W gorące dni nasze auto jest o wiele bardziej narażone na wysokie temperatury. Układ chłodzenia zastosowany w naszych samochodach ma za zadanie zmniejszać temperaturę i chłodzić silnik. Najważniejszym jego komponentem jest chłodnica.
Chłodnica, aby dobrze funkcjonować potrzebuje odpowiedniego płynu chłodniczego. Nie zawsze jednak w czasie podróży mamy go pod ręką, gdy kontrolka chłodzenia silnika, zacznie świecić i sygnalizować nam awarię układu chłodniczego. Wówczas zdarza się, że kierowcy zastępują płyn chłodniczy wodą. Mieszanie wody z płynem chłodniczym, pozwoli nam chwilowo rozwiązać problem i spokojnie dotrzeć do najbliższego warsztatu samochodowego. Nie jest to jednak rozwiązanie długoterminowe. Toteż, należy je stosować jedynie w podbramkowych sytuacjach.
Kiedy poziom płynu chłodniczego gwałtownie spadnie, silnik naszego samochodu, może ulec awarii. Wybierając się w podróż, nie zabieramy ze sobą butelki z płynem chłodniczym. Nie zawsze też mamy możliwość kupienia takiego płynu po drodze. Wodę natomiast większość z nas wozi ze sobą. Nie musimy się obawiać, że woda zagrozi naszemu układowi chłodzenia. Wielkość, którą uzupełnimy poziom płynu chłodniczego jest całkowicie bezpieczna dla silnika. Płyn chłodniczy, zatem można spokojnie wymieszać z wodą.
Czym jest płyn chłodniczy?- jego funkcje
Płyn chłodniczy to ciecz o określonych właściwościach chemicznych, która krąży w układzie chłodniczym. Zadaniem układu chłodniczego jest zapewnienie optymalnej temperatury silnika i odprowadzenie nadmiernych ilości ciepła powstających przy jego pracy. By zapewnić optymalne warunki pracy dla silnika, płyn chłodniczy osiąga temperaturę od 85 do 95 stopni Celsjusza, a w nowszych konstrukcjach nawet do 115 stopni Celsjusza. Temperatura taka, pozwala na zminimalizowanie zużycia mechanicznych elementów silnika, poza tym pozwala silnikowi na osiągnięcie maksymalnych osiągów, przy jak najniższym spalaniu. Zbyt mała ilość płynu w układzie chłodniczym ( lub jej brak), jest powodem przegrzania silnika, któro może doprowadzić do jego zatarcia. Oprócz tego, płyn chłodniczy, chroni elementy metalowe ( w tym chłodnicę oraz nagrzewnicę) przed korozją i przed odkładaniem się w nich kamienia kotłowego.
Płyn chłodniczy składa się z :
- 50% woda zdemineralizowana,
-49% glikol etylenowy,
- 1% dodatki chemiczne, przeciwdziałające korozji, odkamieniające, stabilizujące.
Płyn chłodniczy a woda
Moda na stosowanie wody w układzie chłodniczym, to nic innego jak przyzwyczajenie kierowców pochodzące z XX wieku. Kierowcy w Polsce mieli wtedy znacznie ograniczony dostęp do profesjonalnych produktów i musieli sobie radzić na własną rękę. Zastąpienie płynu chłodniczego wodą, sprawia, że ciecz chłodząca traci część swoich właściwości dotyczących przewodzenia ciepła. Jak wszyscy wiedzą woda wrze w temperaturze 100 stopni Celsjusza. Płyn chłodniczy potrzebuje do wrzenia 30 stopni Celsjusza więcej. Tak więc, po zalaniu chłodnicy wodą, problemy z chłodnicą mogą szybko przerodzić się w przegrzanie uszczelki nad głowicą i remont wart kilka tysięcy złotych. Nie należy więc oszczędzać tym bardziej, że duża bańka płynu chłodniczego kosztuje raptem 20-25 złotych.
Czy można mieszać płyn chłodniczy z wodą
Co do zasady nie powinno się tego robić. Po pierwsze dlatego, że rozcieńczony płyn traci swoje właściwości. Gorzej przewodzi ciepło i może zamarznąć zimą. Poza tym ubytki cieczy w układzie chłodniczym mogą świadczyć o nieszczelności tego układu. W efekcie zamiast uzupełniać braki wodą, powinniśmy poszukać i naprawić wszelkie nieszczelności.
Kiedy można mieszać płyn chłodniczy z wodą? Głównie w sytuacjach awaryjnych. W trasie, podróży, gdy okaże się, że poziom płynu drastycznie opadł a nie mamy możliwości podjechania do stacji benzynowej. Jeżeli więc jesteśmy zmuszeni do uzupełniania układu wodą, najlepiej zastosować odmianę destylowaną, której nie dotyczy problem osadzania się kamienia.
Konsekwencja dodania wody do chłodnicy w zimie
Stosowanie wody jako zamiennika płynu chłodniczego nie znajdzie zastosowania również zimą. Panujące w okresie zimowych niskie temperatury z dużym prawdopodobieństwem doprowadzą do zamarznięcia wody. A więc istnieje ryzyko rozsadzenia przewodów i kanalików chłodniczych. Poza tym lód zalegający w układzie , zmniejszy jego przepustowość i przewrotnie może to poskutkować przegrzaniem silnika.
Kiedy stosować wodę?
Wodę zamiast płynu chłodniczego, stosować możemy tylko w skrajnych przypadkach, gdy nie mamy skąd zdobyć cieczy chłodzącej. Możemy go wykorzystać tylko, jako doraźny sposób zapewnienia silnikowi chłodzenia i nie może być pod żadnym pozorem stosowany długotrwale, gdyż skutkować będzie ( wcześniej czy później ) uszkodzeniem jednostki napędowej. Pamiętać należy także o zdiagnozowaniu przyczyn ubytków w płynie chłodniczym, gdyż nieszczelność układu może doprowadzić do dalszych wycieków chłodziwa. Jeśli już będziemy musieli dolać wody do układu chłodniczego zastosujmy jedynie wodę destylowaną. Nie ma ona kamienia i osadów wapiennych, które mogą pozostać w kanałach jak i samej chłodnicy, co w późniejszym czasie może spowodować poważne awarie. Płyn chłodniczy zaś, posiada środki antywapienne, które skutecznie przeciwdziałają powstawaniu tego zjawiska.