Na drogach podczas podróży często dochodzi do zdarzeń losowych, od kolizji, wypadków po zwykłe stłuczki. Czasem zdarza się również, że spod koła pojazdu jadącego przed nami wystrzeli kamyk, który uderzy w nasza przednią szybę doprowadzając do jej pęknięcia. O ile uszkodzenie jest niewielkie możemy kontynuować jazdę a po powrocie naprawić szkodę w profesjonalnym serwisie. Jednak jazda z odpryskiem jest pewnym ryzykiem. Mamy pogorszoną i ograniczoną widoczność, co wpływa na bezpieczeństwo podróżnych.
Należy pamiętać, że zgodnie z artykułem 66 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” stan pojazdu musi zapewniać jego bezpieczną eksploatację. Dlatego też uszkodzona szyba to narażenie się na mandat, który możemy otrzymać podczas kontroli policyjnej w wysokości do 500 zł a na dodatek utracić dowód rejestracyjny do czasu usunięcia usterki. Pamiętajmy również, że o ile uda nam się uniknąć mandatu o tyle w przypadku wykonywania obowiązkowego przeglądu technicznego będziemy musieli usunąć usterkę. Inaczej nasze auto nie zostanie dopuszczony do jazdy.
Rodzaje szyb w samochodach
Zanim zdecydujemy się na kosztowną wymianę szyby na nową warto zainteresować się czy nie kwalifikuje się ona do naprawy. O tym czy taflę naszej szyby da się zreperować decyduje rodzaj usterki, jego umiejscowienie, a także typ stłuczonej szyby.
Szyby samochodowe dzielimy na laminowane i hartowane, przy czym to ostatnie to głównie boczne i tylne. Szyby ze szkła laminowanego, czyli klejonego wyróżniają się większą wytrzymałością. Dzięki swoim właściwościom w razie wypadku szyba laminowana popęka w całości ale się nie rozsypie, będzie się trzymać mniej więcej w jednym kawałku. Delikatne uderzenia nie powinny jej zaszkodzić. Te o większej sile, zostawia miejscowe ślady. Takie, które da się naprawić. Szyby hartowane kiedy się w nie uderzy pękają w drobny mak. Nie jest to oczywiście przypadek. Chodzi o to, by podczas wypadku pasażerowie wypadku nie zostali uderzeni ostrą taflą szkła, ale co najwyżej oberwali drobinkami. Dlatego właśnie jak już ulegną awarii nie ma co ich naprawiać. Wiadomo, że z czasem trzeba będzie je wymienić na nowe.
Co zrobić, gdy pęknie szyba ?
Popsutą szybę w samochodzie od uderzenia kamienia lub kawałka żwiru, należy niezwłocznie naprawić. Pomimo tego, że nie każdy patrol policyjny dokładnie sprawdza skazy na szybach, musimy pamiętać o bezpieczeństwie i odpowiedzialności za pasażerów i innych podróżujących, którzy mogą ucierpieć gdy podczas jazdy szyba ulegnie rozpadowi i stracimy panowanie nad pojazdem. Każda rysa, każdy pajączek na szybie z czasem będzie się powiększał. Sprzyja temu między innymi mróz, który będzie rozsadzał szybę, powodując zamarzanie wody w szczelinie. Pamiętać należy także, że im młodszy defekt tym łatwiej i szybciej go naprawić. Starsze uszkodzenia mechanicy, nie będą w stanie zlepić i może nas czekać wymiana całej szyby na nową. Po zauważeniu uszkodzenia w pierwszej kolejności należy zakleić go taśmą aby nie dostawały się wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia, następnie wypełnia się go syntetyczną żywicą wprowadzoną pod ciśnieniem. Utwardza się ją przy pomocy promieni UV. Zabieg ten przywraca od 95 do 100 procent wytrzymałości szyby i trwa nie dłużej niż jedna godzina.
Czym grozi jazda z pękniętą szybą ?
Przepisy polskiego Prawa o ruchu drogowym mówią jasno. Jazda z uszkodzoną szybą jest zabroniona. Odprysk nawet mały, który może się wydawać niegroźny, osłabia całą konstrukcję szyby i kamyk, który wyląduje w tym samym miejscu może spowodować już o wiele większe uszkodzenia. Już niewielki pajączek na szybie może sprawić, że światło słoneczne oślepi kierowcę. Długa rysa ograniczy widoczność. Stanowi to poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa pasażerów jak i innych uczestników ruchu drogowego. Mandat za jazdę autem z defektem szyby to wydatek rzędu 500 złotych. Dochodzi do tego konfiskata dowodu rejestracyjnego, do czasu naprawienia szkody. Ponadto samochód z defektem szyby nie przejdzie okresowych badań kontrolnych stanu technicznego. Czy warto więc się narażać?
Inaczej sprawa ma się z szybą boczną. Pęknięcie nie spowoduje ograniczenia widoczności. Szyby boczne są hartowane , z tego powodu rozbijają się w drobny mak. Jest to ważne w razie wypadku, ponieważ służbom ratunkowym, strażakom, łatwiej będzie dostać się do wnętrza samochodu. Boczne szyby przy uszkodzeniu najczęściej wymagają więc całkowitej wymiany a nie tylko naprawy.
Ubezpieczenie szyb
Uszkodzenie szyby jest jedną z najczęstszych zgłaszanych szkód przez posiadaczy samochodów. Jeśli posiadamy ubezpieczenie z pakietem ochrony szyb lub autocasco nie płacimy za wymianę szyby z własnej kieszeni. Dostaniemy odszkodowanie. Odszkodowanie możemy uzyskać również wtedy , gdy nie mamy polisy AC ani dodatkowej ochrony szyb. Pieniądze dostaniemy jeśli odpowiednio udokumentujemy przebieg zdarzenia i udowodnimy, że kamień który rozbił szybę wypadł spod kół jadącego przed nami pojazdu. Najlepszym materiałem dowodowym będzie nagranie z rejestratora samochodowego (kamery).