W aktualnie produkowanych samochodach montowanych jest coraz więcej zaawansowanych technologii, nowych systemów itp. Rozwój motoryzacji trwający cały czas to nieustanna pogoń za coraz szybszymi pojazdami i silnikami o małej pojemności, spalającymi niezbyt wiele paliwa a do tego mocnych. To wszystko sprawia, że producenci dwoją się i troją aby sprostać oczekiwaniem coraz bardziej wybrednych i wymagających klientów.
Co to jest intercooler?
Turbo-Diesel Intercooler. Tak na przełomie lat 80-tych i 90-tych Volkswagen oznaczył silnik, który trafił do większości modeli Volkswagenów, Audi i Skody. W stosunku do wolno ssących silników, ten cechował się dobrą dynamiką i niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Spora w tym była zasługa elementu zwanego intercoolerem. Nazwa „ Intercooler” odnosi się do umieszczenia tego elementu między ( ang. Inter) dwoma stopniami sprężarki co wzięło się z lotnictwa i stosowanych w nim chłodnic w silnikach przepływowych. W silnikach samochodowych chłodnica powietrza zlokalizowana jest za sprężarką (tzw. strona zimna) ale przed silnikiem, wewnątrz którego także odbywa się proces sprężania. Dlatego chłodnica powietrza nazywana jest intercoolerem.
Objawy awarii Intercoolera
Umieszczenie chłodnicy powietrza doładowującego nisko, zaraz za przednim zderzakiem, a dodatkowo brak jego osłony powoduje, ze jest on narażony na uszkodzenia mechaniczne. Może on zostać uszkodzony podczas wjazdu na krawężnik lub wylatujących spod kół kamieni. Intercooler jest podzespołem trwalszym niż chłodnica silnika, jednakże odkształcenia a w skrajnych przypadkach podziurawienia sprawiają, że przez urządzenie przepływa mniejsza ilość powietrza, co źle wpływa na spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, a to z kolei powoduje zwiększenie zużytego paliwa. Nieszczelność może mieć również wpływ na funkcjonowanie turbosprężarki, która nie będzie mogła wytworzyć wymaganego ciśnienia. Może to w konsekwencji doprowadzić do jej uszkodzenia, a nawet awarii silnika ( dlatego tak ważne jest dbanie o intercooler). Pierwszym objawem nieszczelności jest tzw. objaw dymienia. Nasze auto zaczyna dymić np. w czasie podjazdu pod wzniesienie ( nawet bez obciążenia). Moc silnika spada od 15 do 20 procent. Obciążony silnik potrzebuje dodatkowej energii do wykonania zadania i ją znajduje. Gdzie? W naszej kieszeni! Auto spala od 3 do 5 litrów więcej paliwa na 100km. Oczywiście to nie wszystko. Przy wzmożonej mocy silnik uszkadza chłodnicę wodną , gdyż dochodzi wówczas do częstej wymiany cieplnej na poziomie silnik chłodnica- chłodnica silnik. Rozszczelniony intercooler w czasie pracy turbo doładowania zasysa i zbiera z jezdni wszystkie zanieczyszczenia takie jak piasek, pyłki oraz inne drobinki uszkadzające łopatki wirnika turbiny.
Czyszczenia intercoolera
Mało który z kierowców wymienia intercooler, jeśli nie uległ on uszkodzeniu. Jednakże producenci zalecają jego okresowe czyszczenia. Aby nie dopuścić do zanieczyszczenia intercoolera warto usuwać pojawiającą się w nim wodę i olej co 200 tysięcy kilometrów przebiegu. Można to zrobić używając bardzo ostrożnie myjki ciśnieniowej. Ponadto można w nim znaleźć opiłki metalu, które pojawiają się w miarę zużycia turbosprężarki. Mechanicy zalecają wymianę chłodnicy doładowania powietrza, również w sytuacji gdy przeprowadzona jest regeneracja turbosprężarki lub wymiana jej na nową. Intercooler ma istotny wpływ na sprawność układu dolotowego, sprężarki silnika, dlatego nie należy bagatelizować regularnego sprawdzania jego stanu technicznego.
Jak sprawdzić czy intercooler jest sprawny?
Stan techniczny intercoolera, czyli chłodnica powietrza jest możliwy do zbadania w każdym wyspecjalizowanym warsztacie samochodowym. Jeśli mamy podejrzenie, że intercooler w naszym aucie jest uszkodzony, objawy o tym mówiące nie pozostawiają nam żadnych złudzeń, to musimy powierzyć urządzenie fachowcom, zwłaszcza w sytuacji gdy chcemy odzyskać ponowny dynamizm i płynną jazdę oraz unormowanie spalania przez nasz pojazd. Przeglądowi na pewno zostanie poddany cały intercooler wraz z należącymi do niego przewodami, których zadaniem jest doprowadzanie oraz odprowadzanie powietrza, które jest przez niego odpowiednio schładzane.
Szczegółowa diagnostyka przeprowadzana jest w celu zbadania występowanie cieczy smarującej czyli oleju. Za olejenie jest zdarzeniem, którego niewątpliwie chcielibyśmy uniknąć gdyż powoduje poważne wady turbosprężarki. Jeśli w przypadku uszkodzenia turbosprężarki konieczna jest jej wymiana ,istotne jest aby przy okazji jej demontażu wymianie uległ także nieszczelny intercooler. Po wymianie objawy jego uszkodzenia będą w 100 procentach zniwelowane a układ doładowania, w którym istota jest utrzymywanie optymalnego ciśnienia, będzie w fazie pełnej przepustowości, wolnej od wszelkiego rodzaju zabrudzeń czy tez drobinek. Należy pamiętać, że jazda bez intercoolera jest niewskazana, ponieważ jego brak może negatywnie wpływać na funkcjonowanie turbosprężarki i powodować zachwianie pracy silnika.
Turbo dziura
Chłodzenie powietrza w samochodach z turbosprężarkami ma wielki wpływ na moc pojazdu, która w razie niewłaściwego działania układu będzie znacznie obniżona. Spowoduje również wzrost spalanego paliwa. Jeśli cały proces nie przebiegnie właściwie może dojść do powstania tzw. „ turbo dziury”. Zjawisko to powstaje w momencie, gdy powietrze napotyka na swojej drodze nieszczelności lub układ nie jest drożny.