Systemy bezpieczeństwa w służbie kierowcy

Systemem bezpieczeństwa w naszych samochodach w ciągu ostatnich 20 stu lat znacznie się rozwinęły, czego dowodem są także zmiany w unijnym prawodawstwie, zobowiązują producentów do umieszczania w nowych autach systemów takich jak: ABS czy elektroniczny system stabilizacji (ESP) mających na celu, zmniejszenie liczby wypadków na drogach.

Generalnie w pojazdach stosowane są systemy elektroniczne mające służyć kierowcy i pasażerom w dwojaki sposób, czyli przed zaistnieniem zdarzenia oraz po jego zaistnieniu. Jak widać o nasze bezpieczeństwo dbają już nie tylko pasy bezpieczeństwa, ale także wyspecjalizowane systemy asystujące, które wspomagają prowadzenie samochodu.

Systemy czynne

Mają one służyć kierowcy zanim dojdzie do uderzenia w przeszkodę lub wypadnięciu z drogi czyli działają i wspomagają kierowcę kiedy jeszcze koła się kręcą a pojazd jest w ruchu. Systemy bezpieczeństwa czynnego odgrywają dużą rolę przy zapewnieniu bezpiecznej jazdy samochodem i są wsparciem dla kierowców w sytuacjach stwarzających zagrożenie. Bezpieczeństwo czynne zwane również aktywnym to zespół czynników i urządzeń, które mają wpływ na zmniejszenie ryzyka kolizji. Do głównych zaliczyć możemy ESP, ABS, TCS.

1.ESP- elektroniczny system stabilizacji toru jazdy jest najistotniejszym systemem bezpieczeństwa czynnego stosowanego w samochodach. Jest szczególnie przydatny na śliskiej nawierzchni i w trakcie wykonywania gwałtownych manewrów na drodze czy zbyt szybkim wejściem w zakręt. System ESP wykrywa niebezpieczeństwo wejścia w poślizg we wczesnej fazie i zapobiega mu, pomagając utrzymać właściwy tor jazdy.

2.ABS- jeden z najpopularniejszych systemów bezpieczeństwa stosowany od dawna. Jego rolą jest zapobieganie blokowania się kół.

3. TCS- system kontroli trakcji. Dostosowuje się do warunków na drodze oraz położenia pojazdu, może wyhamować samochód lub w razie potrzeby przekazać większy moment obrotowy na poszczególne koła, co pozwala na dokładniejsze odwzorowanie toru jazdy założonego przez kierowcę.

Systemy bezpieczeństwa biernego

Bezpieczeństwo bierne to szerokie pojęcie dotyczące ochrony pasażerów w samochodzie, który uległ wypadkowi. To szereg systemów działających po wykryciu sytuacji nie do uniknięcia , czy zdarzenia o którego za chwilę dojdzie lub już doszło. Wśród nich są systemy standardowe takie jak: nadwozie, szyby, poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa, siedzenia, zagłówki oraz systemy innowacyjne. Należą do nich:

1.       System WHIPS- jest ochroną pasażerów podczas uderzenia w tył auta, chroni przed uszkodzeniem kręgów szyjnych. W momencie uderzenia system cofa oparcia fotela wychylając nagłówek do przodu, tym samym chroniąc głowę przed niebezpiecznym odrzuceniem w tył.

2.       LANE ASSIST- system wykrywający krawędzie jezdni i bariery drogi. Rozpoznaje bariery energochłonne, białe linie krawędzi jezdni, a także linię pobocza. W przypadku gdy auto wyjeżdża z drogi system przejmuje kontrolę nad autem i koryguje tor jazdy. Odbywa się to w sposób zdecydowany a jednocześnie delikatny, tak by auto nie wpadło w poślizg. Układ sprawdza się zwłaszcza w długiej trasie.

