Skoda Fabia pojawiła się na rynku motoryzacyjnym w roku 1999. Samochód występował w różnych wersjach i szybko stał się ulubieńcem kierowców. Obecnie na rynku gościmy już czwartą generację tego niezwykle udanego i wciąż nie drogiego modelu. Nowa Skoda Fabia urosła, jest nowoczesna, komfortowa i bezpieczna. Inauguracja nowego modelu pozytywnie zaskoczyła wielu fanów czterech kółek. Technologiczne nowinki i proste silniki sprawiają, że są to jedne z ostatnich samochodów za rozsądną cenę.
Skoda Fabia
Nowa Skoda Fabia została stworzona na platformie Volkswagena ( MQB- AO). Skoda IV generacji, jest większa od swojej poprzedniczki. Wygląda również na masywniejszą. Przekroczyła nieznacznie 4 metry długości i ma już 4108 mm długości i rozstaw osi 2564 mm. Spłaszczony przód ułożony jest nisko, tył jest o wiele zgrabniejszy od poprzedniczki. Nowe parametry samochodu na pewno przełożą się również na bezpieczne prowadzenie auta. Dzięki większym rozmiarom zyskało również wnętrze, zwłaszcza tył. Pomimo większej bryły , waga jakoś drastycznie nie podniosła się i jest podobna do aut z III generacji. Pomyślano również o zwiększeniu bagażnika. Obecny ma do zagospodarowania 380 litrów i wzrósł względem swojej poprzedniczki o 50 litrów. Dzięki podłodze do wyboru w dwóch poziomach po złożeniu kanapy nie powstaje schodek więc załadunek jest o wiele lżejszy.
Wnętrze
Wnętrze nowej Skody Fabii jest mieszanką innych modeli Skody. Konsola środkowa, dwuramienna kierownica ( wyposażona w przyciski oraz rolki do sterowania radiem), tapicerskie wstawki, każdy fan Skody już zna. Wnętrze jest przestronne, spełnia dobre wrażenie, zostało wykończone materiałami dobrej jakości. Przejrzyste zegary o przekątnej 10,25 cala oraz łatwa obsługa urządzeń pokładowych są niewątpliwym atutem modelu. Systemy multimedialne oferują w nowej Skodzie Fabia między innymi sparowanie ze smartfonem ( Apple Car play i Android Auto) oraz obsługę głosową Laura ( mówi w 15 językach). Kolorowy ekran dotykowy oferowany jest już w wersji podstawowej. Wszystkie systemy informacyjno- rozrywkowe mają stałe połączenie z Internetem. Ciekawa jest również tapicerka i wyprofilowanie foteli.
Wersje wyposażenia Skoda Fabia nie ustępuje niczym modelom samochodów w podobnym segmencie. Samochód jest dobrze wyposażony w każdej wersji oraz posiada szerokie warianty bezpieczeństwa.
Wersje wyposażenia:
-Ambition wyposażony jest w między innymi: 15 calowe, stalowe felgi, klimatyzację manualną, hamulec antykolizyjny, poduszki powietrzne czołowe, boczne, kurtyny powietrza. 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z tyłu, ESP z ABS, immobiliser, uchwyty isofix w kanapie tylnej, funkcję start-stop oraz dużo, dużo więcej przydatnych systemów.
-Style wyposażona jest w między innymi w Front Assist ( kontrolę odstępu), przednie światła przeciwmgielne, światła LED z tyłu, tylne czujniki parkowania, komputer pokładowy Maxi Dot, skórzana wielofunkcyjna kierownica, system easy Stark ( bez kluczykowe uruchamianie i gaszenia silnika) oraz wiele innych.
-Style Color wyposażony jest w między innymi 16sto calowe felgi, automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele przednie i dysze podgrzewaczy , kamerę cofania , radio Swing Plus czyli 6,5 calowy, kolorowy ekran dotykowy, Skoda Surround czyli dwa głośniki więcej z tyłu.
Napęd, silnik
Skoda Fabia IV generacji wyposażona jest w całą gamę silników benzynowych. Silnik MPI-EVO ma pojemność 1 litra, wyposażony jest w 3 cylindry i 65 lub 80 KM. Kolejny wariant z 6 biegową skrzynią biegów manualną będzie miał nadal silnik 1.0 (TSI EVO), 3 cylindry wzrośnie zakres mocy od 95 do 110KM. Rodzaj mocy zależy od skrzyni biegów. 1.0 TSI, 110KM ma skrzynię automatyczną DSG.
Najmocniejszy silnik, będzie to silnik 1.5 TSI EVO, który ma 150 KM, skrzynię 7-biegową automatyczną DSG. Przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów wyłączy dwa z nich redukując spalanie benzyny, gdy tak się stanie dostaniemy komunikat, który wyświetli się na kokpicie. Nie odczujemy z tego powodu żadnego dyskomfortu z powodu szarpnięć czy wibracji.
Systemy bezpieczeństwa
Na standardowym wyposażeniu nowej Skody Fabii znajdziemy poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, oraz przednie i boczne. Mocowanie isofix i Top-Tether na tylnych częściach są opcją standardową, natomiast na przednim siedzeniu montowane są jako dodatki. Po raz pierwszy Skoda Fabia wyposażona jest w system Travel Assist. Zapewnia on wsparcie kierowania pojazdem. Zapewnia dostosowanie prędkości pojazdu do prędkości pojazdu jadącego przed nami. Aktywuje się go za pomocą przycisku. System Lane Assist kontroluje jazdę auta na danym pasie ruchu oraz koryguje tor jazdy. Funkcja „Hand on Detect” sprawdza czy kierowca trzyma dłonie na kierownicy. System Side Assist wykrywa martwe pole. Ostrzega kierowcę o pojazdach znajdujących się w martwym polu w odległości do 70 metrów. Park Assist pomaga zaparkować auto. System wyświetla odpowiednie miejsca parkingowe ( równoległe i prostopadłe).
Są to jedne z wielu systemów bezpieczeństwa, które zapewnią komfort i bezpieczeństwo jazdy nową Skodą Fabią.
Źródło zdjęcia: Materiały prasowe Skody