Jeśli z okolic przedniego zawieszenia słyszymy stuki to najprawdopodobniej wymiany domagają się końcówki drążków kierowniczych. Końcówki drążków kierowniczych należą do jednej z najszybciej zużywających się części samochodu. Kiepski stan niektórych polskich dróg i intensywna eksploatacja sprawiają, ze na elementach odpowiedzialnych za skręcanie kół robią się luzy. Luzy te niszczą opony i zaburzają precyzyjne prowadzenie auta. Zużyte w znacznym stopniu drążki powodują ściąganie samochodu podczas jazdy na wprost i nerwowo reagują na każdy ruch kierownicą. Bagatelizować tych problemów nie można, ponieważ może to doprowadzić do sporych rozmiarów awarii.
Rola drążków kierowniczych
Drążki kierownicze są jednym z elementów występujących w każdym aucie. Odpowiadają za posłuszne skręcanie naszego samochodu w prawo i w lewo.
Podstawową rolą końcówki drążka kierowniczego jest łączenie zwrotnicy koła z systemem kierowniczym. Element ten jest zazwyczaj zbudowany z części elastycznych, które profesjonalnie nazywane są przegubami kulowymi. To właśnie one umożliwiają ruch zawieszenia koła a także pozwalają na skręty zwrotnicy względem przekładni kierowniczej, która jest na stałe zamontowana w naszym samochodzie. Jak widać mają one duży wpływ na nasz samochód. Wpływają na manewrowość jak i również bezpieczeństwo oraz komfort podróży.
Objawy zużycia
Końcówki drążków kierowniczych to elementy , które podczas intensywnej eksploatacji naszego samochodu ulegają zużyciu. Ciężko określić jest ich przybliżony termin wymiany. Zależy to bowiem od wielu czynników: modelu samochodu, warunków eksploatacji, stanu dróg po których się poruszamy, producentów części. Nad wymianą końcówek drążków kierowniczych należy się zastanowić w przypadku gdy zauważymy objawy takie jak:
- hałasy i stuki z okolic komory silnika. Są to najczęstsze objawy uszkodzenia podzespołów układu kierowniczego. Charakterystyką tych objawów jest to, ze są słyszalne gdy auto jedzie i również gdy auto stoi. Stuki pojawiają się także przy gwałtownych ruchach kierownicą. Hałasy nasilają się również przy jeździe po nierównej lub pozbawionej twardej nawierzchni drodze.
-luzy- te dolegliwości również mogą świadczyć o usterce końcówek drążków kierowniczych chociaż zazwyczaj kojarzone są z awariami kół i opon. Luzy na przegubach końcówek wyczujemy również szarpiąc kołem na boki.
Jeśli chcemy aby nasze końcówki drążków służyły nam jak najdłużej, powinniśmy unikać przede wszystkim wjeżdżania na wysokie krawężniki, zwłaszcza wjazdu z dużą prędkością. Szkody możemy wyrządzić również kręceniem kierownicą w miejscu , w trakcie postoju.
Jak sprawdzić stan końcówek drążków kierowniczych
Objawy zużytych drążków nie zawsze są jednoznaczne. Za dziwne stuki mogą być odpowiedzialne inne podzespoły w układzie kierowniczym. Aby potwierdzić, że awaria dotyczy końcówek drążków należy wykonać prosty test do którego potrzebować będziemy pomocy drugiej osoby. Umieszczamy nasz samochód na podnośniku, następnie nasz pomocnik wykonuje ruchy kierownicą a my sprawdzamy czy na końcówkach drążków są wyczuwalne luzy. Jeśli tak to te elementy trzeba wymienić na nowe. Jeśli tego nie zrobimy zbieżność naszych kół przednich będzie się zmieniać co będzie miało wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Jeśli poza końcówkami drążków w samochodzie wszystko działa, wymianie warto podjąć się samemu. Niedoświadczonej osobie powinno to zająć około godziny. Oczywiście jeśli nie dojdzie do nieprzewidzianych zakłóceń pracy.
Wymiana końcówek drążków kierowniczych
Do samodzielnej wymiany końcówek drążków kierowniczych musimy się należycie przygotować. Potrzebne nam będą standardowe klucze płasko-oczkowe, nasadowe i ampulowe. Oprócz tego odrdzewiacz, preparat miedziowy i druciana szczotka. Co ważne do wymiany nie będzie potrzebny kanał samochodowy.
Zanim przystąpimy do prac sprawdźmy czy rzeczywiście nasze końcówki drążków wymagają wymiany. Ustawmy auto na podnośniku i poruszajmy kołem na boki. Wyczuwalny luz na przegubie potwierdzi rację wymiany zużytego elementu. Przed próbą odkręcenia końcówki jej okolicę warto przeczyścić drucianą szczotką. Następnie spryskaj wszystkie połączenia gwintowane odrdzewiaczem. Odczekaj kilka minut. Płaskim kluczem poluzuj nakrętki kontrujące, znajdujące się drążku za końcówką. Kluczem nasadowym odkręcamy nakrętkę trzymającą końcówkę w zwrotnicy. Stary element możemy wybić ze zwrotnicy zwykłym młotkiem. Aby nie uszkodzić gwintu przed wybiciem umieśćmy w niej nakrętkę. Po wyjęciu końcówki ze zwrotnicy wykręcamy ją, jednocześnie licząc obroty. Wtedy będziemy mieli pewność, że nowa część będzie wkręcona na odpowiednią głębokość. Przy okazji możemy zrobić kontrolę samego drążka. Pociągnijmy za niego energicznym ruchem gdy nie pojawią się żadne luzy, to znaczy że wszystko jest ok. Kupując końcówki sprawdźmy które jest lewa (L) a która prawa (P), żeby nie pomylić się przy zakładaniu. Następnie zabezpieczamy końcówki i drążki preparatem miedziowym lub ceramicznym. Środek zabezpieczony jest przed zapiekaniem i umożliwi sprawniejszą wymianę w przyszłości. Właściwą końcówkę wkręcamy o tyle samo obrotów o ile wkręciliśmy starą, gdy przełożymy gwint przez otwór zwrotnicy nakręcamy nakrętkę. Jeśli gwint zacznie się obracać podeprzyj czymś końcówkę od dołu. Po zakończeniu prac nie możemy zapomnieć o ustawieniu zbieżności kół. Najlepiej zrobić to w warsztacie, który posiada profesjonalny sprzęt. Usługa kosztuje od 70 do 100 złotych i da gwarancję, że samochód będzie jechał prosto i nie zetnie opon.
Jakie drążki wybrać?
Przy zakupie nowego drążka warto postawić na dobrą i renomowaną firmę. Oszczędności w postaci kiepskiej jakości zamienników mijają się z celem. Warto zdecydować się na końcówki, które mają gwarancję. Do takich marek należą firmy: MOOG, SWAG czy tez TRW. Nie zapomnijmy również o tym, aby dopasować element do modelu, rocznika i wersji silnikowej naszego auta.