Wymiana uszkodzonych wtryskiwaczy w silniku wysokoprężnym wiąże się z bardzo dużymi kosztami. Za nowy zestaw w ASO zapłacimy nawet do kilku tysięcy złotych. Regeneracja jest opcją zwykle dwukrotnie tańszą. Jednak czy w przypadku naszego samochodu jest opłacalnym pomysłem? O tym powinien zdecydować doświadczony mechanik.
Coraz trudniejszy rozruch a w następstwie brak możliwości uruchomienia silnika, że kresu dobiegł okres żywotności naszych wtryskiwaczy. Dl a niektórych, szczególnie starszych pojazdów może to być kres ich życia, bowiem wymiana zużytych wtryskiwaczy na nowe, przewyższy koszt ich wartości. Nic więc dziwnego, ze właściciele poszukują jak najtańszego sposobu na przywrócenie wtrysków do sprawności. W kwestii tej mamy kilka rozwiązań. Najpewniejszą jest oczywiście kupno nowych wtryskiwaczy, dedykowanych do danego silnika. Wtedy mamy 100% pewności, że pracować one będą bez zarzutu co potwierdzi udzielona gwarancja. Podobnie jest z warsztatami udzielającymi gwarancji na regenerowane wtryskiwacze. To korzystne finansowo rozwiązanie. Regeneracja zwykle przynosi efekty lecz dla starszych samochodów wciąż nie jest korzystna finansowo. Wtedy pozostaje nam tylko skorzystanie z zakupu używanych wtryskiwaczy. Opcji najmniej pewnej.
Rodzaje wtryskiwaczy
Wtryskiwacz Delphi, wykorzystywany zwykle w modelach Renault, Nissan oraz Fordach. Wtryski mają nietrwały zawór przelewowy, w wyniku jego awarii paliwo przy uruchomieniu silnika, kierowane jest z powrotem do zbiornika paliwa zamiast do wtryskiwacza. Przed montażem wtryski, należy napełnić olejem napędowym.
Wtryskiwacze Bosh , uchodzą one za trwały element pod warunkiem, że pracują na dobrej jakości paliwie. Bez problemu pokonują wtedy nawet 300 tysięcy kilometrów. Jeśli coś w nich zawodzi to tzw. kulka, która nie przylega dokładnie do gniazda wtrysku.
Wtryskiwacz Siemens, stosowany między innymi w Citroenach, Fiatach i Volvo. Wadą ich jest to, że zużywa się końcówka przez co silnik zaczyna dymić na czarno i przegrzewa się. Końcówki produkuje wiele producentów. Wymieniając je samemu jesteśmy w stanie naprawdę wiele zaoszczędzić.
Wtryskiwacze Deuso, wykorzystywane między innymi w Toyotach. Jest to towar deficytowy, dlatego naprawa lub regeneracją jest bardzo opłacalna. Wrażliwy element wtrysku, końcówka wymaga wymiany zazwyczaj gdy auto uruchamia się dopiero po kilku próbach lub charakteryzuje się nierówną pracą.
Objawy awarii pompowtryskiwaczy
Jak podkreślają fachowcy pompowtryskiwacze ( szczególnie elektromagnetyczne) są stosunkowo trwałym elementem układu zasilania silników wysokoprężnych. Słabą stroną pompowtryskiwaczy są ich końcówki. Podczas eksploatacji obniża się znacząco ciśnienie otwarcia, dochodzi też do rozkalibrowania otworków wylotowych.
Inne uszkodzenia, na które narażone są pompowtryskiwacze to: utrata szczelności z sekcji tłoczącej, awaria zaworu elektromagnetycznego, zabrudzenia filtra czy pęknięcie sprężyny.
Awaria pompowtryskiwaczy objawia się problemami z uruchomieniem silnika oraz z kłopotami uzyskania wyższych obrotów. Do tego dochodzi nierówna praca silnika oraz co charakterystyczne kopcenie na czarno ( nie tylko na zimnym silniku). Silnik może też głośniej pracować i zużywać więcej oleju. Najczęstszymi przyczynami awarii jest gromadzenie się zanieczyszczeń w pompowtryskiwaczach. Powodują one zatarcie pracującego mechanizmu oraz zapchanie końcówki wtrysku.
Wtryskiwacze używane
Wtryskiwacze używane to bardzo śliski temat. Wymontowywane są głównie z aut powypadkowych lub przeznaczonych do złomowania. Nie ma żadnej gwarancji, że takie wtryskiwacze będą działały sprawnie w naszym samochodzie. Ich montaż to przysłowiowa „ ruletka”. Najgorsze jest to, że sprzedawca używanych wtrysków, jakie naprawy przechodził samochód w którym były zamontowane. Jeśli auto miało przebieh powyżej 150 tysięcy kilometrów a sprzedawca szczęśliwie o tym wie z całą pewnością bez kompleksowej regeneracji się nie obejdzie.
Regeneracja
W każdym, profesjonalnym warsztacie serwisowym regeneracja zaczyna się od testów. Mechanik sprawdzi je na stole probierczym, W ten sposób diagnozują w czym tkwi problem ich niesprawności. Następnym etapem jest rozebranie wtrysków na części pierwsze i mycie w myjce ultradźwiękowej. W ten sposób czyści się zaklejone resztkami paliwa otwory będące często przyczyną awarii wtryskiwaczy. Dopiero wtedy można przejść do wymiany niesprawnych elementów takich jak cewka czy końcówka. Aby nie rozregulować systemu, montaż powinien przebiegać pod kontrolą elektronicznych urządzeń. Podczas ponownego montażu wtrysków warto wymienić uszczelniacze, których zadaniem jest dociśnięcie obudowy wtryskiwacza do gniazda głowicy.
Najważniejszym elementem regeneracji są testy sprawdzające skuteczność rozpylenia paliwa, poziomu ciśnienia otwarcia wtrysku oraz pomiar obwodu elektrycznego. Zwlekanie z wymianą wtrysków może nas kosztować wiele tysięcy złotych. Koszty naprawy w przypadku zatarcia silnika, uszkodzenia tłoków albo turbosprężarki znacznie przewyższą sumę zarówno regeneracji jak i zakupu nowych wtryskiwaczy. Dlatego jeśli podejrzewamy w swoim samochodzie awarię tych elementów koniecznie umówmy się na wizytę w warsztacie.
Koszty regeneracji
Niektóre wtryskiwacze naprawimy już za 200 złotych. Tę kwotę trzeba oczywiście pomnożyć przez cztery wtryski co dam nam 800 złotych. Mniej więcej tyle kosztują na aukcjach używane wtryskiwacze. Regeneracja oznacza wydatek rzędu 2,500-3000 złotych. Po regeneracji otrzymujemy wtryski o całkowitej sprawności i z odczytami parametrów które nie różnią się od fabrycznych. Co ważne warto poświęcić czas i zaangażowanie i poszukać warsztatu, który zajmie się regeneracją naszych wtrysków w sposób profesjonalny. Z pełnym poświęceniem, standardem czyszczenia i pracujących na nowoczesnych maszynach w sterylnie czystych pomieszczeniach. Najlepiej oddać nasze wtryski do serwisów posiadających autoryzację producentów, gdyż jest to potwierdzenie wykonania rzetelnej usługi.