Tuleje są jednym z podstawowych elementów każdego samochodu. Bez nich nie miałoby prawa dobrze funkcjonować zawieszenie naszego auta. Odpowiadają one za bezpieczeństwo podróżujących, amortyzację drgań podczas jazdy po nierównej, wyboistej nawierzchni. Sprawne zawieszenie odpowiada również za prawidłową przyczepność samochodu do podłoża. Klasyczne tuleje wykonane są z połączenia gumy i metalu. Jednak od pewnego czasu możemy się spotkać również z tulejami wykonanymi z połączenia poliolu z izocyjanianem. Tuleje poliuretanowe ( Polibiusze) charakteryzują się bardzo dużą elastycznością. Są znacznie twardsze przez co o wiele wzrasta ich żywotność. Lepiej radzą sobie z większymi obciążeniami, sprawiają, że auto prowadzi się lepiej i precyzyjniej. Jednak tak sztywne zawieszenie odczuwa każdą napotkana dziurę w drodze, każdą nierówność co wpływa na gorszy komfort jazdy.
Tuleje poliuretanowe
Poliuretany, są to tworzywa sztuczne z grupy polimerów. Składają się z połączenia poliolu z izocyjanianem. Tworzywa i proces jego produkcji sprawia, że może być on w dowolny sposób wykorzystywany w zależności od potrzeb. Dość łatwo można zmienić jego elastyczność jak również odporność. To sprawia, że poliuretan może być wykorzystywany do produkcji wielu różnych elementów. Tworzywa te są niezwykle uniwersalne i bezpieczne w użytkowaniu.
Tuleje poliuretanowe, zwane potocznie Polibiuszami są bardziej wytrzymałe od klasycznych tulei gumowo- metalowych. Chodzi nie tylko o trwałość mechaniczną ale również wpływ czynników zewnętrznych takich jak olej smary, chemia drogowa i środki czyszczące. Polibusze równie dobrze reagują na zmienne warunki atmosferyczne. Wielu kierowców samochodów osobowych chwali sobie jazdę z tulejami poliuretanowymi. Po ich zamontowaniu zwiększa się stabilność zawieszenia, auto prowadzi się z większą precyzją zwiększa się radość i komfort z jazdy.
Montaż tulei w całym zawieszeniu nie jest jednak dobrym rozwiązaniem. W samochodach codziennego użytku, zaleca się wymianę tulei na poliuretanowe tylko w przypadkach ciężko uszkadzających się elementów. Wymiana tulei klasycznych na Polibiusze w całym zawieszeniu ma sens tylko w przypadku samochodów wyczynowych i używanych w rajdach.
Gdzie montować Polibiusze?
Opinie są podzielone. Montaż zależy od tego, czego oczekujemy od naszego samochodu. W klasycznych samochodach osobowych , tuleje metalowo- gumowe choć słabsze, ulegają szybszemu zużyciu, zapewniają dobry komfort jazdy. Tuleje poliuretanowe zapewniają za to większą sztywność, wpływają na precyzję jazdy ale są obciążeniem dla wielu innych podzespołów zawieszenia. Dlatego wymiana tulejki jest pewnym ryzykiem. Może przynieść całkowicie odmienne rezultaty. Inaczej sytuacja wygląda jeśli chodzi o auta poddane modyfikacji. W samochodach przeznaczonych do jazdy sportowej gdzie sztywniejsze zawieszenie pomoże w precyzyjnym pokonywaniu zakrętów, wymiana tulei z gumowych na poliuretanowe ma jak najbardziej sens. Jazda takim samochodem po torze wyścigowym nie obciąży w dużym zakresie innych podzespołów podwozia, ponieważ odbywa się raz na jakiś czas. Podobnie sytuacja ma się jeśli chodzi o samochody terenowe. Zwolennicy jazdy off-roadowej chętnie korzystają z tulei poliuretanowych. Auta specjalnie przygotowane do tego typu jazdy muszą radzić sobie lepiej z większymi obciążeniami i siłami. Dlatego tuleja gumowo-metalowa nie ma tu racji bytu. Zużyje się bardzo szybko. Polibusze w jeździe tego typu sprawdzą się idealnie. Polepsza sztywność i przyczepność , a że komfort jazdy w tych warunkach nie ma najmniejszego znaczenia, nie odczujemy w ogóle zmiany pracy zawieszenia. Pamiętać jednak należy, że zmiana dotyczy typowo terenowych samochodów. A nie na przykład SUV’ów, które raz na jakiś czas pojawią się na leśnych drogach.
Jakie Polibiusze wybrać?
Polibusze dostępne są w różnych poziomach twardości. Dzięki ich elastycznej konstrukcji niektóre mogą być stosowane w samochodach osobowych jako alternatywa dla tulei gumowo-metalowych. Jednak najbardziej elastyczne Polibiusze i tak będą elementem twardszym od klasycznych tulei gumowo metalowych więc komfort jazdy samochodem wyraźnie się obniży.
Zazwyczaj w sklepach z częściami samochodowymi znajdziemy polibusze oferowane w dwóch poziomach twardości. Czerwone o twardości 80 ShA są dedykowane do samochodów osobowych, codziennego użytku. Zbliżone są do tulei standardowych gumowo- metalowych. Żółte o twardości 90 ShA zapewniają bardzo wysoką sztywność pogarszając jednocześnie tłumienie. Ich przeznaczeniem są samochody po modyfikacji, wyczynowe. Są bardzo trwałym elementem.
Awarie tulei poliuretanowej
Polibusze również ulegają awariom i kończą swoją długą żywotność. Gdy tuleja tylko się naderwie lub parcieje to można ją jeszcze spokojnie używać. Gdy jednak poliuretan się zużyje natychmiast da o sobie znać. Czas od małego uszkodzenia do całkowitego zerwania jest bowiem krótki. W czasie okresowej kontroli diagnostycznej warto dokładnie obejrzeć ten element i nie bagatelizować nawet najmniejszych objawów zużycia. Nie można montować polibuszy na sucho tzn. bez użycia smarów i to sporej ilości. Zamontowane na sucho będą skrzypieć i wydawać dziwne dźwięki.