3.       CITY SAFETY- to system, którego zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa zwłaszcza w ruchu miejsca , gdyż  powodu nieuwagi kierowcy opóźniona jest jego reakcja. Jeśli system zauważy zbyt szybkie zbliżanie się do jadącego z przodu samochodu a kierowca nie włączy na czas hamulca, City SAFETY ingeruje i stara się zapobiec zdarzeniu. System funkcjonuje, korzystając z radaru laserowego, który stale kontroluje przestrzeń przed i za samochodem do odległości 10 metrów.

Nowe, ważne systemy bezpieczeństwa w autach

Czasy gdy naklejka ABS na pokrywie bagażnika stanowiła obiekt westchnień dawno minęły. W obecnym czasie każdy samochód musi mieć w standardzie system przeciwdziałania buksowaniu kół podczas hamowania, system ESP zapewniający optymalną trakcję na zakrętach i ograniczającym skutki poślizgu. Eksperci szacują, że montowanie tych systemów, zmniejszyło ilość kolizji na drogach europejskich aż o 49 procent. Nowe regulacje wymuszają na producentach montowanie nowych systemów, odpowiadających za bezpieczeństwo. Należą do nich m.in. e- call, czujniki martwego pola, aktywny tempomat.

E-call

System E-call działa we wszystkich krajach UE. W razie poważnego wypadku, gdziekolwiek jesteś Twój samochód połączy się automatycznie z najbliższą siecią alarmową. Nie ma znaczenia gdzie kupiłeś samochód , ani gdzie jest on zarejestrowany. System E-call ma na celu powiadomienie służb© ratunkowych, które zlokalizują samochód i udzielą szybkiej pomocy. Opisywany system bezpieczeństwa korzysta z najnowszych technologii. W przypadku kolizji, która spowoduje wystrzelenie poduszki powietrznej urządzenie zainstalowane w pojeździe połączy się z miejscowymi służbami ratunkowymi ( policji, pogotowia, straży pożarnej). System E-call uruchamia się tylko w sytuacji, gdy dojdzie do wypadku. W przeciwnym razie system jest nieaktywny i nie rejestruje lokalizacji samochodu.

Czujniki martwego pola

Asystent martwego pola to system zapobiegający kolizjom z pojazdami, które poruszają się  w tzw. martwej strefie lusterek. Ostrzega kierowcę o ich obecności kiedy on tego nie widzi. Wspierają one kierowców podczas wykonywania manewrów, takich jak wyprzedzanie czy zmiana pasa ruchu. Czujniki radarowe zamontowane są w specjalnie wybranych punktach auta. Wykrywają pojazdy nadjeżdżające z tyłu, których kierowca nie zobaczy choćby z powodu elementów konstrukcyjnym samochodu ograniczających widoczność. Komputer pokładowy powiadamia kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego  o pojeździe  nadjeżdżającym z tyłu. Tego typu zabezpieczenia sprawdzają się właściwie w każdej sytuacji i każdych warunkach i okolicznościach zarówno na autostradach, drogach szybkiego ruchu jak i w miastach.

Aktywny tempomat

Tempomat sam przyspiesza i sam hamuje. Utrzyma bezpieczną odległość od samochodu, który jedzie przed nami i pomoże podczas jazdy w korku. Aktywny tempomat (ACC) to jeden z najlepszych asystentów kierowcy. Tempomat wykorzystuje radar, który mierzy odległość od poprzedzającego auta i kiedy za bardzo zbliżamy się do niego zwalnia a nawet zatrzymuje nasz samochód. Kiedy przeszkoda znika auto samoczynnie powraca do zadanej prędkości.

Systemy bezpieczeństwa obowiązkiem w naszych autach

Nowe technologie dostępne na rynku przyczyniają się do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i liczby rannych na naszych drogach. Zaawansowane elementy bezpieczeństwa utorują drogę do coraz bardziej opartej na sieci i zautomatyzowanej mobilności oraz zwiększa globalną  innowacyjność. W nowych samochodach montowanych będzie obowiązkowo prawie 30 systemów bezpieczeństwa.

No Comments Yet.

Leave a comment