Czym jest intercooler

Intercooler umożliwia pełne wykorzystanie dynamiki turbosprężarki w jednostce napędowej. Intercooler jest niczym innym jak chłodnicą powietrza w układzie doładowania. Zanim powietrze wpadnie do cylindrów przechodzi przez interoolera, który je schładza, co pozwala utrzymać stabilną moc niezależnie od temperatury otoczenia. Głównym celem jednostki jest zachowanie optymalnej temperatury powietrza w układzie doładowania. Naturalne jest  bowiem, że im wyższa temperatura, tym powietrze staje się rzadsze i tym samym mniej kaloryczne dla silnika. Z kolei intensywnie napięty przez sprężarkę ma wysoką temperaturę, co negatywnie wpływa na proces spalania mieszanki. Intercooler jest w stanie schłodzić sprężone powietrze o około 45 st. C co w efekcie daje około 15-20 procent przyrostu mocy.

Jeszcze w latach 90-tych wielu producentów informowało napisem na pokrywie bagażnika o obecności w układzie dolotowym intercoolera. Napis intercooler (przeważnie w parze z emblematem „ Turbo Diesel”) budził u kierowców pewien respekt. Istotnie w tamtych latach element ten trafiał tylko do nielicznych silników. Dziś jego stosowanie stało się tak powszechne, że informowanie o tym że jest straciło najmniejszy sens.

Budowa Intercoolera

Budowa Intercoolera jest w zasadzie taka sama jak typowej chłodnicy płynów. Różnica jest taka, że jest w niej chłodzony inny czynnik, w tym przypadku powietrze. Chłodzenie odbywa się w wyniku ruchu pojazdu i pędowi powietrza napływającego na intercooler. Może mieć też chłodzenie wymuszone (wentylator), a nawet wodne jak np. w modelu Toyota Celica.

W niektórych modelach stosuje się natrysk wody na intercooler, co ma za zadanie jeszcze wydajniejsze chłodzenie. Konieczne jest jednak wtedy montowanie dodatkowych zbiorników z wodą do intercoolera. Wyróżnia się dwa rodzaje intercoolerów. Intercooler standardowy oraz intercooler cross-flow. W tym pierwszym wlot i wylot chłodzonego powietrza są z tej samej strony, w cross-flow po przeciwnych, co zapewni trochę lepsze chłodzenie.

Wymiary intercoolera powinny być dostosowane do m.in. parametrów silnika i zastosowanej turbosprężarki. Zbyt duża pojemność cieplna może doprowadzić do tzw. turbo dziury, czyli reakcji silnika na naciśnięcie pedału gazu. Z kolei zbyt mała wielkość intercoolera będzie wąskim gardłem w układzie dolotowym i nie pozwoli rozwinąć maksimum możliwości całego układu.

Co to jest intercooler ?

Turbo-Diesel  Intercooler. Tak na przełomie lat 80-tych i 90-tych Volkswagen oznaczył silnik, który trafił do większości modeli Volkswagenów, Audi i Skody. W stosunku do wolnossących silników, ten cechował się dobrą dynamiką i niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Spora w tym była zasługa elementu zwanego intercoolerem. Nazwa „ Intercooler” odnosi się do umieszczenia tego elementu pomiędzy ( ang. inter)  stopniami sprężarki co wzięło się z lotnictwa i stosowanych w nim chłodnic w silnikach przepływowych. W silnikach samochodowych wentylator powietrza zlokalizowany jest za sprężarką (tzw. strona zimna) ale przed silnikiem, wewnątrz którego także odbywa się proces sprężania. Dlatego chłodnica powietrza nazywana jest intercoolerem.

Jak działa Intercooler?

Powszechnie stosowane intercoolery są po prostu chłodzone pobieranym z zewnątrz powietrzem. Intercooler potrafi ochłodzić sprężone powietrze nawet o 45 stopni Celsjusza, co przekłada się na 20-sto procentowy przyrost mocy i zwiększenie gęstości powietrza, które korzystnie wpływa na spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Chłodnicę powietrza montuje się zazwyczaj w przednim zderzaku, aby mieć do niej łatwy dostęp. Opracowano jednak kilka modeli intercoolera aby wspomóc proces  wychładzania tego urządzenia. W tym celu stosowano m.in. dodatkowe wentylatory pobudzające ruch powietrza, system natrysków wodnych lub też opracowano intercooler wodny. Bezsprzeczną zaletą urządzenia jest to, że można umieścić go niemal w każdym miejscu w samochodzie.

Intercooler wodny

Intercooler wodny jest trochę innym typem chłodnicy. Cechuje się na pewno wyższą wydajnością a przy tym jest mniejszy. Waży trochę więcej i ma bardziej skomplikowane poszczególne elementy budowy.

Uszkodzenia Intercoolera.

Intercooler jest urządzeniem bardzo prostym. Na dobrą sprawę nie powinien wymagać naprawy przez setki tysięcy kilometrów. Najczęstsza awaryjność chłodzonego powietrza intercoolera wynika z jego niefortunnego położenia. Umiejscowienie w dolnej pozycji tuż za zderzakiem, w dodatku za nie zawsze zabudowanym (np. siatką) wlotem powietrza, naraża go na częsty kontakt z kamieniami lub innymi niepożądanymi przedmiotami leżącymi na drogach. Skutkuje to po dziurawieniem intercoolera a w najlepszym przypadku poobijaniem. Chłodnia powietrza z czasem ukrywa się nawarstwiającym brudem, który także jej nie służy. Ponadto wraz z zużyciem turbosprężarki do jego wnętrza mogą przedostawać się też opiłki metalu. Fachowcy zalecają też wymianę chłodnicy powietrza przy operacji regeneracji turbosprężarki lub jej wymiany.

Uszkodzony Intercooler- objawy.

Awarie tego podzespołu są stosunkowo rzadkie. Często wynikają z nadmiernych naprężeń działających na instalację powietrzną, uszkodzeń mechanicznych lub zapchania chłodnicy. Nieszczelnośći  intercoolera mogą mieć negatywne skutki dla pracy turbosprężarki oraz silnika, dlatego warto je wykryć jak najszybciej.

Nieszczelny intercooler charakteryzuje się dymieniem, spadkiem mocy silnika ( sprężarka nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia, dlatego moc silnika może spaść nawet o 20-30 procent), wyższym spalaniem , gorszą reakcją na pedał gazu (nawet jeśli silnik zachowa zapas mocy w wyższych obrotach z pewnością odczujemy zwiększona turbo dziurę),świstem powietrza, szarpaniem silnika. Usterki dotyczące układu dolotowego silników turbodoładowanych mogą doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki. Podczas naprawy należy zwrócić uwagę na stan przewodów doprowadzających powietrze do intercoolera i w razie jakichkolwiek wątpliwości wymienić je na nowe.

No Comments Yet.

Leave a comment