Piaggio MP3 – skuter marzenie

Każdy kierowca, który utknął kiedyś w korku myślał o tym, jak to fajnie byłoby mieć motocykl. Albo chociaż skuter. Z drugiej strony, jak jeździć czymś, co ma tylko dwa koła? Kierowcy nawykli do jeżdżenia samochodem, uważają motocykle za coś, co jest trudne w obsłudze oraz niebezpieczne. I w tym miejscu pojawia się Piaggio z modelem MP3. Skuter, który posiada 3 koła, a jednocześnie jest na tyle zwarty, że zawsze się zmieści między samochodami. Jak się jeździ tym pojazdem? Bajecznie!

Zacznijmy od designu

Włoscy projektanci dołożyli wszelkich starań, by ich produkt przykuwał uwagę. Wszak trójkołowe skutery to nie jest coś, co się widuje na co dzień. Elegancka sylwetka boczna pojazdu połączona jest z ładnymi przetłoczeniami na przodzie, dzięki czemu pojazd wygląda ekstrawagancko. Elegancja i nutka sportu została połączona z nowoczesnością, dzięki obecności lamp, które są wykonane w technologii LED. Dzięki temu, skuter dokładnie oświetla drogę przed sobą, a do tego wygląda wybornie. Pod lampami znajduje się grill, który jest wlotem powietrza do chłodnicy silnika. W mojej opinii grill ten wygląda słabo. Kwestie te należy jednak oceniać osobiście ponieważ, jak wiadomo, o gustach się nie dyskutuje. Elementem który na pewno warto wyróżnić jest dokładność i jakość wykonania. Blendy i owiewki pasują do siebie bardzo dobrze, żaden z tych elementów nie skrzypi. Kanapa wykonana jest z czegoś, co przypomina bardzo miękką piankę, która jest obszyta ekoskórą. Skóra ta jest miła w dotyku i sprawia wrażenie wysokiej jakości. W niektórych miejscach, siedzisko ma przeszycia z materiału imitującego nubuk. Na pierwszy rzut oka, fotel przypomina auta z klasy premium

Funkcjonalność Piaggio MP3

Skuter ten został zaprojektowany dla dwóch osób. To widać, oraz to czuć. Pod kanapą znajduje się przestronny bagażnik (jak na skuter oczywiście) w którym bez problemu zmieści się jeden kask. Problem może się pojawić, gdy zechcemy zmieścić tam dwa kaski. Może się to okazać niemożliwe. Mimo tej niedogodności, MP3 jest idealnym wyborem dla par, które chcą gdzieś szybko dojechać i ominąć korki. Ergonomiczne uchwyty dla pasażera oraz podnóżki w odpowiednich miejscach pozwalają poczuć się komfortowo. Wersja MP3 500 sport posiada delikatnie powiększoną kanapę, którą dodatkowo wyposażono we wsparcie części lędźwiowej. Rzeczą, która mi się najbardziej nie podoba jest fakt, że zamknięcie kanapy na kluczyk jest możliwe tylko wtedy, gdy ustawimy kluczyk główny w położenie lock. Zostawienie niezablokowanego skutera może skutkować okradzionym kufrem. Kolejną rzeczą, która na początek jest nieintuicyjna, jest umiejscowienie korka wlewu paliwa, a także otwieranie go. Aby otworzyć korek należy przestawić główny kluczyk w odpowiednie położenie - dopiero wtedy komputer otworzy klapkę wlewu. Pojazd sam w sobie jest doskonałym gadżetem, którym można dojeżdżać do pracy niemal codziennie. Pali około 4 litrów na 100 kilometrów, co jest raczej wysokim wynikiem. Posiadając bak na 11 litrów benzyny oznacza to, że przejedziemy na jednym tankowaniu do 250 kilometrów. 

Gama silnikowa

Piaggio MP3 dzieli się na dwie kategorie (silniki o pojemności 300 i 500 cm3) oraz na różne  klasy wyposażenia (business, sport, sport advanced - zależnie od pojemności silnika). Jednostki napędowe to tak zwane HPE, czyli High Performance Engine. Silniki te posiadają bardzo wysoką kulturę pracy oraz wysokie osiągi. Silnik HPE 500 posiada 44 KM, co nie jest zawrotną wartością. Silnik o pojemności 300 cm3 posiada niecałe 29 KM. Co do zasady, obydwa silniki sprawiają wrażenie jakby nie pasowały do tego pojazdu. Skuter waży prawie 230 kg (!), przez co te mizerne 44 KM rozpędzają go powoli. Oczywiście, pojazd ten jest przewidziany do użytkowania w mieście, gdzie nawet mniejsza jednostka daje radę. Gorzej, gdy trzeba wyjechać w trasę za miasto. Jeżeli chcemy dojeżdżać tym pojazdem do pracy, a mieszkamy na dalekich przedmieściach, to rekomendowałbym silnik o pojemności 500 cm, ze względu na większą elastyczność całego pojazdu. 

Technologie i nowoczesne rozwiązania

Pojazd ten jest wyposażony w opatentowane przez Piaggio zawieszenie czworokątne przegubowe, dzięki czemu możliwe było zamontowanie dwóch równoległych do siebie kół. Dzięki temu rozwiązaniu, skuter posiada lepszą przyczepność do podłoża od jakiegokolwiek jednośladu. Skuter zapewnia niesamowitą stabilność. Oprócz zawieszenia, które definiuje ten pojazd, skuter wyposażony jest zestaw układu ABS i ASR, dzięki czemu nasze bezpieczeństwo jest bardzo wysokie. Pojazd jest także wyposażony w trzy tarcze hamulcowe, dzięki czemu hamuje lepiej od jednośladów - według producenta nawet do 20% lepiej. Inżynierowie Piaggio wyposażyli swój skuter w system ride-by-wire, co oznacza że kierownica nie jest bezpośrednio połączona z kołami. System ten został także zastosowany w przepustnicy, która współpracuje z elektronicznym wtryskiem paliwa. 

Czy warto kupić Piaggio MP3?

W moim odczuciu warto. Pojazd jest ekstrawagancki, rzuca się w oczy a jednocześnie jest niesamowicie łatwy w obsłudze. Nauka jazdy tym pojazdem wymaga od nas pół godziny jazdy po placu manewrowym, po czym czujemy się tak, jakbyśmy się urodzili “ w siodle” tego skuterka. Pojazd ten jest bardzo wygodny i dba o nas. A jego najważniejszą zaletą jest to, że można na nim jeździć mając prawo jazdy kategorii B. Największa wada? Cena - minimum 29400 zł za starszy rocznik. Gdybym miał wybierać pojazd dla siebie, który służyłby mi do dojeżdżania do pracy, to Piaggio byłby na pierwszym miejscu.

zdjęcia: http://press.piaggiogroup.com/it_IT/post/show/210059/nuova-gamma-piaggio-mp3.html

No Comments Yet.

Leave a comment