Katalizator to element układu wydechowego, który jak każda część po jakimś czasie zużywa się. Przeważnie po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów katalizator nadaje się do wymiany, gdyż nie jest w stanie oczyścić spalin do wymagań jakie stawiają normy emisji.
Katalizator stosuje się obowiązkowo od 1995 roku w każdym aucie sprzedawanym w Polsce. Zagraniczni producenci już dużo wcześniej montowali go w samochodach. Właściwa nazwa tego urządzenia to reaktor kataliczny, bowiem działanie jego oparte jest na reakcji substancji zawartych w spalinach z katalizatorem. Substancjami katalitycznymi są najczęściej metale szlachetne.
Awaria katalizatora podobnie jak awarie innych elementów kończy się jego wymianą na nowy. Najtaniej jest wówczas zastosować katalizator uniwersalny, który przeważnie jest tańszy od fabrycznego nawet o 60 procent.
Po co montuje się katalizator?
Zadaniem katalizatora jest obniżenie szkodliwych spalin emitowanych przez silnik. W spalinach znajdują się bowiem m.in. szkodliwe dla środowiska węglowodory, tlenki azotu a także tlenek węgla. Aby oczyścić spaliny muszą zajść odpowiednie reakcje chemiczne, które zredukują ilość tych związków. W działaniu tego elementu ważną rolę odgrywa sonda lambda. Troszczy się ona o właściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej w procesie spalania. Katalizatory stosowane w jednostkach benzynowych mogą być utleniająco, redukujące lub utleniająco-redukujące. Katalizator utleniający przetwarza szkodliwy tlenek węgla i węglowodory na parę wodną i wodę. Nie redukuje tlenków azotu. Tlenki azotu usuwane są dzięki pracy katalizatora redukującego. Obecnie stosuje się katalizatory wielofunkcyjne ( utleniająco-redukujące) nazywane też katalizatorami potrójnego działania. Usuwa on jednocześnie wszystkie trzy szkodliwe składniki spalin. Katalizator może usunąć jednocześnie nawet ponad 90 procent szkodliwych składników.
Awaria Katalizatora
Pomimo ciągłej pracy w niekorzystnych warunkach ( duże różnice temperatur, wilgoć, narażenie na uderzenia) katalizatory są dość trwałymi urządzeniami. Większość urządzeń wytrzymuje przebiegi rzędu 200 tysięcy kilometrów a nawet więcej. Jednak po tak wielu kilometrach jakość oczyszczania spalin ulega znacznemu pogorszeniu.
Istnieje wiele czynników, które mogą znacząco skrócić techniczne życie katalizatora. Najczęstszymi powodami awarii są: wjazd autem w głęboką kałużę, awaria układu zapłonowego, starzenie się silnika, częsta przeważająca jazda po mieście, źle wyregulowana instalacja gazowa, uszkodzenia mechaniczne.
Gdzie i czy warto kupić katalizator uniwersalny?
Czy warto kupić katalizator oryginalny? Na to pytanie każdy kierowca powinien sobie odpowiedzieć sam. Czasem warto wydać więcej i mieć pewność, że katalizator będzie pasował idealnie do naszego modelu auta. Jednak bardzo duża różnica w cenie przemawiająca na korzyść katalizatora uniwersalnego ma bardzo wielu zwolenników. Dzięki dużej dostępności części uniwersalnych, nie trzeba poświęcać czasu i pieniędzy na poszukiwanie fabrycznie dedykowanego elementu. Jednak przed kupnem katalizatora uniwersalnego należy pamiętać o fakcie, że nie każdy katalizator uniwersalny będzie pasował do każdego typu samochodu. Duże znaczenie ma też wybór odpowiedniego producenta i jakość materiałów zastosowanych do produkcji.
Katalizator Uniwersalny
Katalizatory uniwersalne stają się na rynku coraz popularniejsze. Chodzi tu przede wszystkim o cenę. Są one dużo, dużo tańsze niż części oryginalne. Komplikacje z katalizatorem prawie zawsze prowadzą do konieczności jego wymiany. Wymiana ta nie należy do tanich ze względu na cenę urządzenia, oraz wysoki koszt wymiany w zakładzie serwisowym. Aby zaoszczędzić, kierowcy coraz częściej decydują się na zakup katalizatora uniwersalnego zamiast tego, który jest polecany fabrycznie do ich auta. Różnica wynika przede wszystkim z tego, że cena pomiędzy katalizatorem uniwersalnym a oryginalnym sięga nawet 60 procent.
Czy katalizator uniwersalny pasuje do każdego auta?
Niestety nie zawsze katalizator uniwersalny będzie pasował do każdego rodzaju auta. Tutaj bardzo dużo zależy od średnicy rur w układzie wydechowym. Nie zawsze pojazd o takiej samej pojemności ma taki sam przekrój rur. Standardowo montowane rury mogą mieć od 2,5 do 3,5 cala średnicy. Źle dobrany katalizator może w tym przypadku przynieść więcej szkody niż pożytku. Druga bardzo ważna sprawa to wkład, z którego wykonany jest katalizator. Można wybrać wkład metalowy- teoretycznie odporniejszy ale droższy, lub ceramiczny, tradycyjny niekorodujący jednak podatny na uszkodzenia mechaniczne. Trzecią kwestią jest przepustowość. Przeważnie uniwersalne wersje mają od tysiąca do dwóch tysięcy cm3. Większe silniki zatem będą wymagały zastosowania kilku katalizatorów jednocześnie. Aby sonda lambda pracowała właściwie katalizator nie może być większy niż wymagany. Dlatego tak istotny jest wybór właściwego modelu.