Obecnie produkowane silniki wysokoprężne (diesel) są bardzo skomplikowane i wymagają szczególnej troski zarówno ze strony kierowcy jak i mechaników. Jednym z podzespołów na który musimy zwrócić szczególną uwagę jest układ wtryskowy. Jego bezawaryjne funkcjonowanie warunkuje długotrwałe działanie całej masy powiązanych ze sobą podzespołów. Ignorowanie usterek i nieprawidłowości działania wtrysków może doprowadzić do bardzo groźnych i kosztownych usterek. W nowoczesnych samochodach wtryskiwacze są elementami bardzo precyzyjnymi ale przez to również delikatnymi. Nic dziwnego, że przydarzają się im awarie.
Często wtryskiwacze nie radzą sobie z warunkami pracy do jakich zostały zmuszone. Przeciętnie samochód na nowych wtryskiwaczach powinien pokonać dystans do 150 tysięcy km. Nie jest to jednak regułą. Słaba jakość paliwa powoduje częste awarie wtryskiwaczy co skraca ich żywotność.
Wtrysk
Jest to nowoczesna technologia zaopatrywania komór spalania silnika ( lub kanałów dolotowych) w paliwo, poprzez precyzyjne układy wtryskowe ( zbudowane z wtryskiwaczy, które wtryskują paliwo pod odpowiednim ciśnieniem). Wtrysk paliwa to nie tylko efektywniejsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej i przez to uzyskanie większych mocy silnika ale także ograniczenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych związków w spalinach. System wtrysku paliwa przez wtryskiwacze umożliwia dostanie się paliwa bezpośrednio do cylindra (wtrysk bezpośredni), do kanałów ssących poszczególnych cylindrów ( wtrysk pośredni wielopunktowy) lub do kolektora ssącego ( wtrysk pośredni jednopunktowy).
Dlaczego wtryskiwacze się psują?
Wtryskiwacze z połowy lat 90-tych montowane w silnikach wysokoprężnych osiągały ciśnienie wtrysku na poziomie do 1350 barów. W obecnych czasach muszą sobie radzić z ciśnieniem do 2000 bar i więcej. Jak widać częste awarie wtrysku są wynikiem zmuszania ich do pracy w warunkach w których nie do końca sobie radzą. Rewolucje w budowie którą przeszły wtryskiwacze ( zmiana konstrukcji, ulepszanie) nie do końca są w stanie ochronić je przed awariami.
Wzrost ciśnienia wtrysku, który wymagany jest przy współczesnych silnikach diesla powoduje awarie, lecz wymogi stawiane producentom m.in. bardzo dobre osiągi, dynamiczne silniki, przy zachowaniu rozsądnej pojemności na dobrą sprawę powodują, że wtryskiwacze dochodzą do kresu swoich możliwości. Dochodzi do tego jeszcze niska norma spalania paliwa. Najlepiej na poziomie 7 litrów , która jeszcze bardziej dokręca śrubę.
Objawy awarii wtrysków
Awarie wtryskiwaczy najczęściej przydarzają się przy dość sporym przebiegu. Zazwyczaj przy przekroczeniu 150 000 km. Zasada działania wtrysków jest prosta. Odpowiadają one za podanie paliwa, które zapala się od powietrza sprężonego przez tłok. Komputer sterujący wtryskami, dokładnie wie jaką dawkę paliwa ma podać. Układ działa dobrze, zapewnia super osiągi oraz komfortową jazdę. Problemem jest jego praca, niestety w złych i ciężkich warunkach. Najczęstszą przyczyną awarii wtrysków jest słaba jakość tankowanego paliwa. Jeśli nie dbamy o nasze auto, nie wymieniamy filtra paliwa, tankujemy paliwo niewiadomego pochodzenia możemy mieć kłopoty. Wtryskiwacze są elementem delikatnym. Z czasem mogą się zabrudzić i w konsekwencji całkiem zatkać. Przetkanie nie będzie możliwe bez mechanicznego czyszczenia. Nie jest to jednak regułą, zadbane, serwisowane samochody przejeżdżają na oryginalnych wtryskiwaczach nawet do 300 000 km.
Wtryskiwacze, które ulegną awarii szybko dadzą o sobie znać poprzez dużo mocniejsze dymienie szczególnie przy mocniejszym naciśnięciu pedału gazu. Zwiększa się również poziom oleju silnikowego, do którego przedostaje się paliwo. Silnik zaczyna na biegu jałowym nierówno pracować, pojawiają się problemy z porannym rozruchem, auto zaczyna więcej palić. Jeśli zauważymy takie objawy w naszym samochodzie trzeba niezwłocznie udać się do serwisu i ocenić awarię naszych wtryskiwaczy aby podjąć decyzję co do ich naprawy.
Skutki awarii
Ignorowanie objawów uszkodzenia wtryskiwaczy może skutkować poważnymi konsekwencjami. Przez nieszczelne wtryskiwacze może dojść do wypalenia tłoków, zatarcia turbosprężarki lub nawet uszkodzenia silnika. Zniszczeniu może także ulec pompa wtryskowa lub filtr cząstek stałych.
Aby tak naprawdę ocenić awarie wtryskiwaczy wymagany jest specjalistyczny sprzęt i szeroka wiedza. Od decyzji mechanika będzie zależało czy wtryskiwacze trzeba wymienić na nowe czy wystarczy je gruntowo naprawić.
Naprawa wtryskiwaczy
Koszty naprawy w renomowanym serwisie samochodowym zaczynają się od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Często jest to szokiem dla właściciela samochodu. Na szczęście istnieje możliwość regeneracji wtryskiwaczy poprzez ich wyczyszczenie i wymienianie zużytych elementów. Regeneracja zaczyna się od wyciągania wtrysków z silnika przy użyciu specjalnych chwytaków. Najczęściej przyczyną awarii jest zabrudzenie. W pierwszym etapie element jest czyszczony, dopiero potem sprawdzana jest jego szczelność oraz ilość dawkowanego paliwa. Dopiero po tych czynnościach mechanik decyduje czy dany wtryskiwacz nada się do naprawy.