W ostatnich kilkudziesięciu latach, cały układ wydechowy przeszedł poważną rewolucję. Z prostej rury, która miała za zadanie usuwać spaliny i tłumić hałas zamienił się w bardzo ważny układ, który jest w stanie usunąć nawet do 90% szkodliwych zanieczyszczeń ze spalin. Wystarczy dobrze zadbać o układ wydechowy aby obecnie w sposób ekologiczny można było korzystać z naszych samochodów.
Jednak wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy jak ważny jest to element i zamiast próbować go naprawiać woli się go pozbyć np. wycinając go , pozbywając się tym samym kosztownego problemu.
Zadanie katalizatora?
Zadaniem katalizatora jest obniżenie szkodliwych spalin emitowanych przez silnik. W spalinach znajdują się bowiem m.in. szkodliwe dla środowiska węglowodory, tlenki azotu a także tlenek węgla. Aby oczyścić spaliny muszą zajść odpowiednie reakcje chemiczne, które zredukują ilość tych związków. W działaniu tego elementu ważną rolę odgrywa sonda lambda. Troszczy się ona o właściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej w procesie spalania. Katalizatory stosowane w jednostkach benzynowych mogą być utleniające, redukujące lub utleniająco-redukujące. Katalizator utleniający przetwarza szkodliwy tlenek węgla i węglowodory na parę wodną i wodę. Nie redukuje tlenków azotu. Tlenki azotu usuwane są dzięki pracy katalizatora redukującego. Obecnie stosuje się katalizatory wielofunkcyjne ( utleniająco-redukujące) nazywane też katalizatorami potrójnego działania. Usuwa on jednocześnie wszystkie trzy szkodliwe składniki spalin. Katalizator może usunąć jednocześnie nawet ponad 90 procent szkodliwych składników.
Katalizator sportowy
Aby nasze środowisko było jak najbardziej czyste. Przepisy ruchu drogowego dbają o to aby każde auto wyposażone było w katalizator, który ochroni środowisko. Spaliny przed wylotem na zewnątrz muszą przecisnąć się przez cienkie kanaliki. Ochrona środowiska ma niestety wpływ na moc naszych silników. Dlatego firmy produkujące katalizatory sportowe zadbały o to, żeby zamiana katalizatora tradycyjnego na sportowy nie wiązała się z utratą mocy a nawet ją podnosiła. Spaliny z silnika, które po drodze wpływają do katalizatora poddawane są różnym reakcjom chemicznym, które powodują zmniejszanie ich szkodliwości dla środowiska. Ścianki każdego katalizatora, pokryte są chropowatą warstwą metali szlachetnych takich jak: platyna, pallad czy rod.
W katalizatorach sportowych zwrócić uwagę musimy na współczynnik przepływu spalin. Dzięki zastosowaniu prawie stu kanalików na cal kwadratowy katalizatory sportowe zapewniają najlepszy współczynnik przepływu spalin. Dzięki temu rozwiązaniu samochód wyposażony w katalizator sportowy będzie wytwarzał większą moc.
Cechy katalizatora sportowego
Katalizator jest elementem układu wydechowego w który zaopatrzony musi być każdy samochód. Jak wiadomo katalizator znacznie spowalnia spaliny, które wydostają się z silnika przez co trudno osiągnąć sportowy charakter pracy naszego samochodu. Producenci aut ze sportowymi katalizatorami używają metalicznych wkładów, ponieważ stawiają one mniejszy opór od klasycznie stosowanych ceramicznych. Dodatkowo w tego typu produkcjach zadbano o minimalne spadki mocy. Odbywają się one dopiero podczas gdy silnik osiągnie wysokie obroty.
Wymogi ekologii
Dzisiejsze auta sportowe muszą spełniać wysokie normy jeśli chodzi o emisję spalin ( ekologię). Każde sportowe auto musi być wyposażone w katalizator i układ wydechowy, który będzie spełniał normy głośności. Obecnie taka norma wynosi 98 dB. Pomiar taki odbywa się po uruchomieniu auta i pracy silnika w zakresie 2500-3000 obrotów na minutę.
Katalizatory sportowe objawy awarii
Katalizatory metalowe sportowe są wykonane z elementów o wysokiej trwałości. Przeznaczone są do pracy w najcięższych warunkach. Są narażone na wysokie temperatury, wilgoć, a także całą gamę innych uszkodzeń. Nasz katalizator może ulec awarii nawet w sytuacji gdy jeździmy naszym autem raz na jakiś czas. Czasami wystarczy, że wjedziemy autem do kałuży. W takiej sytuacji rozgrzany katalizator natychmiast się ochłodzi i może ulec awarii. Pamiętajmy więc aby wybierać elementy sprawdzone i wysokiej jakości. Wybierając katalizatory sportowe metalowe mamy pewność, że jest to inwestycja sprawdzona i na długie lata.
Jaki katalizator sportowy wybrać?
Aby wybrać dobry katalizator sportowy warto zwrócić uwagę przede wszystkim na tzw. współczynnik CPSI. Określa on liczbę kanalików, która znajduję się w calu kwadratowym katalizatora w jego przekroju poprzecznym. Trzeba się zastanowić ile pieniędzy jesteśmy w stanie wydać na nowy sportowy katalizator. Ten o wartości 200CPSI będzie wersją tańszą. Modele, które posiadają 100 CPSI czyli charakteryzują się większym przepływem ( jest to wyznacznik ich sportowego charakteru) będą na pewno droższe. Wymiana zwykłego katalizatora na sportowy znacznie poprawia jego moc, często nawet o 15% co potwierdzają badania.