Trwałość silnika zmieniała się przez lata produkcji samochodów osobowych. Może się wydawać, że epoka jednostek mogących przejechać bez remontu silnika milion kilometrów bezpowrotnie minęła, to i współcześnie bez problemu można znaleźć trwałe i bezawaryjne silniki benzynowe, pod warunkiem, że są dobrze eksploatowane. Te najprostsze okazują się najbardziej trwałe. Najmniej bezawaryjne silniki benzynowe są od lat domeną Szwedów, Niemców i Japończyków.
Gdyby zadać pytanie o to, jakie są najlepsze silniki benzynowe, odpowiedzi mogłyby być zaskakujące. Z jednej strony zdecydowana większość kierowców postrzega je przez pryzmat dynamiki i mocy, więc ich ranking silników benzynowych uwzględniałby zapewne takie właśnie parametry jak moc, dynamika, moment obrotowy i wszelkie inne właściwości wpływające na to, że auto – np. podczas wyprzedzania – w ponadprzeciętny sposób nabiera prędkości.
Nie można jednak ograniczać właściwości jednostek napędowych wyłącznie do tych parametrów. Dobry silnik benzynowy to znacznie więcej.
Najtrwalsze silniki benzynowe ostatnich lat
Silniki benzynowe w latach osiemdziesiątych były podstawowym źródłem napędu samochodów osobowych. W późniejszych latach systematycznie rósł udział jednostek wysokoprężnych. Po wprowadzeniu Common Rail w 2005 roku wybuchł prawdziwy boom na diesle. Były one częściej zamawiane od benzyniaków. Od jakiegoś czasu szala znów przechyla się w stronę silników benzynowych. Są one coraz bardziej oszczędne i deklasują wysilone silniki diesla, także czystością spalin. W 2018 roku udział silników diesla w pierwszych rejestracjach samochodów osobowych w Polsce wyniósł zaledwie 25%.
Od lat w rankingach silników benzynowych dominują silniki wolnossące. Są to konstrukcje niezniszczalne, które dzięki swoim parametrom trwałości i żywotności zdobyły uznanie wielu kierowców. Jednostki te nie są tak wyżyłowane jak mało litrowe silniki benzynowe z turbiną, dzięki czemu można je eksploatować i cieszyć się bezawaryjnością przez długie lata od zakupu. Najtrwalsze silniki wolnossące znajdziemy w samochodach marek: Volvo, Grupy VW, Toyota.
Silniki benzynowe, które zniosą kilkusettysięczne przebiegi
Gdy kupujemy samochód używany staramy się by był to zakup opłacalny. Ważnym kryterium przy zakupie tego typu jest to ile będzie kosztować nas regularne naprawianie naszego pojazdu. Na rynku samochodowym bez problemu znajdziemy jednostki z silnikami benzynowymi pozbawionymi kłopotliwego osprzętu, których serwis jest prosty i niezbyt kosztowny. W Wielu przypadkach musimy się zmierzyć z nie małym zużyciem paliwa. Naszym zdaniem jednak lepszym rozwiązaniem jest większy rachunek na stacji benzynowej niż u mechanika.
Do najtrwalszych silników benzynowych, które bez problemu osiągnął kilkusettysięczne przebiegi zaliczyć możemy:
1.Dzieło szwedzkich inżynierów Volvo. Silnik 2.4R5. Pięciocylindrowy rzędowy 2.4 przez lata produkcji trafił do wielu modeli marki, m.in. do S80, S60, V70, a także XC70.
2. Niemiecki silnik 1.6- MPI. Konstrukcja inżynierów koncernu Wolkswagena. Czterocylindrowy benzyniak montowany był we wszystkich modelach kompaktowych takich jak: Audi, Wolkswagen, Skoda, Seat.
3. Japońską Toyotę dysponująca trzy lub cztero cylindrową jednostką benzynową, która do dziś montowana jest w samochodach typu miejskiego jak chociażby w modelu Aygo i Yaris.
Najlepsze silniki benzynowe w wybranych markach samochodowych
Aktualnie ponad 70% nowych aut wyjeżdża z polskich salonów z silnikami benzynowymi. Zainteresowanie takimi silnikami jest również spore na rynku wtórnym. Na tej liście nie znajdziecie żadnego silnika diesla bo żaden współczesny silnik wysokoprężny nie należy do grupy tych, w których nie trzeba się niczym przejmować lub nie ma co się w nim zepsuć. Inaczej jest z silnikami benzynowymi, które maja prostsza budowę, znacznie mniej osprzętu, są po prostu mniej wysilone.
Zestawienie oparte zostało na trzech markach samochodów. Szwedzkim Volvo, niemieckiej Grupie Wolkswagen, japońskiej Toyocie. W zestawieniu pod uwagę brane jest przede wszystkim to czy konstrukcja po latach eksploatacji okazała się udana i czy nie zrujnuje naszego budżetu podczas naprawy. Pod uwagę brana jest również dostępność silnika w różnych samochodach.
Marka Volvo
Volvo od dawna słynie z pancernych benzyniaków wolnossących. Jest to jednostka prosta technicznie i stosunkowo duża, mało obciążona, dość dynamiczna. Nie jest ona jednak jakoś wybitnie oszczędna, odwdzięcza się jednak brakiem typowych i kosztownych awarii. Motor dobrze współpracuje z instalacją LPG. Pięciocylindrowy rzędowy silnik trafił do takich modeli jak: S80,S60,V70,XC70.
Marka Wolkswagen
Kierowcy szukający zdroworozsądkowego samochodu pozbawionego jakichkolwiek emocji powinni sięgnąć po niemiecką produkcję z silnikiem 1.6 MPI pod maską. Konstrukcja inżynierów z Wolkswagena obecna była już w latach 90-tych. Największe zalety poza prostą budową to również wysoka trwałość. Należy pamiętać, że silnik ten przestał być produkowany kilka lat temu. zauważyć, że silnik dobrze współpracuje z instalacją LPG. Czterocylindrowy benzyniak montowany był we wszystkich kompaktowych modelach, takich jak: Audi, Wolkswagen Golf, Skoda czy Seat.
Marka Toyota
W gronie silników benzynowych nie może zabrakną przedstawiciela aut miejskich . W latach 90-tych Toyota pokaźnym nakładem sił skonstruowała małolitrażowy silnik, który stosowany jest do dziś. Dysponuje mocą do 70 KM, co wystarcza wyłącznie do jazdy po mieście. Odpowiednio zadbany, zadowala się niewielkimi ilościami paliwa, ale co ważniejsze nie sprawia większych problemów nawet po latach użytkowania. Silniki 1.0 R3 trzy i czterocylindrowe montowane są w Toyocie Aygo i Yaris. Jednostka napędowa zapewnia trwałość i oszczędność.
Dbanie o silnik = niezawodność
Podane wyżej przykłady to tylko niewielka część z całej gamy niezawodnych silników spalinowych. Trzeba pamiętać, że nawet najtrwalsza jednostka napędowa nie wytrzyma złej eksploatacji. Kluczem do sukcesu jest więc regularna wymiana oleju, rozrządu czy naprawa mikro usterek silnika. Powyższe sprawi, że każdy dobrze skonstruowany silnik benzynowy będzie cieszył dobrą i bezawaryjną jazdą przez setki kilometrów.