Co stuka w samochodzie?

Prowadząc na co dzień nasz samochód jesteśmy przyzwyczajeni do naturalnych odgłosów dochodzących z jego podwozia. Jesteśmy w stanie ocenić i odróżnić każdy nowy dźwięk, który pojawi się w czasie jazdy. Niestety zazwyczaj nowe niestandardowe odgłosy stukania w podwoziu oznaczają niebezpieczeństwo i rychłą wizytę u mechanika.

Każdy doświadczony kierowca wie jak ważne jest bezpieczeństwo i dobry stan techniczny pojazdu którym się poruszamy. Dlatego gdy tylko pojawi się stukanie w podwoziu samochodu należy udać się niezwłocznie do mechanika, który rozpozna źródło uciążliwego stukania, co pozwoli uniknąć przykrych konsekwencji i napraw w przyszłości.

Co psuje się w zawieszeniu?

Zawieszenie samochodu dba o właściwą przyczepność kół do podłoża drogi w czasie jazdy zwłaszcza z dużą prędkością, oraz dobrą kierowalność pojazdem. Zapewnia nam odpowiedni komfort i wygodę. W każdym samochodzie usterki zawieszenia pojawią się prędzej czy później. Wynikają one głównie ze wzmożonej eksploatacji i poruszania się po nierównych nawierzchniach naszych dróg.

Szczególnie podatne na uszkodzenie jest przednie zawieszenie. Jest ono mocniej eksploatowane, ponadto musi zapewnić możliwość skrętu kół. Jednym z najmniej trwałych elementów zawieszenia są wahacze i sworznie wahaczy, które dbają o bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Stukanie w przednim kole – co to może być

Stukanie w przednim kole jest bardzo charakterystyczne, i każdy kierowca który zna swoje auto, bardzo szybko wyłapie wszelkie nieprawidłowości w jego pracy. Stukanie w podwoziu najczęściej jest słyszalne z przodu w prawej części zawieszenia. Przednia część zawieszenia jest mocniej obciążona elementami konstrukcyjnymi ( umiejscowienie silnika, układu kierowniczego), oraz bardziej eksploatowana w czasie jazdy. Powodem stukania w przedniej części zawieszenia może być zużyty wahacz, poluzowany łącznik stabilizatora, sworzeń wahacza lub sprężyny

Stukanie w kole – przyczyny

Każdy kierowca wie, jak ważny jest dobry stan techniczny pojazdu, którym się porusza. To od niego zależy nasze bezpieczeństwo. Tymczasem nic nie dzieje się bez przyczyny. Gdy podczas jazdy słyszymy stukanie w kole warto się nad nim głęboko zastanowić. Może być bowiem wiele przyczyn niepokojących dźwięków wydobywających się podczas jazdy z okolic przednich lub tylnych kół.

Do najczęstszych z nich należą:

a) Nieprawidłowo dokręcone koła

- śruby dokręcone zbyt lekko

- śruby dokręcone zbyt mocno

b) Ciało obce w oponie

- gwoździe wbite w oponę

- śruby wbite w oponę

Stukanie w kole może być również spowodowane problemami z łożyskiem, zużyciem się amortyzatorów, tulei wahacza a nawet zużytymi klockami hamulcowymi. Każda z tych awarii wiąże się z wizytą u mechanika samochodowego.

Elementy, które uszkadzają się najczęściej

Przejazd po dziurawej drodze obnaża wszelkie defekty w układzie zawieszenia. Wjechanie w głęboką wyrwę w drodze szczególnie po okresie zimowym może spowodować poważne uszkodzenie zawieszenia. Niektóre skutki takiego zdarzenia mogą być widoczne dopiero po pewnym czasie. Wielu kierowców bagatelizuje niepokojące odgłosy , bo przecież auto jeździ prawidłowo. Najczęściej uszkodzeniu ulega amortyzator, wahacz i sworzeń wahacza.

Amortyzator

Amortyzatory to elementy zawieszenia auta, które mają ogromny wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zazwyczaj utożsamiane są z łagodzeniem wstrząsów powstających podczas jazdy po wszelkich nierównościach, a tym samym z dbaniem o właściwy komfort jazdy. Ale to nie jedyna ich rola.

Amortyzatory przede wszystkim dbają o odpowiedni docisk kół do drogi, zwiększają ich przyczepność. Dzięki nim koła nie odrywają się od jezdni w trakcie szybkiego najazdu na dziurę, czy dynamicznego wejścia w zakręt. Ich trwałość uzależniona jest od wielu czynników. Szczególnie od stylu jazdy, rodzaju nawierzchni.

Przeciętny amortyzator powinien wytrzymać dystans od 100 do 150 tysięcy kilometrów. Jak poznać, że amortyzator jest zużyty? Po pierwsze dziwne zachowanie się samochodu. Samochód zaczyna pływać zarówno w trakcie jazdy jak i w trakcie postoju. Typowym problemem jest też podskakiwanie kół podczas jazdy po nierównościach.

Wahacz

Wraz z rozwijaniem sięmotoryzacji rozwijały się również elementy zawieszenia samochodów. Ich technologia miała za zadanie niwelować nierówności drogowe.Jednym z takich elementów jest wahacz. Wahacz jest podstawowym elementem zawieszenia każdego auta. Jest łącznikiem pomiędzy kołem a nadwoziem. Zapewnia stabilność podczas jazdy, odpowiada za bezpieczeństwo i komfort podróży. Choć samochody mają różne typy zawieszenia to budowa wahacza jest zawsze bardzo podobna. Pęknięcie wahacza może spowodować uszkodzenie innych elementów zawieszenia co z pewnością uniemożliwi jazdę.

Sworzeń wahacza

Sworzeń wahacza to ważny element układu zawieszenia, w czasie jazdy pracuje cały czas. Jego rola polega na mocowaniu zwrotnicy do wahacza. Dzięki niemu przednie koła mają możliwość skrętu i utrzymują się we właściwej pozycji. Amortyzuje również samochód i stabilizuje jego jazdę. Stworzeń sprawia, że samochód jedzie w wybranym przez nas kierunku. Jest to element odpowiadający za bezpieczną jazdę i brak zdarzeń losowych podczas podróży.

Sworzeń wahacza najbardziej narażony na uszkodzenia jest na nierównościach i na długich odcinkach drogi, niezależnie od tego czy samochód jedzie prosto czy skręca. Jazda z uszkodzonym stworzeniem wahacza może powodować szybsze zużycie się innych elementów zawieszenia.

Szybka interwencja = bezpieczna jazda

Wyraźny hałas i stukot dobiegający z podwozia naszego samochodu zazwyczaj oznacza początek awarii, który nie tylko obniży komfort jazdy ale także może wpłynąć na bezpieczeństwo. Dlatego też nie należy odkładać wizyty u mechanika samochodowego w czasie. Szybka diagnoza i naprawa zapobiegnie większym i bardziej kosztownym usterkom w przyszłości i co najważniejsze podniesie bezpieczeństwo i komfort jazdy. Aby wydłużyć „żywotność” zawieszenia naszego samochodu należy przede wszystkim raz w roku kontrolować jego stan i na bieżąco wymieniać uszkodzone elementy aby nie doprowadzić do eskalacji uszkadzania się kolejnych elementów zawieszenia.

No Comments Yet.

Leave a comment