Każdy układ zawieszenia ma jedno, podstawowe zadanie - dbać o nasze bezpieczeństwo i komfort podczas podróży. Jednym z elementów eksploatacyjnych w zawieszeniach są łączniki stabilizatora, które łączą wahacze ze stabilizatorem. Odpowiadają one za stabilność pojazdu podczas pokonywania zakrętów a także stabilizują zawieszenie podczas jazdy po nierównym terenie. Łączniki stabilizatora mocno pracują podczas jazdy, przez co szybko się zużywają. Na całe szczęście, wymiana łączników stabilizatora jest na tyle łatwa, że każdy, nawet niedzielny mechanik, może to zrobić pod blokiem. Czym jest łącznik stabilizatora oraz jak go wymienić?
Jak działa stabilizator i jego łączniki?
Stabilizator ma za zadanie utrzymywać stabilność pojazdu podczas pokonywania zakrętów. Utrzymanie stabilności podczas jazdy na wprost jest stosunkowo łatwe, bo do tego potrzebna jest poprawnie ustawiona zbieżność kół a także geometria zawieszenia - w wypadku aut z wielowahaczowym zawieszeniem. Utrzymanie stabilności w zakręcie jest o wiele trudniejszym zadaniem, ponieważ na auto zaczyna działać siła odśrodkowa. Siła ta powoduje, że masa pojazdu jest przenoszona na zewnętrzne koła, które mogą w ten sposób zgubić przyczepność. Wewnętrzne koła natomiast zaczynają odrywać się od ziemi. Aby przeciwdziałać temu zjawisku, wymyślono stabilizator, którego celem jest połączenie wahaczy kół. Stabilizator łączy się z wahaczami za pomocą łączników, które przekazują wychylenie wahacza na stabilizator. Połączenie ze sobą dwóch wahaczy powoduje, że gdy jeden z nich się wychyla, to drugi wykonuje taki sam ruch. Dzięki temu, gdy masa pojazdu zaczyna dociskać zewnętrzne koło do drogi, część tej energii jest przenoszona na koło wewnętrzne. Dzięki temu auto stabilnie pokonuje zakręty. Warto tutaj wspomnieć, że stabilizatory montowane są na przedniej i tylnej osi pojazdu, przy czym jest to uzależnione od rodzaju zamontowanego zawieszenia w danym pojeździe. Auta z zawieszeniem wielowahaczowym posiadają tylny stabilizator, tymczasem auta z belką skrętną już stabilizatora nie muszą posiadać - rolę stabilizatora pełni wtedy sama belka skrętna.
Trwałość łączników stabilizatora
Łączniki stabilizatora są elementem, na który działają duże siły. Między innymi dlatego są one traktowane jak elementy eksploatacyjne, które należy regularnie wymieniać. Same łączniki stabilizatora są elementami metalowymi o bardzo wysokiej wytrzymałości, jednak posiadają one także dwa przeguby osłonięte za pomocą gumowej osłony. Przeguby te przenoszą całą energię z wahacza na stabilizator, przez co szybko się wyrabiają. Ich zniszczenie jest także stymulowane poprzez wszystkie uszkodzenia gumowych osłon, ponieważ brud jaki się wtedy dostaje do przegubów powoduje ich szybką dewastację. Między innymi dlatego łączniki się wymienia, gdy gumki są uszkodzone. Standardowo, łączniki powinny wytrzymywać około 25 tysięcy kilometrów, jednak jest to mocno uzależnione od stanu dróg po których jeździmy.
Objawy zużycia łączników
Co ciekawe, pierwsze objawy są wyczuwalne podczas jazdy na wprost, a nie po łuku. Zużyte łączniki stabilizatora powodują, że nasze auto delikatnie myszkuje po drodze - niezależnie od prędkości. Jeżeli nie zdecydujemy się na diagnozę myszkowania - kolejnym objawem będą stuki podczas pokonywania zakrętów. Sprawdzenie stanu łącznika można wykonać samemu. Jeżeli nasz łącznik będzie miał luzy i będzie wydawał dziwne dźwięki podczas poruszania kołem, a gumki na przegubach będą zniszczone, podarte lub sparciałe to znak, że należy wymienić łączniki na nowe.
Jak wymienić łączniki stabilizatora
Wymianę łącznika stabilizatora należy zacząć od poluzowania śrub koła. Następnie, należy podnieść auto lewarkiem. Pamiętajmy o tym, żeby zabezpieczyć auto przed ewentualnym zjazdem poprzez ułożenie klinów przy innym kole. Następnie odkręcamy śruby i zdejmujemy koło. Po zdjęciu koła, łącznik stabilizatora powinien być dobrze widoczny. Zanim przystąpimy do demontażu, upewnijmy się że nowe łączniki będą pasować poprzez porównanie ich ze starymi łącznikami. Następnym krokiem jest odkręcenie śrub mocujących - krok ten powinniśmy zacząć od spryskania nakrętki płynem penetrującym. Nakrętki i gwinty na łącznikach stabilizatora mają tendencję do rdzewienia, dlatego ten krok jest niezbędny. Następnie warto założyć na nakrętkę klucz płasko-oczkowy oraz wyposażyć się w imbusa lub śrubokręt gwiazdkowy - zależnie od budowy samego łącznika. Po nałożeniu klucza na nakrętkę powinniśmy włożyć śrubokręt (imbus) w śrubę. W tym miejscu warto użyć młotek, i nabić śrubokręt na śrubę. Dzięki temu mamy pewność, że podczas odkręcania nie obrobimy śruby. Następnie zdejmujemy łącznik i wymieniamy go na nowy. Przed włożeniem nowego łącznika powinniśmy oczyścić miejsce montażu (wahacz i stabilizator) za pomocą szczotki drucianej. Przykręcamy go za pomocą śrubokręta i klucza. Należy pamiętać, że optymalna siła z jaką powinniśmy dokręcać nakrętkę wynosi około 30 Nm. Większa siła może skutkować zerwaniem gwintu. Często zdarza się, że śruby są tak zapieczone że nie da się ich odkręcić. W takim wypadku nie ma się co siłować - lepiej odciąć nakrętkę szlifierką.