysięcy kilometrów. Istotne dla trwałości tulei jest to jak eksploatowane jest nasze auto i po jakich drogach się porusza. Wjeżdżanie na wysokie krawężniki, szczególnie z dużą prędkością również spowoduje szybsze zużycie się tego elementu. Silne uderzenia w koła na nierównościach mogą o wiele szybciej wybić nasze tuleje co zmusi nas do ich szybszej wymiany.
Podstawowymi objawami, które wskazują na zużycie tulei są słyszalne stuki na nierównościach , nawet na progach zwalniających czy zwykłych nierównościach podczas jazdy. Tuleje , które posiadają zbyt duży luz spowodują zmniejszenie czucia pojazdu. Auto prowadzi się w sposób mniej precyzyjny, pływa po drodze. Pęknięcia gumy, które mechanik zobaczy podczas kontroli auta, również wymagają wymiany tulei. Guma pęka najczęściej w połowie promienia.
Samodzielna wymiana tulei
Tuleje wahacza powinny zostać wymienione parami. Jest to ważne ze względu na bezpieczeństwo nasze i podróżujących. Jeśli mamy dość wiedzy i smykałki i mieliśmy już do czynienia z podobnymi naprawami, możemy zrobić to sami. Jeśli jednak jesteśmy kompletnymi laikami w dziedzinie motoryzacji, zlećmy wykonanie tej usługi prowadzonemu serwisowi samochodowemu. Kupując tuleje pamiętajmy aby na nich nie oszczędzać i wybrać te z wyższej półki. Jeśli nie posiadamy prasy hydraulicznej , musimy zaopatrzyć się przynajmniej w imadło. Pierwszym krokiem wymiany będzie demontaż wahacza i włożenie go do imadła ( jeśli nie posiadamy prasy hydraulicznej). Następnie wypychamy stare tulejki, najlepiej za pomocą specjalnym stempli, ułatwią nam one wykonanie tej czynności. Nowe tuleje smarujemy silikonem w sprayu lub smarem, który je nawilży i ułatwi ich wbicie. Całość wykonanych czynności musi być przeprowadzona z dużą ostrożnością tak aby nie uszkodzić wahacza. Po całej operacji i ponownym zamontowaniu wahacza, warto zlecić przeprowadzenie zbieżności i geometrii kół, zwłaszcza gdy auto nie prowadzi się stabilnie
Wymiana u mechanika
Nie zaleca się wymiany tulei wahacza samodzielnie, ponieważ jest to proces dość skomplikowany i wymagający choćby potrzeby posiadania prasy hydraulicznej. Autoryzowany serwis samochodowy, posiadający wykwalifikowany personel z pewnością zadba o nas samochód i przeprowadzi zabieg wymiany w profesjonalny sposób. Usługa nie należy do drogich więc lepiej z niej skorzystać. Doświadczonemu mechanikowi wymiana tulei zajmie nie więcej niż jedną godzinę.
Warto gdy auto będzie już na podnośniku aby mechanik wymienił również pozostałe tuleje w naszym aucie. Tak na zapas. Gdy wymienimy tylko jedną z pewnością po niedługim czasie odezwą się kolejne. Nie warto w tym aspekcie oszczędzać zwłaszcza gdy mamy auto przygotowane na podnośniku.
Koszty
Pojedyńcze tuleje to koszt około 100 złotych w zależności od producenta. Pamiętajmy aby nie oszczędzać na elementach, zakupić tuleje renomowanych producentów a nie połakomić się na tanie, chińskie zamienniki. Do wymiany musimy doliczyć również koszty robocizny, jeśli usługę zlecimy warsztatowi. Jest to również nie duży koszt, sięgający średnio 50 złotych w zależności od serwisu.